Jump to content
Juoksufoorumi.fi

1500m harjoittelu>


nöhveli
 Share

Recommended Posts

Ajattelin ruveta parantamaan 1500m ennätystäni. Ihan koulussa nykyään aina 2 kertaa vuodessa on se , ja nyt ennätykseni on 6.30 pintaan. Käyn joka päivä n.6km lenkillä ja se menee 32-33 min. Mikä parantaisi parhaiten 1500m ennätystäni? Miten ite harjoittelette, paljon on ennätyksenne? Luulen että voisin itse saada tosta yli puoli minuuttia pois, ja huomautuksena vielä että luulen että olen nyt paremmassa kunnossa kuin yli 2 kk sitten kun juoksin sen.

Link to comment
Share on other sites

Ei tosiaan kannata joka päivä tehdä samanlaista lenkkiä, vaan hiukan vaihtelua mukaan. 1500m on sellainen matka, että siihen pitää harjoitella tosi monipuolisesti ja erityisesti kovavauhtista juoksua ei saa unohtaa.

Tällaisia harjoituksia voisit sisällyttää viikkoon:

- kova lenkki 3-6km, lähes täysiä

- vetoharjoitus, jossa vetojen pituus 200-400m. Esimerkiksi 6x200m tai 5x300m, palautus välissä 2-3 min. Jos pääset kentälle juoksemaan, niin aina parempi.

- yksi pidempi lenkki, noin tunnin mittainen. Rauhallinen vauhti!!

Muuten voit sitten juosta kevyitä 4-8km lenkkejä ja niissäkin välissä kovia 50-100m pyrähdyksiä mielen mukaan. Muuten tosi iisi vauhti.

Toi on siis perusviikko-ohjelma. Kaksi kovaa, yksi pitkä ja loput harjoitukset kevyitä. Lepopäivätkään ei tapa.

Link to comment
Share on other sites

Myös meillä on koulussa aina tytöillä samanlainen testi, joten arvelisin kysyjän siis olevan naispuolinen juoksija.

Itse olen poika ja oon juossu kyseisen matkan joskus 5:45 ja tavoite ois nyt 4:45:shocked: lieneekö toiveajattelua...

Mielestäni sinun ei pidä harjoitella joka päivä ja juosta jokaista lenkkiäsi samalla vauhdilla. Mielestäni esim. 4-5 harjoitusta viikossa riittävät jo erittäin pitkälle.

Ehdottaisin, että jos harjottelisit esim 4 krt./vko niin tekisit kaksi lenkkiä siten kuin olet nytkin juossut ja lisäisit yhden selvästi hitaamman ja pidemmän lenkin ja yhden vauhtikestävyysharjoituksen. Vauhtikestävyysharjoitus voisi olla esim. 3-5x1000m tai 2x4x400m tai 6-10x200m ja koittaisit juosta esim. tonnin vedot hieman hitaammin ja 200m vedot hieman nopeammin kuin tavoitevauhtisi. Harjoitus voi olla aluksi myös tavallista lyhyempi ja kovavauhtisempi lenkki. Vetoharjoituksia voit oikeastaan alkaa tekemään aikaisintaan n. 2kk ennen testiä, aluksi joka toinen viikko ja sitten kerran viikossa.

Jos haluat juosta vielä enemmän, lisää esim. yksi 6km lenkki, jonka juokset tavallista reippaammin. Voit myös jonkin peruslenkkisi aikana ottaa n.60-300m pyrähdyksiä, jotta jalkojesi nopeustuntuma säilyy. Jonain välipaivänä voisit myös tehdä kevyttä lihaskuntopiiriä.

Muista myös pitää välipäiviä juoksusta, jotta palaudut hyvin harjoituksista. Lievä aliharjoittelu on parempi vaihtoehto kuin yliharjoittelu.

Lopuksi sitten vaan TSEMPPIÄ! :038: Näillä eväillä 6:30 menee rikki:smiley:

Link to comment
Share on other sites

Itse olen nyt viimeiset 7 viikkoa treenaillu 1500m varten jonkinlaisella adaptoidulla 12 viikon ohjelmalla. Ekat 8 viikkoa on perusharjoittelua + kosminin testi + cooper ja viimeiset 4 viikkoa on tiukempaa vauhtiharjoittelua. Ohjelma mistä omani olen ottanut löytyy täältä:

http://www.brianmac.co.uk/middist/tp1500.htm

Sen mukaan 5x 4 viikkoa olisi normaali harjoittelu jos pitää kesken 'kauden' kilpailla, ite siis vapaasti siitä koitin katsoa itselleni sopivaa treeniä. Nopeusharjoittelu kun on vielä paljolti kesken, en usko että järkyttävän hyvää 1500m aikaa nyt saisin, alle 6 minuuttia on tavoitteena.

Sanottakoon vielä että juoksuharjoittelun alotin nollasta helmikuussa ja viikkokilometrit seilannu 10 ja 30 väliä (matkustelun yms. seurauksena). Huomenna edessä 3x2400m ja itelle treenissä tavoitteena alle 14 minuuttia -- cooper vielä sen verran heikossa kunnossa että kolme peräkkäistä 2400 ei millään mene.

Toivottavasti tästä jotain apua oli.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

ajattelin tulla kertomaan vähän "väliaikatietoja." Tänään koulussa, kyllä olen itseasiassa vielä yläasteella, juoksin 1500m 6.14. Ensi viikolla sitten uudestaan, ja yritän silloin revittää sen minkä kehosta lähtee. 6.00 on tavoite, mutta jos se ei mene niin aikaa kyllä vielä on. Kiitos kaikille avusta, pitää jatkaa vain! :038:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Jepulis ihan hyvää REENIÄ keskipitkien matkojen menijöille !! itelläkin nuo 400m-1500m kiinnostaa ... kaikki osa alueet vain heikentyny aika paljon... Kun ei reenaa paljoa ... ei voi odottaa kovin kummoisia aikoja ! Mutta parempaa tuo hölkkä on kuin KILJUN tai kaljan juominen meikän mielestä ... REENI INTOA ! ! ! !! ! ! :znaika::038:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy