Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vinkkejä ensikertalaiselle.


Runner_86
 Share

Recommended Posts

Hei!

Tosiaan, edessä ensimmäinen maratonini. Olen juoksemassa HCM:a elokuussa. Jännitys ja levottomuus alkaa hiipiä jo tajuntaan, kun aikaa koitokseen on enää kuukauden verran. (Mahdankohan pysyä housuissani varsinaisena juoksupäivänä :P )

Otsikon mukaisesti kaipaan siis kaikenlaisia vinkkejä Teiltä Kokeneemmilta Maratoonareilta. Miten syödä viimeisinä päivinä tai juoksupäivänä? Millaisia treenejä vikalla viikolla? Miten hoitaa palautuminen? Varoittakaa kaikista ensikertalaisen mokista...

Tattista!

PS: Miettiikö kukaan muu koskaan, että onko tässä mitään järkeä, siis juosta vapaaehtoisesti epäinhimilliset 42 km ja 195 metriä.

Puolimaraton aika viime kesältä siis 2 tuntia 3 min.

Tänä kesänä en ole kellottanut mitään aikoja...

Link to comment
Share on other sites

Otsikon mukaisesti kaipaan siis kaikenlaisia vinkkejä Teiltä Kokeneemmilta Maratoonareilta. Miten syödä viimeisinä päivinä tai juoksupäivänä? Millaisia treenejä vikalla viikolla? Miten hoitaa palautuminen? Varoittakaa kaikista ensikertalaisen mokista...

Varmaan kattavimman otoksen saat laittamalla tälle keskustelupalstalle hakusanaksi "tankkaus".

Esim. mitä syödä maratonaamuna http://www.seponkotisivut.com/vb/showthread.php?t=13869&highlight=tankkaus

Muutoin tuo, onko tankkaus tarpeen vai ei, jakaa mielipiteet täällä aika hyvin. Jos tankkaukseen päädyt, täältä voit katsoa periaatteen http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=271. Itse käytän tankkauksen perustana maltoa, jonka sekoitan täysmehuun.

Oikeastaan suurimmat virheet mitä voit tehdä

- lähteä nestevajauksella kuumaan maratoniin

- vedät viimeisen pitkän liian lähellä maratonia tahi muutoin liian rankan treeniviikon maratonviikolla

Noin näppinä kaksi viimeistä viikkoa voisi olla

- ma vetotreeni : pitkät vedot esim. 6*1 km, 3 min palautuksilla

- ke vika pitkä: 80 % normaalista pitkiksen matkastasi

- to 30 min kevyesti

- la 30 min kevyesti

- su 30 min kevyesti

- ma 30 min kevyesti

- ke 30 min, kevyitä 200 m vetoja rennosti esim. 6 kpl

- pe 3 km kevyesti

- la maratoni

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Tosiaan, edessä ensimmäinen maratonini. Olen juoksemassa HCM:a elokuussa. Jännitys ja levottomuus alkaa hiipiä jo tajuntaan, kun aikaa koitokseen on enää kuukauden verran. (Mahdankohan pysyä housuissani varsinaisena juoksupäivänä :P )

Puolimaraton aika viime kesältä siis 2 tuntia 3 min.

Tänä kesänä en ole kellottanut mitään aikoja...

kas, ukko vetäny tasan samoihin puolimaratonin ku meikäläinenkin. ja myös mulla syksyllä olis tarkotus vetästä eka mara. hyviä apuja magelta, jos on jotain extra tärkeetä vielä mitä pitäis muistaa niin muutkin saa jeesata meitä alottelijoita!

Link to comment
Share on other sites

Sen verran tuohon voisi vielä lisätä, että älkää lähtekö liikkeelle liian kovaa.

Asettakaa itsellenne realistinen tavoite (esim. noita alimatkojen tuloksiin perustuvia taulukoita löytyy), ja tulostakaa itsellenne netistä vaikka ranneke, jossa on kilometriajat tasaisella vauhdinjaolla. Rannekkeen saa tulostettua osoitteesta MarathonGuide.com.

Link to comment
Share on other sites

Sen verran tuohon voisi vielä lisätä, että älkää lähtekö liikkeelle liian kovaa.

Asettakaa itsellenne realistinen tavoite

Tavotteen asettaminen on erittäin tärkeetä. Ite mokasin ekan maratonin sillä, että en asettanu sopivaa tavotetta - eli lähin sitten liikkeelle ihan liian varovaisesti. Ajattelin että jos nyt maaliin pääsee alle 5h ni on ihan hyvä, mutta ei siitä kyllä kovin hyvä mieli jäänyt ku maaliviivan ylitti (aika lopulta 4.17) ja tajus että voimia jäi jäljelle vaikka kuinka. Niin että se vauhdinjako tosiaan kannattaa miettiä etukäteen oman kunnon mukaan sopivaks.

Link to comment
Share on other sites

tulostakaa itsellenne netistä vaikka ranneke, jossa on kilometriajat tasaisella vauhdinjaolla. Rannekkeen saa tulostettua osoitteesta MarathonGuide.com.

joo toi oli hyvä, täältä http://www.marathon.se/news/mellantider.cfm voi tulostaa tollasen rannekkeen, aika kätevää. paljoo ei tarvii ruotsia osata vaikka ruotsalainen saitti onkin, senku lyö tavoteajan nii kone laskee kilsa-ajat.

Link to comment
Share on other sites

Hei, pitäisikö olla sekkari mukana, että tietäisi kuinka pitkän ajan on juossut esim. 5 kilometrin kohdalla? Vai onko maratoneilla näyttöjä, josta näkisi oman väliaikansa?

Lisäksi pitäisi olla luonteenlujuutta kiristää/löysentää tahtia, jos huomaa menevänsä suunnitellusta poikkeavaa vauhtia. Tahdin muuttaminen voi olla haaste psykologisesti. Mutta varmaan tuo ranneke on hyvä, että pysyy joku tolkku hommassa..

Link to comment
Share on other sites

Hei, pitäisikö olla sekkari mukana, että tietäisi kuinka pitkän ajan on juossut esim. 5 kilometrin kohdalla? Vai onko maratoneilla näyttöjä, josta näkisi oman väliaikansa?

Ei ole näyttöjä, joten oma kello mukaan. Ensimmäisen 10 km aikana ei kannata tahdista olla huolissaan, jollei se ole liian kova. Ruuhkan jne. vuoksi on aika helposti vähän jäljessä tavoitteesta. 10-35 kilometrien välillä pystyt juoksemaan omaa vauhtiasi, jos se oikein mitoitettu. Jos voimia on, 35 km kohdalla voit sitten nostaa vauhtia ja saavuttaa tavoiteaikasi, jos alussa olit vähän perässä.

Link to comment
Share on other sites

Jeps!

Kiitos kaikista tähän mennessä tulleista vinkeistä. Täytyy käydä klikkailemassa tuota ehdotettua linkkiä. Itseltä löytyy Suunnon T4, joten sillä ajan ja matkavauhdin seuraaminen onnistuu kyllä.

Olin juuri ajatellut, että en asettaisi mitään tavoitteita maratonille, ainoastaan sen, että pääsen maaliin, mutta täytynee miettiä asiaa vielä tarkemmin.

Eilen juoksentelin 25 kilometriä, ja jäi sellainen fiilis, että voisin jopa selvitäkin siitä maratonista... Mutta sehän nähdään!

Niin ja joku tokaisi, että "kas ukko",ei ukko, vaan tyttö. :)

-Runner_86-

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy