Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratonista palautuminen..


neekerinainen
 Share

Recommended Posts

Riippuu aika paljon henkilöstä, kuinka kovaa maran on ottanut ja paljonko on juoksukokemusta. Itse otin viikko maran jälkeen noin 77 km hölkkä + kävely vaelluksen mutta en selvästi ollut kokonaan palautunut ja vauhti oli hidas mutta se oli tarkoituskin. Siitä seuraavalla viikolla yhteensä sata kilometriä juoksua ja sen jälkeen pari viikkoa keventelyä ei juoksua vian joka toinen päivä. Nyt jalat tuntuisivat olevan erinomaisessa vedossa ylihuomiseen satasen kisaan. Sitten näkee miten kulkee. Palautumista voi siis toteuttaa monella tavalla. Tässä pienellä riskillä, mutta homma toimii.

Parhaiksi katsomani palautuksennopeutusjipot maratonin jälkeen

1) proteiinia ja hiilihydraattia sopivasti heti perään

2) kävelyä vähintään 1 km maratonin jälkeen

3) kylmä kylpy tai pitkähkö kylmä suihku jaloille

Palautumista voinee parhaiten nopeuttaa kevyellä liikunnalla. Itse kävelin jonkin verran seuraavana päivänäkin.

Link to comment
Share on other sites

Forssan jälkeen (kisa lauantaina), kävin juoksemassa ensimmäisen kerran jo keskiviikkona ja juoksu kulki jo kevyesti. Viime elokuussa, HCM:n jälkeen, kykenin juoksemaan vasta noin parin viikon lepäilyn jälkeen.

Eli itselläni peruskunnon kohoaminen on nopeuttanut palautumista huomattavasti.

Aika samat fiilikset. Forssassa juostun lähes marathonin (n. 40 km) jälkeen palautuminen on ollut tosi nopeaa vaikka ihan finaaliin juoksinkin energioiden osalta. Peruskunto on varmaan parempi nyt kuin ikinä. Joskus aiempina vuosina HCM:ien jälkeen on palautuminen kestänyt viikko tolkulla.

Pidin kisan jälkeen (juhannus)viikon ihan totaali lepoa juoksusta, mitä nyt lasten kanssa pompin trampoliinilla. Pyöräilin kuitenkin joka päivä töihin muutaman kilometrin joten se varmaan oli sellaista sopivaa palauttelua. Tämä toinen viikko on mennyt jo suht normaalin harjoittelun merkeissä, joskin sykkeet olen vielä pitänyt matalina kun tuntemukset on olleet vähän sellaiset että "jos ei nyt ihan täysillä sitten kuitenkaan" ja jalat varsinkin ekoilla lenkeillä oli vähän väsyt. Tänään, noin kaksi viikkoa kisasta, mennään jo ehkä vähän kovempaa / pidempään.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy