Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Hyötyliikuntaa

kanto5
 Share

Recommended Posts

Joskus on tuntunut siltä, että koko kesä menee ruohonleikkurin perässä kävellessä. No nyt sain päähäni laittaa GPS ranteeseen ja mittaus päälle. Kun koko piha oli ajettu, oli se yllätys itsellenikin, että 6,2km tuli käveltyä. Siinä sitä tosiaan tulee melkoinen määrä kilometrejä kesän aikana ja kaikki vain siistin pihamaan takia.

Juu, eilen lenkin jälkeen jäi sykemittari päälle, kun pihaa parturoin. Tunti kului ja syke huiteli hyvinkin pk-alueella. Piti yrittää ajaa piha ennen sadetta ja aika kyytiä sai Klippo. Kerta viikkoon tällainenkin kuntoilu. Muuten olen huono hyötyliikunnassa. Kun treenataan, treenataan. Kun ei treenata, ollaan laiskana.

Tämä oli sen verran kiinnostava aihe, että päätin tehdä pienen tapaustutkimuksen.

Laji: Nurmikonleikkaus

Testihenkilö: mies, 40+

Kone: MTD + Briggs&Sratton, leikkuuleveys 46 cm, ei-vetävä

Pinta-ala: ei tarkkaa tietoa

Leikkuuaika: 47 min 9 sek

Kuljettu matka (gps-mittaus): 1,42 km

Keskisyke: 91, korkein syke: 99

Sykemittarin TE-luku: 1,1

Ulkoiluksihan tuon lähinnä voi luokitella. Hiki kyllä tuli. Eniten yllätti tuo kuljetun matkan vähäisyys.

Minäkin pistin sykevyön päälle, kun läksin ruohonleikkuuta harrastamaan. Unohdin kyllä käynnistää mittauksen alussa, joten vartin verran puuttuu testidataa. Mittaus kesti 1h05min, keskisyke 88, max 102. Koko suoritus kesti oikeasti lähemmäs puolitoista tuntia. Kauhea nälkä tuolla tuli, vaikka Polarin mukaan kaloreita kuluikin vain satakunta. Se kun mittaa kulutusta vain yli 90 sykkeillä.

Matkaa en edes yrittänyt mitata, mutta käytetyn ajan perusteella kilometrejä lienee kertynyt ainakin 5. Tuohon Blauenz H:n GPS-matkamittaukseen on aika vaikea uskoa. Jos 50 minuutissa on kulkenut alle 1.5km, keskisyke tuskin olisi 91... Tai sitten etenemistekniikka on ollut jotakin perin kummallista ;-)

Kai sen matkan joku matemaatikko voi laskeakin, jos tietää tontin neliöt ja ruohonleikkurin leveyden.

Noilla mun lukemilla olis vissiin järkevää jo hommata ajettava kone, mutta sitten jäis hyötyliikunta saamatta. Katselin tuossa näitä ympärillä olevia peltoaukeita ja mietin että siinähän olis liikunnan paikka: viikatteen kanssa kaatamaan heinää nurin. Minkähänlaisen jumin sitä sais aikaiseksi? On ne entiset isännät ja rengit olleet kovia jätkiä, kun ovat nuo kaikki niittämällä hoitaneet.

Muuten olen huono hyötyliikunnassa. Kun treenataan, treenataan. Kun ei treenata, ollaan laiskana.

Sama. Lähikaupaan matkaa n. 500 metriä ja aina menen sinne autolla(järjetöntä typeryyttä). Yli 100 metrin kävelymatkat pitkästyttää. Nurtsin olen ajanut kerran tänä kesänä. Hommissa olen monesti ajatellut kävellä työmaalle neljänteen kerrokseen - kerran olen jaksanut tehdä sen. Olen laiskista laiskin.

Tuohon Blauenz H:n GPS-matkamittaukseen on aika vaikea uskoa. Jos 50 minuutissa on kulkenut alle 1.5km, keskisyke tuskin olisi 91... Tai sitten etenemistekniikka on ollut jotakin perin kummallista ;-)

Samaa mieltä olin itsekin. Luulen sen johtuvan melko runsaasta paikallaan steppaamisesta lukuisten omenapuiden, pensasaitojen ynnä muiden juurilla. Voi olla toisaalta, että mittaus on kerta kaikkiaan epäonnistunut, sillä odotin ennakolta noin kolmen kilsan lukemaa.

Itse olen tehnyt pihatöitä kesän ja muu liikunta on sen vuoksi jäänyt vähemmälle. Eipä ole kuitenkaan kunto rapistunut. Päinvastoin lenkit pitenee ja sujuu helpommin. Ja kaikki vaan halonladonnan ja lapiolla kaivamisen ansiosta! :)

Eli kyllä se hyötyliikunta on tehokasta. Siivous on muuten kans erittäin tehokas liikuntamuoto...pitäs joskus laittaa sykemittari päälle.

No nytpä tiedän mikä on ohjelmassa sitten, kun joskus sykemittarin hankin. Ruohonleikkurien vertailutesti. Kotopuolesta löytyy niin itsevetävää, työnnettävää kuin yksi moottoritonkin. Itsevetävät tosin vetävät niin hitaasti, että mieluummin työntää itse kuin käyttää sitä vetoa, muuten menee ikä ja terveys. Mutta jos se kerran tulisi tieteen hyväksi, niin sitten. Norlett, Solett, Husqwarna, pari Stigaa, Klippo... Tosin ainakin Solett on jo vuosia sitten viimeisen kortensa leikannut (viimeiseksi taisi mennä vissiin kiertokanki poikki - ei voinut enää korjata "viiden tuuman rautanaulalla" niin kuin monen muun vian sitä ennen), ja taitaa toinen Stigakin olla pitkälti loppuunajettu. Mutta toimii kai kuitenkin. Olikos se nyt Stiga? Aataminaikaisen Norlettin jousikäynnistys on rikki, mutta senkin saa kyllä helposti käyntiin. Ei muuta kuin kiertää vain pätkän nailonnarua käynnistysmekanismin rippeisiin ja kiskaisee reippaasti.

Se moottoriton Husqwarna hankittiin aikanaan veljelle, kun tämä pikkulapsena innostui leikkimään ruohonleikkuuta. icon10.gif

Leikkurien määrästä ja "kulutuksesta" voinee päätellä, että hyvät puitteet perusteellisen testin tekoon ovat muutenkin olemassa. Mutta mitä ihmeen laitteita ne Aleksandran mainitsemat päältäajettavat leikkurit oikein ovat? :hali_hehe: