Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sokerivahti

3.40
 Share

Recommended Posts

:etsivä Tässä etsivät taas työssään :etsivä

Oletko sinä salakavala sokerisyöppö? Tunnusta tai älä tunnusta, mutta jos on kanttia kontrolliin, tässä olisi foorumi haasteen vastaan ottajille.

Itse olen aikamoinen sokerisyöppö, mutta toinen paha vitasus, eli taipumus ylikuntoiluun on sen verran pahaksi päässyt, että en uskalla energian saannista tinkiä. Siispä jään tarkkailupuolelle (johan oli selitys selkärangattomalta!!! :viheltely ).

• Replies 95
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei kaikki! olen roadrunner, olen sokerisyöppö.

Makeanhimoni karkaa välillä sfääreihin, ahneus iskee, enkä pysty lopettamaan ennenkuin tulee ähky :oops:

Tosin vuoden alusta olen pyrkinyt syömään karamelleja ainoastaan karkkipäivänä, kerran viikossa.

Ennen meni fazerinblue yhdeltä istumalta, eikä tehnyt edes tiukkaa.

Tiedostin ongelmani siinä vaiheessa kun tämä mutustelu piti tehdä muulta perheeltä salassa, yksin kotona ollessa (kalsaripäivät), töissä, autossa...

Mutta nyt olen siis ottanut itseäni niskasta kiinni.

Ajoittain on kuitenkin vaikeaa, työpaikallani on makeisautomaatti joka ajoittain vetää vastustamattomasti puoleensa.

Lankeamuksia tulee, mutta olen armollinen itselleni, en ryhdy itsesyytöksiin vaan kokoan itseni ja käyn uuteen taistoon heikkoa makeankontrolliani vastaan.

Tiedän että kaltaisiani on paljon, teille kaikille toivotan tsemppiä yhteiseen taisteluumme.

Hyvillä mielin voin sanoa, että en ole. Pidän kerran viikossa perjantaisin karkkipäivän, jolloin käyn ostamassa irtokarkkeja noin 200g. Viime aikoina tää pussikoko on meinannut kasvaa, mutta olen päättänyt vähän ryhdistäytyä ja pitää kohtuuden mukana. Mulle ei oikeastaan koskaan tule oloa, että nyt on pakko ostaa karkkia, muutoin kuin karkkipäivänä, vissiin tässä on tää klassinen ehdollistuminen käynyt oikein puhtaimmillaan... Jos kotiin on ostettu pussillinen niin varmasti eksyvät suuhun, mutta ei ikinä muuten. Kaupassa voi kevyesti kävellä hyllyn ohi eikä tee edes pahaa.

Ymmärrän kyllä niitä, joille karkki ja muu makea on heikkous. Teini-ikäisenä söin aika paljon karkkia, mutta onnekseni tajusin sen olevan pitkällä tähtäyksellä huono idea ja opin ajoissa tavasta pois. Minusta paras apu tähän on monipuolinen ruokavalio ja tasainen verensokeri. Huono juttu on se, jos karkin syönti tietyissä tilanteissa on opittu tapa, että heti kun on autonratti kourassa, niin makeannälkä alkaa. Toinen on se, että käyttää makeaa mielenterveyslääkkeenä, sitä tapahtuu varmasti enemmän kuin ihmiset tiedostaa. Näistä pitää vain oppia pois, noudattaa terveitä ruokailutapoja ja oppia kieltäytymään. Helppoa ei ole, mutta varmasti vaivan arvoista.

Hei, olen aml, sokerisyöppö. Pahimmillaan olen tuskissani varastanut lasten - nykyään lukolliset - karkkilaarit tyhjäksi - sittemmin jopa lukoista huolimatta.

Vaihdan karkkihiilarit asiallisempiin, eli kokonaisenergiasta en tingi.

Pari viikkoa tässä on sinnitelty parannuksen tiellä.

