Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mikä menee pieleen...


vanhaTuttu
 Share

Recommended Posts

...jos juoksee ainakin osan pitkistä vauhdilla "reipas" tai "mara-vauhtinen"?? Jotenkin mulla tahtoo olla taipumus vetää pitemmät kovempaa kuin normaalit PK-lenkit. Ja kun jotenkin se järki sanoo että "harjoitus tekee mestarin" eli kun juoksee 20-kilsaisia reippaampia on helpompi pitää vauhtia yllä puolikkaalla/kokonaisella??

Jos siis korvaa vaikkas joka toisen "nylkkypitkän" reippaalla tai ottaa jokaiseen pitkään lopusta 1/2-1/3 reipasta??

Link to comment
Share on other sites

Talvella treenasin Wienin maratonille ja jalkojen kanssa oli jonkin verran ongelmia. En pystynyt oikein juoksemaan kolmea lenkkiä enempää viikossa, koska säären yläosassa tuntui pirun kipeältä. Sen takia otin ohjelmaan maratonvauhtia kovemman keskipitkän lenkin, jonka pituus oli alkutalvesta 14 km ja keväällä 20 km. Näitä juoksin ehkä 5 kpl. Mulla vauhti oli jotain 4.40 min/km luokkaa ja siihen kyllä sai juosta ihan tosissaan. Lenkki on varmasti kuluttava, mutta harvoin heti seuraavana päivänä tuli juostua.

Loppuen lopuksi Wienissä km-vauhdiksi muodostui 4.38, joten lenkkien vauhti oli vähän jopa hitaampi, vaikka tarkoitus oli mennä kovempaa. Mutta uskon, että juuri noilla lenkeillä oli vaikutusta siihen, että jaksoi juosta pitkän matkan reippaalla vauhdilla.

Nyt on sitten kaksi kuukautta maratonista mennyt ja juoksijan polven takia juokseminen on jäänyt aika vähälle. Tulehduskipulääkekuuri loppuu viikonloppuna, joten toivottavasti sitten taas kestäisi juosta.

Link to comment
Share on other sites

Loppuen lopuksi Wienissä km-vauhdiksi muodostui 4.38, joten lenkkien vauhti oli vähän jopa hitaampi, vaikka tarkoitus oli mennä kovempaa. Mutta uskon, että juuri noilla lenkeillä oli vaikutusta siihen, että jaksoi juosta pitkän matkan reippaalla vauhdilla.

Nyt on sitten kaksi kuukautta maratonista mennyt ja juoksijan polven takia juokseminen on jäänyt aika vähälle. Tulehduskipulääkekuuri loppuu viikonloppuna, joten toivottavasti sitten taas kestäisi juosta.

Jos kolmella lenkillä viikossa kuittaat 4.38 kilometrille maratonin, sulla on joko lahjoja juoksuun ihan kivasti tai melkoinen kuntopohja. Maratonvauhtisi nyt kuitenkin osoittaa, että sulla kova ja reipas lenkkivauhti on alle 4.38 per km. Vaikka siis lenkit ovatkin tuntuneet " sai juosta ihan tosissaan", tuskin ne ovat sinulle kovin kuluttavia olleet.

Link to comment
Share on other sites

No jos siinä nyt joku menee pieleen, niin se ettet silloin tule harjoitelleeksi rasva-aineenvaihduntaa, vaan opetat kehon polttaan nitrot (hiilarit) heti kättelyssä.

Ei kai nyt sentään? Maratonvauhtinen on kuitenkin täysin aerobinen harjoitus, ei tässä nyt ollut kyse mistään nopeuskestävyystreenistä. Mun mielestä pitäisi enemmän kiinnittää huomiota treenien kuormittavuuteen kokonaisuutena, ja siihen ettei ne pitkät ole liian pitkiä. Ei näistä aineenvaihduntajutuista kuitenkaan kukaan edes tajua mitään ja ainoa järkevä ohje harjoitteluun tuntuu olevan että "pitää mennä ulos ja juosta usein". Jos tuntuu siltä että pitkät lenkit on helpompi vetää reippaasti, niin mikä ettei, jos kokonaisuus ei kärsi. Siinä voi olla kyllä se vaara että kunto nousee tehokkaasti :-).

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Ei kai nyt sentään? Maratonvauhtinen on kuitenkin täysin aerobinen harjoitus, ei tässä nyt ollut kyse mistään nopeuskestävyystreenistä. Mun mielestä pitäisi enemmän kiinnittää huomiota treenien kuormittavuuteen kokonaisuutena, ja siihen ettei ne pitkät ole liian pitkiä. Ei näistä aineenvaihduntajutuista kuitenkaan kukaan edes tajua mitään ja ainoa järkevä ohje harjoitteluun tuntuu olevan että "pitää mennä ulos ja juosta usein". Jos tuntuu siltä että pitkät lenkit on helpompi vetää reippaasti, niin mikä ettei, jos kokonaisuus ei kärsi. Siinä voi olla kyllä se vaara että kunto nousee tehokkaasti :-).

Tjaah, olen kuvitellut että juostessa myös hh.t toimii mukana jo heti alusta alkaen ja mitä kovempaa mennään sen suurempi niiden osuus on, noh ei olis eka kerta kun olen väärässä ja varmasti ei viimeinen !

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy