Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Herätyyys!

Salla
 Share

Recommended Posts

Huomenta! Ennenkin tätä ihmetelleenä, jäin mietiskelemään uutta elämää...

Ongelmana on ikuinen aamutorkkuus. Kello soi kyllä ajoissa, mutta siitä lähtee mopo käsistä, torkkua tulee tunnin verran 10 min välein kunnes on se viimeinen hetki nousta, että suoriutuu ysiksi töihin.

Mites te heräilette? Onko olemassa jotain maneereja, jolla pääsisi mukavasti ylös kertarykäyksellä? Väsymys tai liian vähäiset unet ei ole syynä, enemmänkin vika on korvien välissä. Kokeiltu on jo jotain perinteisiä kikkoja, kuten kellon laittaminen toiseen huoneeseen ym mutta jotain uutta olisi keksittävä! Haaveena päästä aamuisinkin juoksemaan ja joskus kenties normaalien ihmisten aikaan kasiksi töihinkin.

Yksin kun elelee niin on helppo sortua.... :uninen

Mites te heräilette? Onko olemassa jotain maneereja, jolla pääsisi mukavasti ylös kertarykäyksellä? Väsymys tai liian vähäiset unet ei ole syynä, enemmänkin vika on korvien välissä. Kokeiltu on jo jotain perinteisiä kikkoja, kuten kellon laittaminen toiseen huoneeseen ym mutta jotain uutta olisi keksittävä! Haaveena päästä aamuisinkin juoksemaan ja joskus kenties normaalien ihmisten aikaan kasiksi töihinkin.

Aiemmin heräsin kuin tikka heti kellon soidessa, mutta nykyisin, kun tuota ikääkin on, niin ei uskalla enää. Moni on saanut sydärin hetikohta sängystä liian nopsaan noustuaan. Mutta viittä mnuuttia kauampaa en sängyssä vetkuttele, ellei... :pusu :pusu :rakastunut2

Oon aamu-unista sorttia, mutta kellon soidessa saan yleensä kammettua itseni heti ylös. Torkkua en oo koskaan käyttänyt, inhoon kellonsoiton ääntä. Mun päivä käynnistyy hitaasti, joten on paljon mukavampi herätä ajoissa (vaikkakin väsyneenä) kuin viime tingassa kun tulee hirveä kiire. Tänä aamuna teki vähän tiukempaa nousta, kun koko viikon on joutunut heräämään kuudelta, mutta ei se viittä minuuttia kauempaa kestänyt (onneksi). Viikonloppuisin tulee maattua sängyssä vähän enemmän hereilläkin.

Oiskohan toi herääminen sellainen sisäänrakennettu systeemi. Itse olen aina, huom siis niin kauan kuin voin muistaa, noussut ylös heti kellon soidessa. Ja pääsääntöisesti jo ennen kuin kello soi. On äärimmäisen harvinaista, että herään soittoon. Mut paras olis varmaan nousta heti ylös, ettei sit tulis turhan kiire aamuaskareissa. Viikonloput ja vapaapäivät on asia ihan erikseen. Oliskos se sellainen sisäinen kello ja rytmi, joka herättelee? Mut mä nyt oon muutenkin sellainen aamuihminen, et kuudelta käyn jo täysillä. Illalla sit kahdeksan jälkeen alkaakin pilkkiminen. :kalastus :uninen

Kun kello soi, pomppaan ylös. Yleensä jo ennen kellon soittoa. Kummasti olen iän myötä tullut aamuvirkuksi.

Noo, joskus kun nousen ylös ja lataan kahvinkeittimen, huomaan, että vedet jäi laittamatta tai muhat yms. Eli kroppa herää, mutta pää ei.

Mutta pääsääntöisesti herään suht hyvin, vaikka en tajuaisikaan maailmasta mitään ensimäisen tunnin aikana.

Aamu-unisena en ole hirveämmin aikaisia lenkkejä juossut. Välillä iskee into ja menen klo5.30 lenkkipolulle, mutta yleensä vedän sikeitä viimeiseen asti. Jos pitää herätä, niin kai se toimivin tapa on laittaa se herätyskello toiselle puolelle huonetta niin on pakko nousta jos haluaa sen pois päältä.

Tiukkaa on herääminen mullakin aamulla... :uninen

Yleensä torkuttelen pari kertaa, mut sitten soikin jo toinen kello hieman kauempana ja on pakko nousta. Sen jälkeen zombiena haahuilla kahvin keittimelle ja yrittää saada keitettyä kahvia, hyvin usein käy samallalailla kun kurpalla, että jotain uupuu :nauru

Vielä kun tekee vuorotyötä niin vaikeeta sen heräämisrytmin saaminen. Varsinkin aamuvuorojen viideltä ylös ei tahdo mun keholle sopia laisinkaan :hä

Ken löytää keinon heräämiseen ajoissa, sen myös mulle ilmoittakoon...

Jos haluaa herätä aikaisemmin niin kannattaa mennä ajoissa nukkumaan :viheltely

No eihän toi aina onnistu, varsinkaan perheellisillä.

Minäkin nukkuisin kyllä mielelläni pidempään mutta kun ne aamupuurot on jonkun keitettävä.

Vaimokin vaan tuhisee vieressä eikä ole kuulevinaan kellon soittoa, minä heikko hermoisena sitten yleensä pomppaan tonne köökin puolelle. :tökkiminen

Vielä kun tekee vuorotyötä niin vaikeeta sen heräämisrytmin saaminen. Varsinkin aamuvuorojen viideltä ylös ei tahdo mun keholle sopia laisinkaan :hä

Ken löytää keinon heräämiseen ajoissa, sen myös mulle ilmoittakoon...

Vuorotyötä täälläkin, oletkos potkukelkka yrittänyt juosta aamuvuoroon?

Kysyy luonnetta herätä 4.20 ja lähtee paanalle...

Tänä aamuna yritin lohkaista vaimolle sketsin:

"Nukkuminen aiheuttaa väsymystä. Illalla kun menee nukkumaan, niin on ihan pirtee, mutta yön nukkumisen jälkeen aamulla on kuolemanväsynyt."

Ei menny oikein jakeluun, puolisko nosti nenää kahvikupista ja tuumas silmät puoliummessa "Täh?". :karvinen

Minä olen niitä onnellisia joilla herääminen ei yleensä tuota tuskaa, oli se sitten mihin aikaan tahansa. Aika usein herään juuri ennen kellon soittoa.

On se hyvä että edes joku asia on tässä elämässä helppoa :silmät

Olen sitä tyyppiä että heräilen muutenkin aamuyöstä muutamia kertoja ; ikäänkuin harjoittelen heräämistä. Sitten jos joskus nukun niin sikeästi että herään vasta kellonsoittoon olen kuin puulla päähän lyöty. Tuo "pikkuhiljaa" herääminen helpottaa ainakin minulla paljon. Nousen myös sängystä yleensä heti pienen venyttelyn jälkeen ja olen heti täysissä sielun & ruumiin voimissa. Kai minua sitten aamuvirkuksi voi tituleerata. Tosin en yleensä nukkumaankaan mene ennen puolta yhtätoista, joskus luetuttaa niin että ei meinaa malttaa ollenkaan laskea kirjaa kädestä. Eli en ole illantorkkukaan. Mikähän minä sitten olen ? :hmm Vanha ihminen vissiin.

Osaan kyllä viikonloppuisin nautiskella pidemmistä yöunista eli säätelen näköjään untani mahdollisuuksien mukaan.