Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juoksija-lehden kalenteri

IhraLisko
 Share

Recommended Posts

Olen joskus onnistunut ilmoittautumaan johonkin klikkaamalla kalenterista jotain. Eikö ne enää toimi vai onko mulla taas joku javakikkare killissä tällä koneella. niihin ilmoit, www ja tulokset kohtiin tulee vaan viiva alle, kun vien kursorin sanan päälle, mutta hurjinkaan näppiksen runnominen ei saa mitään muuta näkyvää aikaan?????

keles, sentään...

Siis ymmärränkö minä oikein, vain juoksija lehden tilaajat saavat tunnuksen, jolla voi rekisteröityä palveluun ja pääsee ilmoittautumaan? Ja esim Espoo maratonille pääsee ilmoittautumaan vain juoksija lehden kalenterista? Onko tämä nyt enää edes laillista? En haluu mitään lehteä ja ainakaan maratonin ohella pakkomyyntinä. Vetäkää ittenne vessasta alas, ihme mafia...

Jaahas, edelleen oli näemmä "käyttäjähäiriö", jostain syystä se heitti mut defaulttina tulossivuille, jotka oli tyhjät. Kun ajattelin sitten vaihtaa Lassen hölkkään ja kokeilla vielä kerran, niin jo alkoi tietoja löytyä. Mun omaa osaamisalaa on toi ohjelmistotestaus, jota ei näemmä käyttöliittymäpuolella tarvita ollenkaan...

Juoksija-lehden kilpailukalenterin käyttöliittymää ei selvästikään ole testattu koekäyttäjillä ennen järjestelmän käyttöön ottoa, liekö testattu lainkaan vai onko systeemi vain tuupattu linjoille heti kun se on jotenkin saatu pysymään pystyssä? Järjestelmä on monessakin suhteessa epälooginen, hankalakäyttöinen ja huonosti toimiva. Tämä ihan vain ohjelmistoalan ammattilaisen mielipiteenä.

Yhteenkään tapahtumaan en tosin tuon kautta ole ikinä ilmoittautunut, mutta useammankin tapahtuman tietoja olen järjestelmään joutunut syöttämään. Järjestelmän täydellisen testaamattomuuden huomaa mm. tällaisista lapsuksista: koetettaessa lisätä kilpailun tuloksia järjestelmään, ohjeistaa systeemi seuraavasti:

Tallenna tulokset ensin koneellasi tiedostoksi, jonka jälkeen voit ladata kyseisen tiedoston palvelimelle. Suositeltavia tiedostojamuotoja ovat: .html, .txt, ja .pdf.

(välikommentti: sana "tiedostojamuotoja" ihan oikeasti esiintyy tuossa ohjeessa eikä kyseessä ole allekirjoittaneen tekemä typo)

Kun tämän jälkeen koetetaan lisätä tiedostoa "tulokset.html" tuleekin tällainen herja:

Tiedoston tulee olla tyyppiä .txt, .html, .pdf, .doc tai .xsl

Kokeilemalla selvisi, että tiedostonimi "tulokset.htm" kelpaa, mutta mistään ohjeista se ei selviä ja speksin mukaan html-tiedoston ensisijainen tarkenne on tietenkin .html, ei .htm.

En ole ilmoittautunut kisoihin ko.palvelun kautta, mutta tuli vaan mieleen, että

kun kerran olet tyytymätön Juoksijan "palveluun", niin oliskos paikallaan antaa palautetta myös Juoksija-lehden porukalle? Kenties olet sen tehnytkin?

Ottaen huomioon sen, että tämä on Juoksija-lehden virallinen yhteistyöfoorumi (miten tämän nyt tarkkaan ottaen oikein ilmaisisikaan), niin luulisin toimituksen tutustuvan vähintäänkin omaa lehteään ja siihen liittyviä palveluita käsitteleviin ketjuihin. Tai jos ei tutustu, niin voisin antaa vinkin (näin palstan välityksellä), että se ehdottomasti kannattaisi - tämä kun on luultavasti paras kosketuspinta suomalaisiin juoksuharrastajiin.

En ole ilmoittautunut kisoihin ko.palvelun kautta, mutta tuli vaan mieleen, että kun kerran olet tyytymätön Juoksijan "palveluun", niin oliskos paikallaan antaa palautetta myös Juoksija-lehden porukalle? Kenties olet sen tehnytkin?

Olen antanut palautetta myös toimitukselle ko. palvelusta ja olen saanut vastauksen, että muutosten tekeminen järjestelmään on mahdotonta (?). Tämänhän luultavasti tiesitkin. Se ei tietenkään silti tarkoita sitä, ettenkö voisi palvelun käytettävyydestä esittää julkisesti oman näkemykseni puhtaasti ammatillisesta näkökulmasta ja kuluttajanvalistusmielessä. Tuskin olen ainoa, joka on tuskaillut .html-muotoisten tulosten lisäämisen kanssa kyseiseen palveluun, se kun ei järjestelmän omia ohjeista noudattamalla vaan onnistu, ellei käyttäjälle tule mieleen vaihtaa tiedoston tarkenne epästandardiin muotoon.

Ja kuten Fubar totesi, tämä foorumi kuitenkin on Juoksija-lehden nettisivujen mukana lehden virallinen keskustelupalsta (mm. oheisen screenshotin mukaan) niin palautteen toki luulisi menevän perille tätäkin kautta. Olisihan se vallan merkillistä jos lehdessä ei seurattaisi mitä omalla keskustelupalstalla lehdestä kirjoitellaan? Ja kyllähän tätä myös seurataan. Sen verran kärkevää palautetta olen palstakirjoituksistani saanut sekä mailitse että ihan livenä Juoksija-lehden taholta.

:icon_rolleyes:

post-48-14304184581331_thumb.jpg