Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Cooperin testin syketaso?

Leenuliinu
 Share

Recommended Posts

Hei,

Tein tänään päätöksen, että alkavalla viikolla käyn vihdoinkin kokeilemassa, paljonko saisin itseni irti 12 minuutissa... Viime testi on juostu lukiossa vuosia sitten!

Kokeilin viimeksi lenkillä ollessani, ihan maantiellä siis, juosta ekat 12 min suhteellisen reippaasti.. Gps näytti 12 minuutin kohdalla suurin piirtein 2060 m... Sykkeitä en enempää seurannut mutta olivat varmaan jossain anaerobisen kynnyksen alapuolella, ehkä siinä 150-160. (Iän perusteella maksimisyke noin 186 ja tuntuu pitävän paikkansa aika hyvin, siihen nousee mutta enempää ei - olen tämän kuun lopulla 38 v täyttävä nainen.)

Kysymys: jos lähden Cooperia juoksemaan, onko "oikea" lähtökohta antaa mennä koko 12 min anaerobisen kynnyksen yläpuolella? Vai iskeekö siinä ajassa jo totaalinen uupumus?

Cooperista on ollut palstalla aloituksia aika paljonkin, mutten ihan tähän kysymykseeni vastausta löytänyt ja siksi siis kysyn! :)

T: Leenu

Minulla maksimisyke on muutaman pykälän alempana kuin sinulla, mutta hyvin samoissa kuitenkin. Pari suht onnistunutta Cooperia on mennyt hyvin tarkasti maksimi -10 keskisykkeellä. Ekalla kiekalla mulla vielä tekee nousua, mutta toisella kiekalla (400m radalla) pitää olla yli 170 taulussa ja siitä sitten ylöspäin, yli 180 kun loppu lähenee. Kovaa hommaa se on ja treeni tietty auttaa.

Muokattu

Kysymys: jos lähden Cooperia juoksemaan, onko "oikea" lähtökohta antaa mennä koko 12 min anaerobisen kynnyksen yläpuolella? Vai iskeekö siinä ajassa jo totaalinen uupumus?

Kyllähän Cooper juostaan reippaasti anaerobisen kynnyksen yläpuolella. Uupumus iskee mutta niin kuuluukin. :) Anaerobinen kynnyshän on suunnilleen siinä vauhdissa jota pystyy ylläpitämään noin tunnin, eli yleensä 5-10 kilometrin kisatkin juostaan anaerobisen kynnyksen yläpuolella. Esim. minulla mitattu anaerobinen kynnys on 5 min/km, mutta kympin kisan juoksin samoihin aikoihin vauhdilla 4:26 min/km.

Kannattaa tietysti huomata ettei syke välttämättä ole alusta asti siellä anaerobisen kynnyssykkeen yläpuolella, koska ei se ihan hetkessä nouse. Vauhtia on järkevämpi tarkkailla kuin sykettä.

jos ei ole tottunut juoksemaan reilusti anakynnyksen yläpuolella, niin saattaa se tuntua pahalta. Sitä pahaa oloa kutsutaan myös "raastoksi", varmaan tuttu termi?

Anna vaan paukkua sykkeet sinne 180 kieppeille, jos on mennäkseen, tai niinkuin scyllä totesi: juokse sitä vauhtia, että lopulta syke asettunee tuolle tasolle. 12 minuuttia on lyhyt aika, joten kannattaa ottaa kärsimyksestä kaikki ilo irti.

ihan vertailun vuoksi mainittakoon, että tänään juoksin 19., 20. ja 21. kilometrin keskisykeellä 189 (maksimini on 200) ilman mitään erityistä kirimistä. Tokihan meillä kaikilla on erilaiset moottorit.

Kokeilin viimeksi lenkillä ollessani, ihan maantiellä siis, juosta ekat 12 min suhteellisen reippaasti.. Gps näytti 12 minuutin kohdalla suurin piirtein 2060 m... Sykkeitä en enempää seurannut mutta olivat varmaan jossain anaerobisen kynnyksen alapuolella, ehkä siinä 150-160. (Iän perusteella maksimisyke noin 186 ja tuntuu pitävän paikkansa aika hyvin, siihen nousee mutta enempää ei - olen tämän kuun lopulla 38 v täyttävä nainen.)

Näistä sykekynnyksistä en tiedä tuon taivaallista (enkä suoraan sanottuna pidä tietoa minkään arvoisena).

