Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Viime hetken ongelmia..

Laikka
 Share

Recommended Posts

Mietin tuossa, että miten voi mahdollisesti 30km/vk juokseva kaveri, niin kuin muistaakseni Sepon ohjelmassa kerrottiin, olla mahdollista juosta 42km putkeen. Sitten aloin pohtimaan tuota, että itse olen 95kg painava ja nuo kilometrit tuntuvat hiukan enemmän kuin vaikka 70kg painavalla ihmisellä. Olen kuitenkin juossut n. 50-70km/vk ja pisin lenkki putkeen on ollut 25km, kunnes viime kuu meni harakoille jalkapohjan aukeamisen takia.. (huonot sandaalit)

Nyt homma on taas vähän niin kuin alussa ja aikaa on harjoitella 9vk Finladia Marathonille. Kokeilin 2 päivää sitten miten menee pidempi matka ja juoksin 20km. Syö motivaatiota kun kunto on laskenut. Askellus on kuitenkin hyvä ja osaan tahdittaa, mutta tuo minun painoni jo kertoo että jos laitetaan 30km viikossa juokseva 70kg painava minun 95kg tilalle niin maratoni on varmasti kevyempi. Onko kellään minun painoisellani kokemusta maratonin läpi juoksusta ja jos on niin minkälaisella juoksu määrällä per vk tämän painoinen kaveri pääsisi läpi? Kiirekin on...

Tällä palstallakin roikkuu melkoisen monta meitä raskaamman sarjan maratoonareita ja jokunen rotevampi ultraajakin. 95kg:n painoisena maratonin läpijuoksu ei ole mikään ihmeteko, vaikka toki reissu on hieman raskaampi isolle kaverille kuin höyhensarjalaiselle, etenkin jos juostaan kuumassa kelissä.

Yhdessä wanhassa ketjussa puidaan painavan miehen maratonharjoittelua. -Jos nyt olet siinä kunnossa että 20-25km menee ilman suurempia ongelmia, niin ei ole mitään aihetta paniikkiin, päin vastoin. -Sen kun vaan jatkat treenailua. Itse juoksin aikanaan ekan marani 30-50 viikkokilometrin määrillä ilman ainuttakaan yli 25km:n lenkkiä, ja maaliin taapersin vähän alle 4.30 ajassa. -Painoa oli tuolloin n. 98kg. On ihan turha kelailla sitä onko matka kevyemmälle kaverille helpompi, itsehän se on juostava.

jos laitetaan 30km viikossa juokseva 70kg painava minun 95kg tilalle niin maratoni on varmasti kevyempi.

Saattaapi olla, mutta toisaalta... 95 kg:n painoisen kaverin lihakset, nivelet ja jänteet ovat myös kehittyneet vähän eri kaliiberisiksi kuin 70-kiloisen. Lähtien siis siitä ajatuksesta, ettei tuo 25 kg ole pelkkää läskiä. Ja tuskin on, jos ollaan menossa maratonille.

Olen kuitenkin juossut n. 50-70km/vk ja pisin lenkki putkeen on ollut 25km, kunnes viime kuu meni harakoille jalkapohjan aukeamisen takia.. (huonot sandaalit)

Nyt homma on taas vähän niin kuin alussa ja aikaa on harjoitella 9vk Finladia Marathonille. Kokeilin 2 päivää sitten miten menee pidempi matka ja juoksin 20km.

Jos olet juossut kuukauden taukoa ennen 50-70 Km viikossa useaman viikon ajan, pitäisi maratonin mennä aikas mukavalla tunteella lävitse. Kuitenkin pohjaa jo on. Omassa harjoittelussa, tai pitäiskö sanoa tauoissa olen huomannut, että jos on ajan x treenaamatta, kestää aika x saada sama kunto takaisin kuin ennen taukoa. Näin siis minulla. 9vk:a riittänee siis hyvin.

Mutta älä hyvä ihminen juokse sandaaleilla :running: ainakaan kaikkia lenkkejä...

...lukeudun itsekin tähän raskaaseen sarjaan omalla 95kg:n painolla... mulla elämäni ensimmäinen maraton on kaiken sujuessa Vantaalla lokakuussa ja kysymysmerkkejä on kanssa paljon, puolikas menee hyvin nykyisin alle 2h:n, keskiviikkona juoksin 22,8km 2,03 melko lailla kevyesti ja pohdin josko uskaltaisin hyökätä neljän tunnin alitukseen... kilsat on tällä hetkellä 40-50 luokkaa viikossa... painosta yritän nipistää vielä 5 kiloa pois, sen verran siinä on ainakin nipistettävää... lenkkareihin kannattanee panostaa kunnolla, juoksin viime vuonna Aciksen GL2120 loppuun ja sitten nuukuuspäissäni ostin himpun halvemmat menopelit ja oitis penikkavaivat alko, en tiiä johtuko ainoastaan lenkkareiden vaihdosta, mutta hämärästi penikoiden alku ajottui juuri lenkkareiden vaihtoon...olen palannut viisastuneena Asicsiin! lopuks: pitää vaan juosta, kuunnella kehoa ja levätä, ei se sieltä muuten tule!

