Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
mikasax

Kylmahoito / sauna

Recommended Posts

Moro

Olen ottanut käyttöön lenkkien jälkeen kylmähoidon jaloille, eli lasken kylpyammeeseen pohjalle vettä ja ei kun istumaan (tulee kyllä välillä mieleen suomalaisten muurahaispesässä istuminen yms. epäilyttävät "harrastukset", sillä niin tyhmältä tuntuu istua paikat huurussa jääkylmässä vedessä). Kylmähoitoa yritän jatkaa vähintään 5 min, joskus 10 min.

No siinä kylmässä vedessä istumisesta tulee tietysti vähän kylmä ja mieleeni on tullut mennä sen jälkeen saunaan, mutta mites sitten kylmähoidon käy....? meneekö se kokonaan hukkaan...?

Lenkkikaveri kertoi, että ei mene, jos saunan jälkeen menee vielä takaisin sinne kylmähoitoon...:9999:

Eli kertoisitteko omista kokemuksista ja/tai jos jollakin on jopa sitä "oikeaa tietoa..."

En tunne asiaa sen kummemmin, ja omia kokemuksiakin on aika vähän, sillä kylmä vesi on märkää ja sen lisäksi vielä kylmää. Kuitenkin niissä yhteyksissä, missä olen kylmähoidoista lukenut tai kuullut, on yksimielisesti todettu, että jos käydään kylmän lisäksi saunassa, niin viimeisenä tulisi ottaa vielä annos kylmää. Tässä lienee takana se, että kylmän vaikutukset jäävät näin "päälle".

Fubarin tavoin minullakaan ei ole tarkempaa tietoa siitä, kuinka homma pitäisi suorittaa oikeaoppisesti, mutta itse olen noudattanut sellaista kaavaa, että toimet päättyvät aina siihen kylmään kylpyyn/suihkuun.

Useimmiten teen niin, että aloitan kylmällä suihkulla jaloille, jatkan normaalilla (lämpöisellä) suihkulla ja lopetan kylmään jalkasuihkuun. Suihkun jälkeen saatan vielä jatkaa jäädytetyllä pahvimukilla (venyttelyn jälkeen) säärien kanssa.

Kun joskus viime syksynä kävin hierojalla penikoiden takia, hieroja antoi ohjeeksi suihkuttaa sääriä vuorotellen kylmällä ja kuumalla siten, että kylmä on lopussa. Olenkin aina lenkin jälkeen suihkussa suihkuttanut ensin kylmää jalalle, sitten hetken kuumaa ja uudestaan kylmää ja kuumaa ja lopuksi vielä kuumaa. Jos sääri on lenkillä oireillut, olen vielä suihkun jälkeen pitänyt siinä kylmägeelipussia, mutta jos jalka on ollut lenkillä oireeton, en ole jaksanut käyttää kylmägeelipussia.

Kun joskus viime syksynä kävin hierojalla penikoiden takia, hieroja antoi ohjeeksi suihkuttaa sääriä vuorotellen kylmällä ja kuumalla siten, että kylmä on lopussa. Olenkin aina lenkin jälkeen suihkussa suihkuttanut ensin kylmää jalalle, sitten hetken kuumaa ja uudestaan kylmää ja kuumaa ja lopuksi vielä kuumaa.

Niin siis lopuksi kylmää.

... kyllähän näillä eteenpäin pääsee, eli tärkeintä on lopettaa "hoito" kylmään. Kysymyksenä vielä, miten kauan olette kylmässä kylvyssä/suihkussa...? Keskisalo sanoi muistaakseni jossain "elixiirissä", että + 10 min, joka on kokemuksesta kyllä aika pitkä aika "nautiskella":character0080:...

... kyllähän näillä eteenpäin pääsee, eli tärkeintä on lopettaa "hoito" kylmään. Kysymyksenä vielä, miten kauan olette kylmässä kylvyssä/suihkussa...? Keskisalo sanoi muistaakseni jossain "elixiirissä", että + 10 min, joka on kokemuksesta kyllä aika pitkä aika "nautiskella":character0080:...

Itse olen niin kauan kuin pystyy, riippuu tietty siitä kuinka kylmää vettä hanasta tulee. Kesällä voi olla pidempäänkin kun vesi ei ole jääkylmää. 10 minuuttia alkaa jo olla melko extremeä... ainakin vasta-alkajalle.

Eikös olennaista ole nimenomaan lämpötilavaihtelut. En tiedä vaikutusmekanismia, ehkä joku viisaampi voisi valistaa - kenties lämpötilavaihtelut laukaisevat lihasjännityksiä? Se, jääkö viimeiseksi kylmä- vai kuumavaihe luulisi olevan enemmän makuasia. Kylmällä tosin saattaisi olla ainakin pintaverenkiertoa vauhdittava vaikutus. Ja jäähän siitä raikkaampi olo.

Myös hyväksi koettu menetelmä on lenkin jälkeen täyttää pari ämpäriä täyteen kylmää vettä, heittää sinne pari kylmäkallea / ämpäri mukaan ja uittaa jalkoja vedessä kun käy suihkussa. Kylmäkalleilla voi vielä hieroa varovasti sääriä kun siinä viilentelee. Edellyttää tietysti myös pikku jakkaraa jolla istua, jollei ole minikokoiset töppöset :tongue:

Kyllähän tuota tulee harrastettua. Ihan hauskaa hommaa alkaa jo olemaan, kun on jonkun verran tehnyt. Elixirissä, kun Harri Syrjänen oli Ilveksen mukana ja harrasti tuota kylmässä istumista niin silloin Ilveksen fysio vai kukahan olikaan sanoi, että viimeisenä kylmä. Sitä ohjetta olen noudattanut.