Mutta Copperista: Mä tempaisin viime kesänä erään metsälenkin yhteydessä Kuupperin. Keskisykettä en erikseen tälle pätkälle mitannut, mutta muistiinpanojen mukaan painelin pitkälti yli 170 tasolla ja lopussa syke oli 182 (ylämäkeen). Max sykkeeksi olen juoksemalla saanut 187. Niin että sulla taitaa olla varaa parantaa vauhtia.

Muokattu

Cooperissa ei sykkeitä kannata väijyä. Itelläni ne paukkaa laktaattikynnyksen yläpuollla toisesta kierroksesta lähtien. Jos tähtää johonkin tiettyyn matkaan, on (ennakkoon lasketut) kierrosajat erittäin hyödyllistä tietoa vauhdinjaon kannalta. Minimisäädöllä pääsee kun säätää intervallihälytykset kierroksen (tai vaikka 100 metrin välein) tavoiteajan mukaan.

Guest Rekisteröimätön

2000 m:n juoksutestissä mun max syke oli mittarin mukaan 209. Olen 32 v. nainen ja olen aiemmin liikkunut paljonkin, mutta viimeisen vuoden laiskotellut ja kunto on laskunut kuin lehmän häntä. Miten noin korkeat sykeet on mahdollisia? Eikä ole ees eka kerta...

2000 m:n juoksutestissä mun max syke oli mittarin mukaan 209. Olen 32 v. nainen ja olen aiemmin liikkunut paljonkin, mutta viimeisen vuoden laiskotellut ja kunto on laskunut kuin lehmän häntä. Miten noin korkeat sykeet on mahdollisia? Eikä ole ees eka kerta...

Korkea maksimisyke ei edellytä hyvää kuntoa. 209 bpm on 32-vuotiaalle huomattavasti keskimääräistä korkeampi maksimisyketaso, mutta samalla tavalla osa porukasta on paljon keskimääräistä pidempiä. Ne ovat vain yksilöllisiä eroja, joista ei kannata stressata. Korkea maksimisyketaso tarkoittaa yleensä myös suhteessa korkeita harjoitussykkeitä, eli kannattaa huomioida tämä, jos katselee jotain valmiita harjoitusohjelmia tai -suosituksia.

Kuten Fubar jo kommentoi, maksimisykettä on turha ihmetellä. Toki se hämmenystä aiheuttaa, kun kavereihin vertaa tai yrittää solveltaa ohjelmia. Opastin tuossa vuosi sitten omaa kaveriani (samaa vuosikertaan kuin minä) ihan pieleen, kun oletin hänelläkin olevan maksimisykkeen noin suunnilleen keskiarvon mukainen. Hänelläpä olikin 20 lyöntiä korkeammalla, joten suositukseni rajoista menivät pahasti alakanttiin.

Oppi ja ikä kaikki. :fryingpan:

Periaatteessa kai Cooperin testi pitäisi pystyä juoksemaan jo parin minuutin jälkeen maksimisykkeellä, mikäli on hyvässä kunnossa. Maksimihapenottohan tarkoittaa myös maksimisykettä. Ilmeisesti vaan pitää olla aika hemmetin hyvässä kunnossa että se näin menee, itselläni alkaa piiputtamaan jo todella pahasti n. 5 pykälää ennen maksimia.

Guest Rekisteröimätön

kiitos mage ja fubar!

Juu toki olen huomannut, että aiemmin aktiivisesti juoksua harjoitellessakin sykkeeet ihan kevyellä lenkillä ovat olleet noin 150-160. Alle 150 on ollut vaikea tai oikeastaan mahdoton niitä pitää, muuten menee sipsutteluksi.

Mitä pidemmäksi tai kovavauhtisemmaksi lenkki menee, niin luonnollisesti myös sykkeet nousee. Semmonen mukavan kovavauhtinen, jossa hieman hengästyy, mutta jaksaa kuitenkin mennä, niin sykkeet on 165-175.

Aina luulin, että mulla on yksinkertaisesti vaan niin huono kunto, että sykkeet on sen takia korkeat, ja yritin harjoitella niillä yleisesti ohjeistetuilla pk-rajoilla. Ei tuntunut hyvältä. Kiva oli olla lönköttelylenkillä kaverin kanssa, jolla sykkeet jotai 130 luokkaa ku ite yritti pitää alle 155!!!

Pitää vaan kai hyväksyä, että sykkeet on vähintään 20 pykälää korkeammat kuin normaalisti ja aloittaa vähitellen treenaaminen taas sen mukaisesti eikä tuijottaa jotai syketaso-ohjeita.

-se 32v nainen-