Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vuorotyö ja harjoittelu


 Share

Recommended Posts

Sanoisin että suuri. Ajelin tuossa yötaksia ja tuli vähä nukuttua huonosti kovemman treeni putken kohdalla nii flunssahan se iski. Olen kyllä pistänyt liikunnan sopivasti vaa vuorojen mukaan ennen ja jälkeen jne. Esim välillä käyny 1h pyörää vääntää ennen vuoroa ja sitten 8h töitä ja 2h lisää. Tuntunut toimivan hyvin. Kyllä sitä yleensä on kuitenkin sen 18-20h pitänyt väliä kovempien treenien välissä siten että välissä on ehtinyt nukkua sopivasti. Tuntuu ettei muussa ole niin haitannut kuin tuossa että nukkuu riittävästi että palautuu.

-joonas

Link to comment
Share on other sites

Vuorotyö on ihanteellinen juoksijalle. Kun olen yövurossa 18.00- - 6.00, niin nukun 7 tuntia, aamiainen ja paanalle 14.00 mukavasti päivänvalossa. Päivävuorossa, 6.00 - 18.00 paanalle heti töitten jälkeen tai muuten tulee lepo päivä. Jos teen lyhyitä päiviä (8 tuntia) niin lenkit saa tosi hyvin ujutettua päivä ohjelmaan. Esim iltapäivävuorossa,14.00 - 22.00 voi lenkkeillä ennen tai jälkeen duunia. 8 Tunnin kolmivuorotyössä voi aina käydä paanalla valoisaan aikaan, joka nostattaa mieltä.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Kyllä vuorotyö varmasti haittaa, nyt kun loma on lopuillaan alkaa leposykekkin oleen vasta normilukemissa.

Aamuvuoroissa juoksen joko heti töiden jälkeen tai sitten juoksen työmatkat (tämä joskus syksymmällä) Jos ei heti töiden jälkeen pääse baanalle niin iskee nuggumatti ja se onkin sitten siinä.

Aamut on mulle ne pahimmat kun joutuu raastaan ittensä ylös 4.n aikaan, etenkin jos meinaa juosten mennä.

Iltavuoroihin tulee juostua useammin, etenkin jos pääsee kaverin kyydillä kotiin. IV ei juurikaan harjoittelua haittaa, ovat muuten vaan perseestä kun ei mitään muuta ehdi tekemään.

Yövuorot ei mulla ole kovin pahoja, aamulla kun tulpat korvilla saa nukutuksi aivan riittävästi, perheen normi mölystä huolimatta.

Lenkit YV.ssä teen normaalisti päivällä tai sitten juosten töihin, jos sen kyydin taas onnistuu pummaamaan.

Harjoituksen rytmittäminen seeman mukaan vois olla järkevää, mutta eipä vielä ole tullut kokeiltua.

Kuuden vapaat vois olla tehoharjoittelua ja sitten aamut kevyempää, illat taas kovempaa reeniä. Yöt kuitenkin kevempää.

Mitään kovin pitkää tehosessioo tässä ei pääse vetään, sillon kun toi kierto meni vielä 4xI, 4xA, 4xY, 6xV, niin noi kutvoset ja IV oli sopiva rykimis sauma, sitten loppukierto iisimmin, paitsi aamujen ja yövuoron väliin sai tumpattua pari kovempaa reeniä.

Jahka pankin kuristusote hellittää ajattelin kyllä hakeutua päivätöihin jos ny sillon enää mitään töitä ees on, mutta se onkin sitten toinen juttu se.

Link to comment
Share on other sites

Olen tässä seurannut tätä touhua ja todennut, että toisiin vaikuttaa, toisiin ei. Toiset pystyy juoksemaan useamman yövuoronkin jälkeen tiukkoja treenejä, mie en.

Tähän kai vaikuttaa, miten pystyy nukkumaan. Teen kolmatta vuotta yötyötä ja ajan edetessä unirytmit on välillä totaalisen sekaisin. Lomalla saa univelat pois ja loman jälkeen menee aikaa, että nukkuu aamuisin ihan hyvin. Mutta pidemmän päälle unenlaatu heikkenee ja menee sellaiseksi, että heräilen puolen tunnin välein ja muutaman tunnin jälkeen on turha maata.

Asiaan ehkä vaikuttaa se, että en yötyön takia saa lasten sairastaessa lapsisairaspäivä ja talvella menin viikkotolkulla eteen päin niin, että aamulla tulin töistä, pistin terveet lapset menemään kouluun ja eskariin ja sairas jäi kotiin. Siinä torkuin sohvannurkassa sen, minkä pystyin riippuen siitä, kuinka sairas lapsi oli. Tai sitten jonotin päivystykseen tuntikaupalla ja illalla ehdin ottaa parin tunnin torkut kun mies oli tullut töistä ja lähdin tekemään uutta yövuoroa. Hiukka se söi naista jossain välissä.

