Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lauantai 14.7.

Liikkuja
 Share

Recommended Posts

Pyörällä hinkuttamista 55km. Vähän muistin väärin erään tien ja pääsinkin taiteilemaan 20 kilometriä soratielle. Mutta maisemat korvasi ajamisen hankaluuden. Tuomi kukkii ja rentukat loisti ojissa ja lehmän sonta pelloilla.

Persaus on hmmm.....arkana?. Jos tätä joutuu jatkamaan niin häätyy kai hakea kaupasta ne pyöräilyshortit. Ne sitä vasta vetääkin vertoja hameelle. Olis ainakin persaus komean uhkea. Sais sitä sitten nuoret miehet tuijottaa (nooh, jos oikein antelias olen niin sais sitä pari limanuljaskaakin vahdata).

Itse asiassa tää on kyllä kivaa. Aloin jo tässä miettimään, että jos sitä joskus kuitenkin raskis kunnon pyörän ostaa. Lottonumerot on laitettu vetämään.

No niin, ennätyspitkä juoksu mulle. Ja sen kunniaksi avaudun poikkeuksellisesti täällä Seppolan puolellakin (Lenkkivihkolaisia olen jo kiusannut raportoinnillani, ja sieltä tämäkin on saksittu.) Ja sitten sekaviin selityksiin:

Tätä lenkkiä olin suunnitellut jo alkuvuodesta lähtien. Ongelmana tietty se, ettei mulla ole vielä kestävyyspohjaa näin pitkään lenkuraan. Viimesyksyinen maratondebyytti oli tähänastinen matkaennätykseni ja treenilekeistä pisin taisi olla viime kesänä 30 km. Tänä vuonna sitten puolimara huhtikuun lopulla ja tuleva täyspitkä FInlandia-mara syyskuussa vaativat omanlaistaan treeniä. Ja sitten haaveissa olisi vielä Wihan kilometrit (50 km) Tampereella lokakuussa. Varmaan Finlandian pohjilla ja parilla syksyisellä ylipitkällä lenkillä Wihankin läpijuoksisi, mutta... ...mun vaan teki mieli kokeilla maratonin tuonpuolista jo kesäaikaan. Nyt ehdin (kai) palautua ja treenata marallekin ihan kunnolla. Sepon maraton neljään tuntiin -ohjelma alkaa heti juhannuksen jälkeen.

Ja itse lenkki oli siis Leppäveden ympärijuoksu. Kumpuilevaa asfalttitietä, jossa sai ainakin hyvällä omallatunnolla kävellä ylämäkiä. Pisin mäki muuten hilpeät 2 km, eli nousu Metsolahdesta Ysitien lemmikille tuossa Kuopiontiellä. Siinäpä jollekin masokistille mukava mäkitreenipaikka.

Mulla oli tarkoitus ottaa tämä retkeilynä, enkä kelloa vilkuillutkaan kuin vasta neljänkymmenen kilometrin tietämissä kokista ostaessani. Mutta kyllä se alkuvauhti vaan taisi sittenkin olla turhan huoleton. Jo reilun kahdenkympin jälkeen etureidet alkoivat muistutella olemassaolostaan. Muuten olisi kai kulkenutkin, kun kelikin oli ihanteellinen, puolipilvistä ja varjossa varmaan hiukan alle 20 astetta. Toinen virhe taisi olla tankkaamattomuus. Eilisiltana koetin vähän hiilareita hotkia ja maltomehua juoda, mutta olisi kyllä pitänyt huolehtia tästä jo pari kolme päivää aiemmin.

Edelleen tämähän oli selvästi liian iso loikka lenkkipituuksissä tälle vuodelle. Alla oli 8 yli 20 km pitkistä (joista yli Warkauden puolikas), ja näistä vain neljällä oli pituutta 25 km tai yli. Tarkoitus oli juosta toukokuun loppuun kolmenkympin pituinen tai jopa pidempikin pitkis vähän tulevaa shokki avaimentamaan. Mutta kun otin vielä yhdeksi välitavoitteeksi juosta sadan kilometrin viikko, niin en uskaltanut määräviikon lopulle jättää kuin 26,5 km lenkin. Toukokuun alkuun sattui Krotaian reissulla toinen samanmittainen, sinällään mainio kumparejuoksupitkis.