Kurppa, vanha jäätelövaras, mutta nukkumapäivien karkkisyöppö. Ilmoittaudun myös kisaan. Tavoittena oppia tyydyttämään makean ja hiilihydraatin tarve yövuorojen jälkeen terveellisemmin.

Ensimäinen tavoite kuukausi. Jäätelöstä en luovu, mutta muu karkkinapostelu pois.

Mikä on meillä sokerihurmiion sortuvilla rangaistus. Nimittäin pelkään, että tämä tuottaa vaikeuksia.

Huh, haastava pala! Minuun ei suklaa ole ikinä vedonnut (mitä nyt joskus espresson kanssa tumma suklaapala on aika hyvää), mutta irtokarkit!!! Niihin olen koukussa ja pahasti. Samoin lakritsiin. Nytkin on kaapissa Fazerin sitruunatäytelakupatukoita pussillinen alkuviikon työmatkan jäljiltä. Tänään on mennyt pari patukkaa, kun olen potenut loppupäivän kotona jotain alkavaa virustautia (kova kurkkukipu, nuha ja vilutus). :sairas Teessä on jo hunajaa, joten sokeria tulisi tarpeeksi ilman lakuakin.

Viime vuonna totesin että karkin syönnistä olo ei parane, päinvastoin: nopeasta verensokerin noususta tulee vain huono olo. Sittemmin karkin napostelu on vähentynytkin, mutta ei kokonaan... Pitäisiköhän uskaltautua totaaliseen karkkilakkoon? Voisiko se onnistua...?

Jospa ilmoittaudun nyt etukäteen: täten vakuutan kunniani ja omantuntoni kautta, että aloitan karkkilakon kunhan sitruunalakut on kaapista syöty. Eli aikas pian! :hä

Tämä on kanssa aika sokerisyöppö. Karkki, keksit, jäätelö, jugurtit.. kaikki menee. Eikä riitäkään. Ja pers..*köh* siis lantionseutu leviää. Juuh. Pyrin kyllä parantamaan tapani ja välttämään liikoja sokereita sillä taidan kuulua siihen hiilariherkkään väestöosaseen, joka liiassa sokerihuumassaan ahtaa sitten kaiken naamaansa, mikä vähänkin muistuttaa hiilihydraattia.

Eli pidettäisiinkö sokeriton (karkiton, pullaton..mikä kellekin sopii) kaksviikkoinen? Tai kuukausi?? Lähtisikö joku tempaukseen mukaan? (Pieni vieroitustempaus)

Täällä on yks, joka tykkää kaikesta makeesta (yms suolasesta hyvästä, kuten sipsit tms). Oon taas kerran alkanu pitää karkkipäivää kerran viikossa, kun on päässy vähän riistäytyyn. Viime viikolla sorruin kaks ylimäärästä kertaa.

Mulle menee mikä tahansa karkki, ja muu tuollainen makea. Muut asian kanssa tuskailevat, kannattaa kokeilla viinirypäleitä (siemenettömät erityisesti auttaa). Noilla oon monta kertaa lääkinny karkinhimoani, ja on toiminu kohtis hyvin. Tosin oon ollu niihinkin koukussa. :viheltely

Joo, mutta jos vaikka tulis karkkipäivää kunnioitettua paremmin, kun oon täälä tehny tunnustukseni.

Muut asian kanssa tuskailevat, kannattaa kokeilla viinirypäleitä (siemenettömät erityisesti auttaa). Noilla oon monta kertaa lääkinny karkinhimoani, ja on toiminu kohtis hyvin. Tosin oon ollu niihinkin koukussa. :viheltely

Nuo hedelmät ovat kyllä hyvä keino tyynnyttää makeannälkää. Pikku kupillinen vaikka monen hedelmän salaattia vie kyllä enimmät himot.

Vierotustempaus kuulostaa hyvältä, mutta minä haluan toistaiseksi säilyttää pienen paheeni, kun se kuitenkin pääsee irti vain kerran viikossa!