Mutta kuten sanoin, toisiin se ei vaikuta. On minulle ilmineerattu, että lapset ja työ ei voi olla este lenkkeilylle, joten ajattelen tämän vain sitten niin, että olen vain laiska ja etsin muka väsymyksestä tekosyitä, että en viitsi lähteä lenkkeilemään. Mutta kun on kermaperse luonteeltaan niin rojahtaa mielellään sohvalle kun pumppu tykyttää ylikierroksilla.

Mutta kun on hyvä kausi meneillään ja saa edes jonkin verran nukuttua päivisin niin homma toimii jotenkuten. Sykkeitä seuraamalla yritän vähän arvioida, mitä uskallan tehdä. Jos jo pihalla seisoessa pumppu jyskyttää 90 niin silloin käveleskelen suurimman osan lenkkiä ja otan sen vain niin, että saanpa ulkoilmaa ja vähän piristyn.

Yötyön etuna on sitten pitkät vapaat, jolloin juoksen liikaa ja itseni jumiin ja kärsin sitten jälkiseuraamukset suuresti valittamalla ja rutisemalla ja tekemällä itsestäni suurimman luokan marttyyrin.

Link to comment
Share on other sites

Teen vakituiseen yötyötä, yleensä 5 yön pätkissä. Nyt on tullut juostua 1,3 ja 5 öiden työmatkat mennen tullen. Illalla hieman pitempi lenkki 9km ja aamusta lyhyempi 7km. Aamulla vaan rauhallisesti kotiinpäin, niin hyvin saa unenpäästä kiinni. Jos innostuu matkalla nostaan vauhtia, niin heti tulee kyllä ongelmia nukahtamisen suhteen. Tuossa välissä kuljen yöt sitten pyörällä. Ollut tosi mukava systeemi ja toistaiseksi ainakin toiminut erittäin hyvin. Vapailla sitten otan hieman rauhallisemmin nyt kesällä 1-2 pyörälenkkiä 5pv vapaiden aikana sekä punttia.

Link to comment
Share on other sites

Yksilöllistä varmaan tämäkin, mutta mulle säännöllisyys on se oleellinen tekijä jolla saan tämän treenihomman toimimaan. Olen 100% varma että en pystyisi harjoittelemaan kunnolla jos olisin vuorotyössä. Jo parin-kolmen tunnin ero vuorokausirytmissä sekoittaa kroppaa pitkäksi aikaa. Kellontarkka tahti sopii mulle! Uskoisin että Massey Fergusonin kaltainen sopeutuminen on harvinaista. Kurpalle ja muille siis ihan vaan lohdutuksena. Lapset, työ jne. eivät taatusti ole este, mutta vuorotyö on. Lopettaisin tavoitteellisen juoksemisen jos olisi pakko tehdä vuorotyötä. Jos taas ei olisi, lopettaisin vuorotyön :-).

Link to comment
Share on other sites

... juuri niitä sykkeitä kun ihmettelin; yövuoron jälkeen Polarin mukaan sykkeet parikymmentä alempanan kuin normaalisti. Eli joko yövuoro todella väsyttää tai sitten Polarin OwnIndex mittaa mitä sattuu?

Sama täällä, aamulla yövuoron jälkeen sykkeet aina n. 10-15 lyöntiä "normaalia" alemmat.

Link to comment
Share on other sites

30v vuorotyötä tehneenä joutuu kuuntelemaan kroppaa, jos lepoa ei ole alla riittävästi miks riskeeraa terveytensä.

Ennen ilta tai yövuoroja yleensä suoritukset, harvemmin ennen / jälkeen aamuvuoron. Aamuvuorot myrkkyä mulle, joten jäävät lepopäiviksi. Teen niin sanottua epäsäännöllistä 3-vuorotyötä, painottuu ilta/yövuoroihin.

Link to comment
Share on other sites

Ennen treenasin normaalisti yövuorojen aikaan,muistan vieläkin kun valmiiksi uupuneena "pakko" takoa lenkki.Pinna kiristyi ja olin entistä väsyneempi.

Nykyään yövuorojen aikaan (4 noin 3 viikon välein) en urheile ollenkaan,paitsi ehkä työmatka pyöräilyt 2x9km,nekin hissukseen.

Niiden välissä sitten lite kovemmin kun ennen.

Varmasti vuorotyö vaikuttaa minun tulos tasoon (ja varsinkin tulo tasoon:smiley:),rytmit kun on aina vähän sekaisin,mutta valintoja...

Kolmivuorolaiset työkaverit pärjas kuitenkin hyvin Paavo N maratonilla.Sarjojensa 1. ja 2.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy