Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Wilma

Hyvä juoksupipo?

Recommended Posts

Kylmät ilmat saapuivat ja pitäisi kunnollinen juoksupipo hommata. Millainen sen pitäisi olla? :shock:

Olis ainakin hyvä että sais korvat piiloon lakin alle.

Ostin vähän aikaa sitten Intersportista (Helsinki, City-käytävä) McKinleyn melko ohuen fleece-pipon jossa on 'wind protector' tuulensuojaus. Aivan mainio kapistus, peittää korvat ja hengittää eikä ole liian kuuma näillä keleillä (lämpötilat nollan molemmin puolin). Rajatapauksena lippiksen ja fleece-pipon välille mulla on sellainen fleece-panta joka peittää otsan ja korvat, ollut toimiva myös (ja halpa!). Kylmemmille säille mulla on varalla Rukan Gore-Tex pipo jonka toimivuudesta en vielä osaa sanoa paljon mitään kun en ole päässyt testaamaan. Ai joo, Kampin Anttilasta löytyi vielä tässä taannoin viidellä eurolla Uvexin fleece-pipo. Ei minkään komean näköinen päässä, mutta hyvän tuntuinen. Paksumpi kuin tuo McKinley, joten toistaiseksi vielä turhan lämmin (ainakin jos on +2 tai enemmän), mutta halpa ja vaikuttaisi ihan hyvältä.

Minä ostin lokakuun lopussa -03 halpismarketista hätäpäissäni polyesteristä valmistetun tavispipon. Aika isokokoinen, sellainen vähän nuorisomallinen, jossa on pikä käännettävä villamaista kudosta oleva alareuna. Yläosan kupoli on väljä ja sinne jää reilu ilmatila. Tähän päädyin kun seuraavana päivänä oli ultrakisa ja sääennuste lunta, räntää ja pikkupakkasta. Kyseinen pipo on edelleen käytössä ja on osoittautunut selvästi paremmaksi kuin tuo myöhemmin hankittu oikea juoksupipo, joka hiostaa päätä, eikä ole käännettävää reunusta, jolla sään mukaan voi jättää korvat joko paljaaksi tai ei.

Ainoa missä tämä halpispipo häviää on aerodynamiikka, mutta tarkkaa lukemaa en pysty ilmanvastukertoimen muuttumisesta tähän kirjoittamaan, kun ei ole ollut tilaisuutta testata näitä vielä tuulitunnelissa.

Molemmat on valmistettu 100% polyesteristä, ja tässä tapauksessa "mikrokuitu"lätsä jää selvästi kakkoseksi väjälle ja ilmavalle halpismallille.

Minä kiinnitän vastedes, sitten kun tarvitsen joskus uuden pipon, erityisesti huomion siihen että pipo ei ole kireä päälaen myötäinen, vaan sinne pitää jäädä reilu ilmatila. Lisää mukavuutta kelillä kuin kelillä. Muutamista euroista ei ole tämän hintaluokan varusteissa (jos muissakaan) kysymys.

Haglöfsillä on muutamakin powerstretchistä valmistettu pipo. Tiukasti istuva muttei kiristävä ohut materiaali, joka hengittää hyvin. Ovat minulla kestäneet jopa säännöllistä pesua. -15 asteeseen niillä tarkenee hiihtää ja juosta, jos ei tuule hurjasti. Nykyinen piponi taitaa olla Haglöfs Fanatic. Siinä on kätevä taitettava reuna, jolla voi tarvittaessa peitellä korvat kokonaan.

Kalvomateriaaleja en suosittele mihinkään hikiliikuntaan. Tuulenpitävät kaistaleet tarkoittavat käytännössä sitä, että koko lenkin hiki jää pipon ja pään väliin.

Ostin vähän aikaa sitten Intersportista (Helsinki, City-käytävä) McKinleyn melko ohuen fleece-pipon jossa on 'wind protector' tuulensuojaus. Aivan mainio kapistus, peittää korvat ja hengittää eikä ole liian kuuma näillä keleillä (lämpötilat nollan molemmin puolin).

Ääni fleece-pipolle. Tosin liki kaikki pipot näyttävät päässäni vähintäänkin koomisilta, kun on tuota pään ympärysmittaa 60 cm. Mutta eihän juokseminen olekaan kauneuskilpailu, eikä muotinäytös.

Minä oon käyttäny jyskistä viime syksynä ostamaani fleece pipoo ja hyvä on ollu. Tosin oon aatellu kokeilla brooksin juoksu pipookin. Mitähän tuolla jyskissäkin pipoja myytiin, huonekaluliikehän se on =) Mutta siellä oli sillon joku tarjous 2 e tai sinnepäin. Ai niin, merkki on Thinsulate ja oon nähny niitä kyllä siellä sun täällä. Ostin siihen saman merkkiset hanskatkin ja ne oli mulla kädessä viime viikonloppuna puolikkaalla ja oli ne aika märät kisan jälkeen =)

Nykyinen piponi taitaa olla Haglöfs Fanatic. Siinä on kätevä taitettava reuna, jolla voi tarvittaessa peitellä korvat kokonaan.

Täällä liputetaan myös Haglöfsin puolesta, on ihan ykkönen 1st.gif

Istuu hyvin päähän (saatavilla eri kokoja) ja hengittää mahtavasti. Just näille keleille (pikku pakkaset) soppeli. Ja erinomainen myös pyöräilykypärän alla. Suosittelen :D

Mulla oli syksyllä juoksupipona hitsauskoneen kaupanpäällisenä tullut lyhyt pipo komealla "Meister" tekstillä, ikään kuin juoksumaisteri.. hehheh

Pelas muuten hyvin mutta höyryjä piti välillä päästellä käyttämällä pipoa kädessä muutaman sata metriä. Ja sitten märkä pää meinaa jäätyä.

Nyt kun kelit on jo reilusti pakkasella, on kaapista kaivettu esiin hiihtopipo. Tuulenpitävä rinkula korvien kohdalla, niskassa pituutta tarpeeksi, eli niska ei käytännössä jää paljaaksi, ja jonkinmoinen hengittävyys päällä. Hyvin pelaa.

Eikä hintakaan tainnut olla juuri viittä euroa kalliimpi kun ostin kevätalennuksista.

Mulla on Löfflerin juoksu/hiihtopipo. Se on semmoinen "munamalli", joka on tiiviisti päässä ja peittää hyvin korvatkin. Vaikka on ohut, niin on lämmin kun ei päästä tuulta läpi. Kannattaa kokeilla,

Lauhalle kelillä mulla on Chiquita-pipo, jonka tyttöystävä sai ostaessaan kilon banaaneita. On tosi hyvä ja kevyt, kannattaa ostaa banaaneita. :kädet