Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kilimanjaro

Pikku Myy
 Share

Recommended Posts

• Replies 40
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En ole vielä ollut Kilillä, mutta reissu on suunnitteilla joulukuuksi. Viime vuonna Kilimanjaron huiputtanut kaveri antoi kuitenkin seuraavia vinkkejä:

- Kannattaa ottaa riittävästi vaatteita, ylhäällä on kylmää, tuulista ja lunta. Paikan päältä ei saa ostettua retkeilykamppeita, ja paikalliset oppaat ovat usein huonosti varustautuneita. Omia käytettyjä varusteita kannattaa siis luovuttaa reissun jälkeen opasporukalle, jos niitä ei halua kantaa/tarvitse enää loppureissun aikana. Vaatteiden lisäksi oppaille annetaan yleensä reilu tippi.

- Vuoristotaudin varalle suositellaan syötäväksi Diamoxia, vaikka eteneminen olisi verkkaista. Esim. tuolta löytyy jotain lisäinfoa: http://www.relaa.com/index.php?topic=6105.msg50393

Mitä reittiä menet ja kuinka iso porukka teitä on? Laita reissukokemuksista uutta viestiä, kun olet kotiutunut :dankk2:

.

- Vuoristotaudin varalle suositellaan syötäväksi Diamoxia, vaikka eteneminen olisi verkkaista. Esim. tuolta löytyy jotain lisäinfoa: http://www.relaa.com/index.php?topic=6105.msg50393

:

En suosittele Diamoxia, joka kuuluu viime vuosituhannelle. Lääkäriltä saat parempaa kamaa, jollet sitten välttämättä halua käydä kusella varttitunnin välein. Ainakin Himalaylla toimii hyvä korkean ilman totuttelu periaatella: kiipeä korkealla, nuku alhaalla. Kilille ei yleensä ilmastoiduta kunnolla vaan painetaan jatkuvasti nousten. Toivottavasti oppailla on pahan varalle Dex'iä....

Mua kanssa kiinnostaisi tälläinen matka. Teettekö omatoimimatkan vai matkatoimiston kautta? Jokatapauksessa ikimuistoinen reissu teille tiedossa.

Omatoimimatka on suunnitteilla. Odotellaan vielä kokemuksia parista opastoimistosta ennenkuin tehdään varauksia. Kesän aikana olisi kuitenkin tarkoitus saada reissu järjestettyä. Lähdetkö mukaan? :039:

Kilille ei yleensä ilmastoiduta kunnolla vaan painetaan jatkuvasti nousten.

Itse myös ihmettelin tuota lääkityksen tarvetta, mutta kai siitä on useille ollut apua. Maasto on "liian helppoa", että siellä painellaan helposti turhan kovaa; asialliset oppaat tietenkin pitävät vauhdin hanskassa.

Me aiomme kavuta Machame -reittiä ja päiviä on 7. Otimme siis yhden extra päivän (myyvät normaalisti 6 päivään tätä nousua). Meillä on private 2-hengen reissu (minä ja mieheni). Saimme itse valita haluammeko liittyä muiden seuraan vai mennä kahdestaan oppaiden kanssa. Hintaan tämä valinta ei vaikuttanut lainkaan.

Meillä on matka Destination Africa Tours:n kautta (www.climbingkilimanjaro.com) joka järjetää paketteja täältä Etelä-Afrikasta, jossa asustelemme tällä hetkellä. Paketti oli meille helpoin ratkaisu koska ei ole aikaa itse ihmetellä lentojen kanssa. Ja pikainen vertailu netissä osoitti että pakettiratkaisu ei ole yhtään kalliimpi.

Alunperin ajattelin että en aio syödä mitään pillereitä vuoristotaudin varalle mutta täytynee pistää harkintaan. Ja riippuu vähän siitäkin mitä poppamies -lääkäri täällä suosittelee :conf:

Me aiomme kavuta Machame -reittiä ja päiviä on 7. Otimme siis yhden extra päivän (myyvät normaalisti 6 päivään tätä nousua). Meillä on private 2-hengen reissu (minä ja mieheni). Saimme itse valita haluammeko liittyä muiden seuraan vai mennä kahdestaan oppaiden kanssa. Hintaan tämä valinta ei vaikuttanut lainkaan.

Machame on myös meillä suunnitteilla. Mietittiin myös Merulla käymistä, mutta pitää katella miten aika riittää.

Alunperin ajattelin että en aio syödä mitään pillereitä vuoristotaudin varalle mutta täytynee pistää harkintaan. Ja riippuu vähän siitäkin mitä poppamies -lääkäri täällä suosittelee

Itse mietin ihan samaa. En haluaisi syödä mitään ylimääräisiä nappeja, kun malarialääkitys pitää kuitenkin olla, mutta jos niistä on selvästi hyötyä..:conf:

Kävin viime vuonna cotopaxilla ecuadorissa 5897 metriä. Vähän erilainen vuori kuin kilimanjaro mutta samoissa korkeuksissa. Tuossa lyhyehkö kuvaus hommasta

http://samulinkuntoblogi.blogspot.com/2007/10/ecuador.html

Meidän oppaat kielsivät ottamasta diamoxia ym lääkkeitä. Perustelivat sillä että kuselle on mahdoton pysähtyä ja että oireet on helpompi havaita ilman lääkkeitä. Tärkeintä on kuitenkin varata riittävä akklimatisoitumisaika.

Tuossa ihan hyvä juttu aiheesta

http://www.climbingfinn.fi/2007/akklimatisaatio.html

Onkos kukaan palstalainen kavunnut Kilille?

Itse lähden tavoittelemaan huippua elokuussa ja kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita!

Olen tainnut hehkuttaa jo jossain, että tuonne pitää päästä vuonna 2010 tasavuotispäivän merkeissä. Mutta, mutta ...sattuipa tuolla Kilpisjärven reissulla Retki -lehti käteen, jossa oli reissukertomus Kilimanjarolta ja täytyy kyllä sanoa, ettei näillä vaeltelukokemuksella vielä tommosiin ryhdytä! Ja nämä pari kesää vaan olis aikaa harjoitella ja kartuttaa kokemuksia...mutta mutta

ei koskaan pidä sanoa ei koskaan!

Eli ajatus on jäänyt kuitenkin itämään.

Toivottavasti sinun ja miehesi matka on ikimuistoinen!