Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Hiidenpatatrail

zxcv
 Share

Recommended Posts

Tuijottelin Nuuksion ulkoilukarttaa ja siinähän oli kaikenlaista mielenkiintoista. tervahautoja, hiidenkirnuja, luolastoja ja vaikka mitä. Ympyröin mielenkiintoisimmat kohteet ja niistä hahmottui superjännittävä lenkki, jolla pituutta oli 32km linnuntietä, polkuja pitkin vain vähän enemmän.

Testailen maastovarusteitani ensi sunnuntaina ja tarkoitus olisi kiertää tuo hyvin rauhallisella vauhdilla, ylämäet kävellen ja muuten hyvin rauhallisella hölkällä (7-8min/km) välttäen isoimmat rämpimiset ja suot, mutta kuitenkin hieman maastohenkisemmin kuin reitti2000.

Kiinnostuneita lähtemään seuraksi? Tapaturma-alttiit ovat erityisen tervetulleita, sillä sitten pääsen testaamaan upouutta maastoultraensiapulaukkuani.

Alustavasti ajattelin ajankohdaksi sunnuntaina 12 - 18, mutta koska Nupurin(?) ulkoilumaja osuu reitille, niin voisi tietysti sovittaa niin, että ehtii nauttimaan tuolla lounaan, jos tietäisi vaan koska sen kahvio on auki.

Mä voisin lähteä tänne - pienenä lohtuna sille, etten ehdi (eikä kuntokaan riitä) Koirataksiin. Kasejahan Hiidenpata trailissakin kelataan, vähän useampia vain peräkkäin.

Vauhtikaavailutkin varmaan osuu ihan kohdalleen. Eikä kai oo pakko hengästyä? Mieluummin vaikka sit se tapaturma kuin keuhkojen liiallista kiusaamista.

Täällä olisi kaksi hyvin tapaturma-altista taivaltajaa, mutta valitettavasti tuo ei juuri nyt sovi treeniohjelmaamme koska huomenna iltapäivällä starttaamme Repovedelle ja siellä olisi tarkoitus taivaltaa sen verran kuin ehtii - yöllä olisi kuitenkin tarkoitus yöpyä teltassa ja jatkaa sitten seuraavana päivänä.

Maastoensiapupakkaus kyllä kuulostais kovin houkuttelevalta.

Maastoensiapupakkaus kyllä kuulostais kovin houkuttelevalta.

Toivottavasti kukaan ei harmistu mainostuksesta. Täältä löytyy sopivia tuotteita ko. tarkoitukseen ja samalla tukee ihan hyvää asiaa:

http://www.invalidiliitto.fi/portal/fi/tue_toimintaa/nettikauppa/turva-_ja_hygieniatuotteet/

EA-välineitä (esim. avaruuslakana) on osassa kisoista ihan pakollisena varusteenakin, esimerkiksi muun muassa Mongolia sunrise to sunset -kisassa.

(Noita saa toki muualtakin ja edullisemmin)

Lähtöpaikka on Mustakorven parkkis, joka on Lamminpääntien ja tuon nimettömän tien risteyksessä tämän kartan keskellä:

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=nuuksio,+espoo&ie=UTF8&ll=60.299998,24.449387&spn=0.024197,0.056734&z=14

Tuohon on ulkoilukartassa merkattu ihan parkkipaikka, joten eiköhän tuohon uskalla auton päiväksi jättää.

Minun autossani tulee Duckbill, Hietsu ja Hiki. Mistä suunnasta Pertsa on tulossa, eli tuletko kyydissä vai omalla autolla?

Hyvää lenkkiä! Kattelkaa matkan varrella reittiä vähän sillä silmällä, että sopisiko se myös kilpailureitiksi, eli lähinnä vaadittavien kontrollipisteiden määrää ja paikkoja isompien oikaisujen estämiseksi. Nuuksion maastoultrasta on niin kauan puhuttu, ja tuon mittaisella reitillä sen voisi järkätä matalalla profiililla "omat eväät, oma kartanluku ja oma vastuu" hengessä. Ei tarvittaisi kuin kontrollipisteet (esim. emit-leimasimilla tai vielä kevyemmin) ja kellomies tai pari "kilpailukeskukseen".

Tarkistelin vähän tuota reittiä ja edelleen rasteja lisäämällä ja yhden tervahaudan poistamalla sain pituudeksi 160cm, joka kartalla oikeasti kuljettuna pitenee jonnekin reiluun kahteen metriin. Maastossa juoksulenkki vastannee noin maratonia. Korkeuserot ja maasto ovat sen näköisiä, että 6-7 tuntia sisältäen tauot on todennäköinen kesto. Reitillä on suurin osa polkua tai todennäköistä polkua (siis sellaista, joka on vaistoni mukaan polku maastossa muttei maastokartalla) ja n. 10km hiekkatietä, mutta loppu voidaan mennä yleisön toiveista riippuen kokonaan tietä pitkin.

