Jump to content
Juoksufoorumi.fi

maratonin jälkeen


make
 Share

Recommended Posts

Tukholma on taas takana ja rakot sallivat harjoittelun. Miten aloitatte harjoittelun taas uudestaan. Itse kävin jo parikertaa hipsuttelemassa puoli tuntia. Tuntemukset olivat aika raskaat, muttei mitään eritysitä. Tänään kokeilin 6km reippaasti, jalka nousi vaikkakin aika raskaasti. Ajattelin kuitenkin testi mielessä kokeilla. PK:ta kai pitäisi jyskyttää. Miten pitäisi aloittaa? (intoa on, joten "lepää kuukausi" ei nyt tyydytä).:heikofahrrad:

Link to comment
Share on other sites

Tyydyttääkö että "lepää päivä ja aloita sitten"?

Tosin itse lepäsin Tukholman jälkeen kaksi päivää jonka jälkeen aloitin PK-jyystämisen. Tukholman ja Forssan välissä tuli juostua yli 200 km. Forssa meni kuitenkin aavistuksen alakanttiin joten rankaisin itseäni ja pidin tällä kertaa vain yhden lepopäivän. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon se että vedin Forssan läpi ~97 % tehoilla, joten treenin aloittaminen oli sen jälkeen suht. helppoa.

Yleisohjeena voisin sanoa että jos jää paikalleen liian moneksi päivää niin treenin uudelleen aloittaminen on tuskaa. Eli mahdollisimman pian vaan liikkeelle; alkuun maltillisia lyhkäsiä lenkkejä ja siitä vähitellen takaisin normitreeniin.

Link to comment
Share on other sites

Tukholman jälkeen hölkkäämään vasta seuraavana tiistaina ja perjantaihin mennessä vain 20 km. Tosin sitten viikonloppuna tempaisin ryppään: lauantaina 77 km hölkkä + kävely vaelluksen ja sunnuntaina kohtuu-pk vauhtia 28 km. Yhteensä Sunnuntai - lauantai välillä tuli 100 km. Tuo hassu treenisysteemi tosin johtui siitä, että vajaan parin viikon kuluttua tulee ensimmäinen satasen kisani ja tuo oli viimeinen ajankohta vetää tuollainen määräjakso niin, että vaikutus kisaan olisi positiivinen.

Link to comment
Share on other sites

Sanosin, että n.3-5pv juoksematta ja sitten ekat 2vk normaalia kevyempää harjoittelua. Maraton tekee väkisinkin tuhoja solutasolla ja hormoonipuolellakin taitaa mennä about 3vk ennenkuin ollaan normitilassa. Joskus on tullut temmottua kyllä 100% maraton ja treenihurmiossa liian nopea aloitus, yleensä maksu tästäkin tulee, vaikka pienellä viiveellä...Tällä hetkellä teen taas kyllä kokeilua kuinka maratonin (ei täysiä) juoksemisen jälkeen mokataan palautuminen. 1pv lepoa ja eilen jo 23km lenkkiä ja tänäänkin 12km takana, en suosittele, jos on tavoitteita jäljellä.

Link to comment
Share on other sites

Runneria kannattaa kuunnella herkällä korvalla( mies tietää mitä puhuu)..Itselläni nuo pari ekaa maraa meni pari viikkoa kiuas munaskuissa kävelyllä eikä käynyt edes mielessä se..Juoksu siis.

Nyt olen jokusen juoksuvuoden jälkeen ammentanut sellaset pohjat että meinaan Jussina juosta maran taas tuon viime La Perniön maran jälkeen..tosin tämä tosiaankin kroppaa kunneltuani!! liian hätäisestä jatkamisesta ei ole mitään etua..Keräilijät on asia erikseen..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy