Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Yasso 800:t?

jogo3000
 Share

Recommended Posts

Mitä olette mieltä ko. metodin toimivuudesta? Kertauksena Yasso 800:t tehdään seuraavasti:

10 x 800 m 400 m hölkkäpalautuksin. Kasisatasten keskiajan pitäisi olla lähellä oletettua maratonin loppuaikaa, kun minuutit vaihdetaan tunneiksi ja sekunnit minuuteiksi. Eli esimerkiksi 800 m toistot keskiajalla 4:00 tarkoittaisi neljän tunnin loppuaikaa maratonilla.

Itse olen melko skeptinen tuon suhteen, sillä se antaa ainakin itselleni turhan optimistisia tuloksia. Pidän tuota kyllä ihan hyvänä harjoituksena, mutta voiko Yassot oikeasti ennustaa millään tarkkuudella maratonin loppuaikaa?

Muokattu
Typoja poistin

• Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Itse olen melko skeptinen tuon suhteen, sillä se antaa ainakin itselleni turhan optimistisia tuloksia. Pidän tuota kyllä ihan hyvänä harjoituksena, mutta voiko Yassot oikeasti ennustaa millään tarkkuudella maratonin loppuaikaa?

Muistaakseni idea oli että jos kykenee vetämään tuon 10 toistoa tavoiteaikaan, pitäisi olla aika hyvät mahdollisuudet myös maratonilla. Mä tein noita joskus maralle treenatessa osana yhtä hal Higdonin ohjelmaa, mutten koskaan päässyt kymmeneen asti. Kahdeksan toistoa taisi tulla enimmillään vedettyä. Marakin tosin jäi sitten pari minuuttia tavoitteesta...

Maratonajan ennustaminen muuten on aina hatusta vetämistä. Ennusteet olettavat aina täydellisesti onnistunutta suoritusta, ja minun kokemukseni ja lukemukseni mukaan marat menevät lähes aina joltain osin "pieleen". Mukana on niin monta liikkuvaa osaa että kaikkien osuminen nappiin kisapäivänä on aika harvinaista.

Saatan muistaa/ymmärtää väärin, mutta minusta Yassot eivät ole ikinä olleetkaan mikään testijuoksu, jolla ennustetaan maratontulosta. Kyseessä on vain tietyllä teholla tehty harjoitus, joka väitteen mukaisesti sopisi osaksi maratontreeniä. Asiaa pitäisi ajatella siis niin päin, että kun sinulla on hihasta ravistettu realistinen tavoiteaika maratonille, niin siitä pystyt johtamaan sopivan vauhdin tähän harjoitukseen.

Lisäksi, minusta tässä ei ole kyseessä edes mitenkään erityisen kova harjoitus (eikä liene semmoiseksi tarkoitettukaan). Vauhti sattuu useimmilla varmaan jonnekin kympin kisavauhdin tuntumaan ja sen ylläpito 800 metrin pätkissä ei noilla palautuksilla pitäisi olla kovin paha rasti. Ei ole siis mitenkään yllätys, että jos käytät Yassoja ennustamaan maratontulosta, tulee melko optimistisia ennusteita. Yleisemmin: mikään harjoitus, jossa jää reilusti voimia varastoon, ei mielestäni anna tarkkaa informaatiota kisavauhtien haarukointiin.

Lisäksi, minusta tässä ei ole kyseessä edes mitenkään erityisen kova harjoitus (eikä liene semmoiseksi tarkoitettukaan). Vauhti sattuu useimmilla varmaan jonnekin kympin kisavauhdin tuntumaan ja sen ylläpito 800 metrin pätkissä ei noilla palautuksilla pitäisi olla kovin paha rasti. Ei ole siis mitenkään yllätys, että jos käytät Yassoja ennustamaan maratontulosta, tulee melko optimistisia ennusteita. Yleisemmin: mikään harjoitus, jossa jää reilusti voimia varastoon, ei mielestäni anna tarkkaa informaatiota kisavauhtien haarukointiin.

Olen samaa mieltä, noilla spekseillä tuo ei ole kovin vaativan tuntuinen harjoitus. Kuitenkin esimerkiksi tällä sivulla: http://www.runnersworld.com/article/0,7120,s6-238-244-255-11934-0,00.html annetaan ymmärtää, että näin olisi. Ja vieläpä väitetään että treenin jälkeen tulisi olla poikki!

Voi olla, että tuo toimisi paremmin kovempikuntoisella kaverilla...?

Olen noita kokeillut vetäistä ja koko setin läpivienti alle neljän minuutin kaseilla ei tuota vaikeuksia. Alle neljän tunnin maratonille ei silti oikein tunnu olevan eväitä vieläkään.

Siinä muodossa missä olen tuohon tutustunut, niin palautusjaksokin oli samassa ajassa, kun ylläolvissa viesteissä oli 400 m palautus, joka kokemukseni mukaan jää hieman lyhyeksi. Olen käyttänyt palautukseen 600 m tai 500 m ja ehkä joskus viimeisten vetojen välissä lusmuillut vain 400 metrillä. (Tasasatasia kuitenkin että muistaisi mihin asti pitää seuraavaksi juosta.) "Nuotit" aikaperusteiseen intervalliharjoitukseen saa käteväst ohjelmoitua etukäteen Polarin mittariin.

Tässäkin annetaan ymmärtää että toimisi ennustajana:

In the next couple of weeks, I decided to check it out I played around with lots of mathematical equations and talked to about 100 runners of widely differing abilities (from a 2:09 marathoner to several well over 4 hours), and darn if the Yasso 800s didn't hold up all the way down the line.
Muokattu

Minustakin tuo vaikuttaa turhan optimistiselta loppuajan ennustamiseen. Itselläni ei tuota ongelmia vetää noita 800:sia 2:30 tahtia, mutta maratonilla en todellakaan ole 2:30 kunnossa. No sinänsä tuo antaa kyllä jonkinmoisen haarukan tavoiteajan määrittämiseen kun oma kuntoni maratonilla optimisuorituksella on nyt noin 2:40. Jotain perää siis, mutta ylioptimistinen.

Pitäisi kokeilla joskus. Hyvänä päivänä nuo kasisataset pystyisi arviolta aika lähelle 2.40 keskiarvoa puristamaan, ja maratonilla kuluu noin 2.50.

Yhdyn yleiseen kantaan, että ennusteena tuolla saa liian kovan ajan. Se että kuinka pahasti ennuste on optimistinen, riippunee sekä kunnosta että nopeusominaisuuksista. Mitä kovempi kunto ja mitä pahempi nylkky, niin sitä lähemmäksi osuu.

Mitenkähän huippujuoksijoilla? Voisin kuvitella, että 2.04-2.06 maratoonareilla menee yli 2 minuuttia Yassoihin. Ehkä tuota Yassoilla saatua ennustetta voisi tulkita tuloksena, johon pystyisi aivan huippuluokan vauhtikestävyys- ja peruskestävyysominaisuuksilla.

Noita Yassoja tulee tehtyä säännöllisin väliajoin (n. 3kk).Tykkään itse ko. harjoituksesta, ja kertoo testijuoksuna ihan hyvin kehittymisen. Mitä taas maratonaikaan tulee, niin itse saan kyllä lisätä tuohon "ennusteeseen" ainakin puoli tuntia. Yassot menee tällä hetkellä 2:50-2:55 ajoilla, ja maraton meni Tukholmassa pari minuuttia alle 3:30.

Eli nopeutta riittää, mutta kestävyys on nopeuteen nähden surkea.

Tulipa eilen ensi kertaa kokeiltua yasso -harjoitusta hiekka-/asvalttipohjaisella reitillä.

10 x 800 m rennon kovaa; palautuksena riitti 250 - 300 m hölkkä/kävely.

Ihan mukava harjoitus. Aikaa kului 1. lämmittelyvetoa (3:07) lukuunottamatta 2:50-2:52; viimeisellä hieman puristaen 2:42.

Elokuussa olisi tarkoityus juosta ensimmäinen maratoni 3 tunnin paikkeille, joten kai kunto siihen nähden yasson perusteella on ihan OK.

• 2 weeks later...

Kokeilinpa sitten itsekin Yasso-treeniä, kun Tukholman tuliaisena saatu ITB-vamma on vihdoin selätetty. Tuloksena 3:22 keskiarvo näille kasisatasille, mikä on ihan hyvin linjassa maraennätyksen kanssa (3:33).

Millaisilla sykkeillä olette Yassoja vedelleet? Itse yritin pitää sykkeitä anakynnyksellä, vauhti suurinpiirtein kympin ennätysvauhtia. Lopputuloksena fiilis "eihän tää tuntunut missään", vauhtia olisi varmasti pystynyt kiristämään helposti 5-10 sekuntia per kasisatanen.

• 2 weeks later...

Piti minunkin kokeilla noita Yassoja. Tavoitteena oli juosta kaikki vedot alle 3:30 ja se olikin aika helppoa, keskiarvo oli 3:17. Kaksi viimeistä vedin kovempaa, 3:07 ja 2:49, mutta muiden vetojen maksimisyke oli aika lähellä anakynnystä. Palautukseksi minulle riitti 300 metriä (vajaat 2 minuuttia).

Uran ensimmäinen maratoni olisi tarkoitus juosta elokuussa. Vaikkei tuota minään mittarina voinut pitääkään, niin kaipa sitä voi selvää neljän tunnin alitusta silti lähteä hakemaan...

• 2 months later...