Jump to content
Juoksufoorumi.fi

kevennys maratonille


vanhaTuttu
 Share

Recommended Posts

Omaa kevennystä ei tarvita kun 90% reeniviikoista on kevyttä ja 10% vähän raskaampaa, joten kevyestä ei kannata enää keventää. Olisi kiva joskus treenata ja keventää sitten isojen poikien tapaan

Kyllähän se näin menee. Leuka rintaan ja nöyrästi eteenpäin.

Mutta jos omaan tasoon suhteuttaa, niin lajista riippumatta vielä samalla viikolla "suuren päivän" kanssa tulee louhittua maanantai ja tiistai melko ankarasti, keskiviikko lepoa, torstaina jotain totaalisen hiilaripöhön estävää pikkuhiippailua ja perjantaina taas lepoa. Lauantaina sitten kulkee. Jos kulkee.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Nostanpa nyt tämän ketjun esiin, kun se sattuu olemaan minulle ajankohtainen. Eli nyt olisi kaksi viikkoa aikaa Bostonin maratonille. Vieläköhän tässä uskaltaisi tehdä yhden vk-lenkin (8 km) ja 10 päivää ennen h-hetkeä 16 km kisavauhtisen lenkin?

Siis tarkoitatko vk-lenkillä kovaa vauhtikestävyyttä (n. 15 km:n/puolimaratonin vauhtia suunnilleen anaerobisella kynnyksellä) ja kisavauhdilla reipasta? Onhan kisavauhtinenkin vauhtikestävyyttä.

Tässä on niin montaa mallia ja oma maratonharjoittelu on ollut sen verran varovaista, etten uskalla ehdottomasti mitään suositella, vaikka olenkin harjoitteluasi täällä jonkun verran seurannut. Ainakin kisavauhtisen uskaltanee tehdä 10 päivää ennen. Itse olen tehnyt joskus kisavauhtisen 7-8 päivää ennen, mutta hieman lyhyempänä kuin 16-kilometrisenä (= 12-14 km).

PS. Voisi tosiaan toimia tuolla periaatteella kuin perttu vihjasikin eli ei ainakaan enää tässä vaiheessa mitään kilometrien keruuta, vaan reilusti lepoa kovan lenkin molemmin puolin.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Siis tarkoitatko vk-lenkillä kovaa vauhtikestävyyttä (n. 15 km:n/puolimaratonin vauhtia suunnilleen anaerobisella kynnyksellä) ja kisavauhdilla reipasta? Onhan kisavauhtinenkin vauhtikestävyyttä.

Joo. Siis tarkoitin sillä 8 km lenkillä kovempaa vk:ta kynnyksen tuntumassa ja kisavauhtisella sitten sitä kevyempää vk:ta. Tarkoitus olisi siis tehdä tuo 8 km huomenna ja 16 km perjantaiaamuna. Sitten seuraavalla viikolla tekisin enää lyhyitä vetoja ja kevyttä lenkkeilyä.

Jotenkin tässä vaan alkaa hermoilemaan, että toimiiko se, mitä on suunnitellut. Toisaalta pitäisi säilyttää juoksutuntuma, mutta toisaalta pitäisi kevennellä ja välttää turhia sähläilyjä. Ehkäpä pysyn sitten alkuperäisessä suunnitelmassani.

Link to comment
Share on other sites

Tällä viikolla nuo mainitut avainharjoitukset +vähän vähemmän kilometrejä kuin edeltäneillä viikoilla. Ei silti vielä mitään jalat seinällä meininkiä. Kisaviikolla sitten oikein reilusti vähemmän myös matkaa. Mielestäni toiseksi viimeisellä viikolla ei ole järkevää kuitenkaan levätä liikaa eli pitää esim. useita päiviä täyslepoa jos niitä ei ole muutenkaan ollut ohjelmassa paljon. Se on tullut kokeiltua että toiseksi viimeisen viikon on kipeänä eikä saa kunnon harjoituksia jolloin tuntuma ja kuntokin on aika hukassa.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy