Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Gran Trail Valdigne (87km/5100m+) 12.7.2008

Hiki
 Share

Recommended Posts

Onnittelut onnistuneesta juoksusta! Melkoisia mäkiä tuolla reitillä ja haastetta varmasti riittää ilman kaatosadettakin...

Olisi kiva kuulla konkarin kommenttia, miten palautumista näistä vuorijuoksuista voisi parantaa. Omat vuorijuoksuni - nimenomaan ne alamäet - ovat aiheuttaneet aika pitkiä treenitaukoja perin pohjin jumittuneiden lihasten takia. Muutenhan vuoret ovat kerrassaan vastustamattomia...

Upea juoksu Hieltä!

Millaisilla kengillä tuolla muuten edetään?

Yksi merkki ihan tarkoitukseen suunnitelluin mallein on "La Sportiva" ja liike löytyy Suomesta. Itselleni tarttui juuri matkaan tällaiset:

http://www.freeheels.fi/product.php?mGroup=140&pId=1770

Noihin saa kiinni järeän oloiset nastat, jolloin pohjan rakenne alkaa olla jo suunnistusnastarin oloinen, mutta ainakin Hien kommenttien mukaan pito riittää muutenkin.

Kenkävalikoima vuoristoultrissa on kirjava. Suurin osa juoksee trail-tossuilla, osa tavallisilla katutossuilla. Tossuvalintahan on todella henkilökohtainen asia. Monet katutossut toimivat varmasti hyvin myös vuoristokisoissa. Salomonin mallit ovat enemmistönä Ranskassa ja Italiassa. Itse olen juossut vuoristoultrakisoja Inov-8 Flite 300 -tossuilla. Ne ja kevyempi versio Flite 250 on mulla myös päivittäisessä treenikäytössä. Olen juossut lukuisilla erimerkkisillä ja -mallisilla trail-tossuilla, mutta en ole löytänyt niistä mulle sopivampaa tossua. Kyytiä ovat saaneet ainakin Salomon, Montrail, The North Face, La Sportiva, Brooks, Lafuma ja useat Inov-8 mallit.

Eri vuoristokisojen polutkin vaihtelevat paljon. On hiekkapintaista polkua, teknisiä kivikoita, juurakoita, heinikkoa, mutaa tai samassa kisassa kaikkea mahdollista. Sama tossu ei välttämättä sovellu kaikkiin alustoihin. Ja tietysti rankkasade muuttaa alustan luonnetta.

Ranskassa ilmestyy kolme trail-lehteä. Eri tossuvalmistajat hypettävät tietysti omia trail-tossujaan niissä. Ranskassa on ainakin Salomonilla, Asicsilla ja Montraililla omat trail-juoksutapahtumasarjansa. Lisäksi Ranskassa on tossuvalmistajilla omat trail-juoksutallinsa. Trail- ja vuoristokisoilla on Ranskassa kova suosio. Kisoja on kevät-kesä-syksy-akselilla joka viikonloppuna lyhyemmistä 5 km:n kisoista aina ultramatkoihin asti. Kisojen osallistujamäärät on usein rajattu (esim. 500), ja suosituimpien kisojen paikat täyttyvät nopeasti.