Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Satakiloiset maratoonarit

Osku
 Share

Recommended Posts

Olen 188cm/110kg. Keväällä oli treenaus jo hyvässä vauhdissa ja jaksoin mukavasti yli 20 km:n pitkiä. Piti kuitenkin saada gradu valmiiksi toukokuun puoleen väliin mennessä ja treenaaminen loppui huhtikuun puolessa välissä oikeastaan kokonaan. Niinpä Tukholmassa aika venähti 5:43:n eli kävelyks meni. Jalat oli aika poikki jo alusta asti. Ennen treenitaukoa näytti siltä että olisi mennyt varmaan alle viiden. Pläskinä juokseminen on hitaampaa ja vaatii enemmän jalkalihaksilta, mut kyllä se onnistuu, niinkuin olet huomannut (mulla ei ole vielä ollut mitää polvivaivoja tai vastaavia). Jos ois ollut jalat yhtä hyvässä kunnossa kuin huhtikuun alussa, ois varmaan mennyt hyvin.

Tarkoituksena olisi ottaa revanssi vähän kevyemmässä kunnossa Vantaan maratonilla.

Kun ensimmäisen kerran lopetin tupakinpolton, niin paino nousi sataan kiloon. Silloin aloitin uudelleen polttamisen. Ei se sata kiloa isommin juoksua haitannut, tosin en silloin juossut vielä maratoneja. Nyt kun ole 90-91 kiloinen keijukainen, olen juossut 15 maratonia.

Ja edelläni maaliin on tullut kymmenittäin (tai sadoittain Tukholmassa) satakiloisia juoksijoita. Ei se paino mitään merkitse. Vaan se, että malttaa juosta pitkää, rauhallista lenkkiä riittävästi.

Siis lähtöviivalla tavataan ja selkääsi katsellaan, jos vaan maltat treenillä käydä!:yaya:

Täälläkin yksi satakiloinen. Aika oli samalla painolla 3:49 ja tänä vuonna mennään varmasti vielä kovempaa kun erilaisten harjoitusten myötä vauhti on 100% varmana parantunut. Paino ei ole muuttunut, eikä varmaan oikein tuu muuttumaankaan - ainakaan alaspäin =). Enpä usko, että painolla kuitenkaan ihan niin paljon on vaikutusta kuin väitetään, onhan sitä sitten kuitenkin enemmän tilaa varastoida tota energiaakin!

Eräs norjalainen ultrajuoksija (jonka nimi ei juuri nyt tule mieleen) juoksi viime vuonna maratoniin noin 2.55 aikaan. Tavoitteena oli olla ensimmäinen satakiloinen kolmen tunnin alittaja Norjassa, mutta "valitettavasti" paino romahti maratonin aikana hikoillessa alle satasen! Juttelin tämän hepun kanssa Bornholmissa, kyseessä ei ollut erityisemmin lihaksikas eikä myöskään läskikäs tyyppi, vaan syntymästään asti raskasrakenteinen reilu 190 senttinen viikinki.

Edellinen aamupunnitus oli vain 99,8 kg (188 cm), joten siinä mielessä kirjoittelen jossain määrin väärään ketjuun. HCM on suunnitelmissa, on aika todennäköistä, että kisapaino on satasen yli vaikka painonpudotus onkin päällä. Pudotus on kyllä suunnitelmissa lopettaa n. parin viikon päästä, että kroppa ehtisi hieman tottua "normaaleihin" energiamääriin. Pari vuotta olen nyt satakiloisena juoksennellut ja tähän asti olen just ja just alle 4 h aikoihin päässyt. Ennätys on vuodelta 2005 3:30 90 kilon painoisena.

Tällä hetkellä on vielä kovaa pohdintaa uskaltaisiko lähteä neljää tuntia HCM:ssä tavoittelemaan, hieman olen hitaampi kuin kahtena edellisenä vuotena.

itse ajattelin ensin pudottaa ja vasta sitten harkita näitä maratooneja. Voi ikään kuin palkita itsensä sillä. Paino ei kai haittaa juoksemista, mutta muuta haittaa siitä tuntuu olevan, siis minulle. Yksilöllistä kai sekin.

Olen kai tosin jo neuvolassa punnittavien listalla, eikä puheoikeutta tässä ketjussa olisi. Sori.

• 4 weeks later...