Itse laitan pitkät suunnistustrikoot sekä erittäin tyylikkäät Karhun Jukola Ed. lenkkarit ja t-paidan. Asusteen pääsävyt ovat musta ja oranssi.

Ruokaa ei reitin varrelta saa, mutta vettä pitäisi olla riittämiin. Mulla on kuitekin myös vedenpuhdistustabletteja varmuuden vuoksi, jos lampivesi ei joillekin sellaisenaan kelpaa ja voidaanhan me vaikka paistaa Hietsu, jos tulee kovasti nälkä.

Autossa on vielä paikkoja vapaana ja nyt tää olisi oiva tilaisuus tuleville maastoultrafaneille liittyä joukkoon! Mä ja duckbill pidetään noiden pro-juoksijoiden menohalut kurissa, eli mistään juoksukisasta tässä ei oo kyse.

Vaikuttaa mielenkiitoiselta reissulta! Mulla on valitettavasti keikka Kymenlaaksoon juuri sunnuntaina, joten en pääse mukaan.

Sen sijaan tuo parkkipaikka on erittäin tuttu. Olen jättänyt sinne autoni vähintään 10 kertaa, kun olen Lohjalta päin tullut Nuuksioon juoksemaan. Siinä on vieressä Elohovi-niminen kokoushotelli.

Hietsun kanssa menimme viime vuonna tuosta ihan läheltä, mutta silloin lähtöpisteemme oli Haukkalampi.

Olisi mielenkiintoista nähdä tämä Hiidenpatatrail kartalla, niin voisi joskus muulloin yrittää toteuttaa sen. Onnistuuko?

Vaikuttaa mielenkiitoiselta reissulta! Mulla on valitettavasti keikka Kymenlaaksoon juuri sunnuntaina, joten en pääse mukaan.

...

Olisi mielenkiintoista nähdä tämä Hiidenpatatrail kartalla, niin voisi joskus muulloin yrittää toteuttaa sen. Onnistuuko?

No tästä trailista ei jäänyt paljoan jälkipolville kerrottavaa. Allekirjoittanut takoi suunnalla (erantokämmi ymv. pölhöilyä) alkupätkällä porukan eksyksiin ja lopulta reitti keskeytettiin 4km:n suunnistuksen jälkeen ja hölkättiin autoille. GPS-jäljenkin mukaan kävely/holkkäreitti 26km 5:07 11:37min/km.

Kiitellään nyt vielä porukkaa kaikesta. Lääkäri totesi tänään toiminnan olleen ensiluokkaista (en tosin tilittänyt hänelle suunnistuksesta, vaan keskityin enemmän häntä kiinnostaviin asioihin retkestämme, siis sormen niksahtamiseen sijoiltaan, jolle hän keksi todella hienon termin, jonka harmikseni unohdin). Varmuuden vuoksi otin sormesta valokuvan ja huomisaamulla näkee varmasti, että siinä ei ole mitään vikaa, mutta muun kuin teippauksen tarpeen todennäköisyys on mitätön. Pitäisi varmaan vaihtaa alaa jäsenkorjaajaksi, kun tämä onnistui niin hyvin.

Vähän tästä jäi semmoinen fiilis, että koko reittiä pitäisi yrittää huolellisemmalla etenemisellä ja hieman paremmilla varusteilla joskus myöhemmin (esim. jääkiekkoilijan suojavarusteet). Kun polusta jäi nyt parhaat palat näkemättä.

Mitä tulee maastoultrareittiin, niin tokihan nämä reitti-2000:n mukavat polkupalat ja minun mielestäni etenkin Haukkalammen kierto olivat oikein hienoa pätkää, mutta myös veto Soidinsuolla, jonka vaikeakulkuista osuutta on sattumalta 800m verran, olisivat pikantti lisä the Reittiin. Melko vähillä rastipisteillä tuosta saisi semmoisen, että joutuisi tosissaan miettimään, että onko se lyhin tie myös se suorin tie.

Kiitos kaikille seikkailijoille tosi mahtavasta reissusta ja erityisesti reittivastaava zxcv:lle. Retki oli ihan sitä mitä oli lupailtu, eli jännittävä. Oli katkenneita sormia (ensihuudahdus oli selvästikin hivenen liioiteltu), palanutta metsää (oli palanut jo ennen meidän tuloa), kova ukonilma ja suolla rämpimistä. Hiidenkirnukin löytyi.

Tässä muutamia kuvia seikkailustamme.