...lukeudun itsekin tähän raskaaseen sarjaan omalla 95kg:n painolla... mulla elämäni ensimmäinen maraton on kaiken sujuessa Vantaalla lokakuussa ja kysymysmerkkejä on kanssa paljon, puolikas menee hyvin nykyisin alle 2h:n, keskiviikkona juoksin 22,8km 2,03 melko lailla kevyesti ja pohdin josko uskaltaisin hyökätä neljän tunnin alitukseen... kilsat on tällä hetkellä 40-50 luokkaa viikossa...

Onhan tässä vielä Vantaalle aikaa ja riippuu tietysti, miten tiukille rutistit tuon HCR:n, mutta aika tiukalta tuo 4h noilla parametreilla kuulostaa. Toki HCR:ssä oli lämmin keli, joka toi lisäminuutteja, mutta toi seuraava puolikas kertoo sulle enemmän.

Vaikka olisit tyypiltäsi diesel, näppinä puolikas*2 + 10 min = maratonaika. Mulle itselleni tuo "+10 min" ei edes riitä, koska peruskestävyys ei ole riittävällä tasolla : plussani on tuossa yhtälössä luokassa 20-25 minuuttia.

Onhan tässä vielä Vantaalle aikaa ja riippuu tietysti, miten tiukille rutistit tuon HCR:n, mutta aika tiukalta tuo 4h noilla parametreilla kuulostaa. Toki HCR:ssä oli lämmin keli, joka toi lisäminuutteja, mutta toi seuraava puolikas kertoo sulle enemmän.

Vaikka olisit tyypiltäsi diesel, näppinä puolikas*2 + 10 min = maratonaika. Mulle itselleni tuo "+10 min" ei edes riitä, koska peruskestävyys ei ole riittävällä tasolla : plussani on tuossa yhtälössä luokassa 20-25 minuuttia.

aivan, tota oon hieman just funtsinu... kestävyydestä se kyllä kiinni jääkin, pitkiä lenkkejä on vielä liian vähän... enkä todella oo diesel ruho... mutta yritettävä on, vaikka tulis pannusta päähän :fryingpan: .. HCR oli mun elämäni toinen juoksu, todella kuuma ja hirveän etupainotteinen, eka puolikas meni 48 minsaan ja totaali hyytyminen 18km:n kohdilla, nyttemmin olen hieman jo oppinu että ei ehkä kannata lähteä tälläsenä järkäleenä peesaa jotain gasellia vaan voi ottaa aluks myös hiukka rennommin :) ja juosta OMA juoksu

Muokattu

Jos pystyt juoksemaan 10,5 kilometriä 48 minuuttiin ja hyydyt sen jälkeen vasta 18 km:n kohdalla, niin neljän tunnin alituksen pitäisi olla mahdollinen. Kuulostaa siltä, että olet epäonnistunut täydellisesti tuossa puolikkaan vauhdinjaossa.

Itse juoksin viimeksi 10,5 km kisan viime joulukuussa noin 50 minuuttiin. Viikko ennen tämän kevään Maskun puolikasta juoksin "testinä" 9,4 km 44 minuuttiin (eli kympin ajaksi olisi tullut n. 47 min), Maskussa puolikas meni 1,48 ja siitä 2,5 kk:n päästä maraton 3,57 "negatiivisella splitillä". Harjoituskilometrit pääasiassa 30-45/viikko, vain kahtena viikkona muutamaa viikkoa ennen maratonia runsaat 55/viikko.

Voihan tietysti olla, että peruskestävyytesi on vielä huonommalla mallilla kuin minun, jolloin 4 h alitus on vaikeampaa. Vauhdinjakoon kannattaa kisassa kiinnittää erityistä huomiota.

HCR oli mun elämäni toinen juoksu, todella kuuma ja hirveän etupainotteinen, eka puolikas meni 48 minsaan ja totaali hyytyminen 18km:n kohdilla

Tuolla taktiikalla juoksun loppuaika ei tosiaan paljoa kerro. Tuo eka 10.5 (millä muuten mittasit ko. paikan?) kyllä antaa viitettä, että järkevämmällä vauhdilla loppuajastasi saisit useamman minuutin pois. Lämmin keli HCR:ssä ja taas jokunen minuutti pois. Noilla alkaa puolikas olla luokassa 1:50-1:52, jolla jo voi ihan hyvin tavoitella 4 tunnin aikaa, kunhan lähdet alussa maltilla liikkeelle.