Epäilen myös olleeni turhan nuuka juomisessa matkan aikana. Mulla oli repussa litra urheilujuomaa ja puoli litraa vettä (sekä energiapatukoita). Kolmenkympin kohdalle kävin aamulla autoillen heittämässä vielä 0,75 litraisen urkkajuoman ja ruispalapariskunnan. Edelleen n. 7 kilsaa ennen lenkin loppua on kioski, josta puolilitraisen kokiksen ostinkin (alkuperäinen suunnitelma suuntautui muuten enemmän jäätelöön..). Mutta jotenkin kai silti säästelin juomista liikaa. Tuo kioskilta ostettu kokis nimittäin tuli juotua melko lailla nopeaan, ja pian sen jälkeen juoksu alkoi taas elpyä ja reidetkin hieman helpottaa.

Homman opetukset: a) maraton on pitkä matka, ja matkaa piisaisi senkin jälkeen B) kannattaisi tosissaan tankata ennakkoon c) juominen kannattaa melkein aina - pitkiksellä ainakin d) matkalla voi olla vaikeaa, mutta vaikeuskin voi helpottaa e) lahjattoman lienee palata taas nöyrään treenailuun itselleen sopivammilla lenkkipituuksilla, palataan matkahurjasteluun syssymmällä... ;)

Mp3-soitin oli uskollisesti puskenut väsyneelle matkaajalle Judas Priestiä, Amorphista ja Koe-eläinpuistoa (kannattaa kokeilla pitkällä lenkillä, silloin ei korvien kuumotuskaan haittaa... ;). Kun viimeisen nousun alla korviin osui Stingin Desert Rosen alkutahdit, tuli melkein tippa silmään.

Jatkanen siis harjoituksia.

Ja itse lenkki oli siis Leppäveden ympärijuoksu. Kumpuilevaa asfalttitietä, jossa sai ainakin hyvällä omallatunnolla kävellä ylämäkiä. Pisin mäki muuten hilpeät 2 km, eli nousu Metsolahdesta Ysitien lemmikille tuossa Kuopiontiellä. Siinäpä jollekin masokistille mukava mäkitreenipaikka.

Paljonkos tuosta tuli matkaa? Fillarilla olen tuon saman lenkin viime kesänä kerran kiertänyt. Pitkä se on fillarillakin.

Paljonkos tuosta tuli matkaa? Fillarilla olen tuon saman lenkin viime kesänä kerran kiertänyt. Pitkä se on fillarillakin.

No tästä Vaajakosken keskustasta aloittaen ja tänne päivänsä päättäen, Naissaaren ja Wanhan voimalan kautta tuskaa lisäten (piti saada 45 km täyteen...) matkaa tuli nettikartasta mitaten 45,6 km.

Olisko suorin reitti vaikka tuosta Vaajakosken surullisenkuuluisasta liikenneympyrästä aloittaen (siihen keskelle vaan auto parkkiin, pidempimatkalaiset!) ja siihen lopettaen jotain 43,5 km?

Jotenkin arvasin, että Hatapa tästä kierroksesta vielä kiinnostuu.. ..olen noita urotöitäsi aidolla mielenkiinnolla Seppolasta seurannut!

Oikeasti vinkiksi pidempimatkalaisille, Leppäveden lenkistä kiinnostuville: parempi parkki voisi olla vaikka Naissaaren kahvilan parkkipaikka, tai sitten tylsemmin Kanavuoren ABC. Tai legendaarinen Pandan tehtaanmyymälän parkki pari sataa metriä siitä V-kosken liikenneympyrästä koilliseen!

Tuossa kierroksessa on tosiaan mukavasti rauhallisia maalaismaisemia ja silti vilkasta ihmiseloakin. Leppäveden, Vuonteen ja Savion kylissä on nättejä maisemia. Kuopiontiellä on tietty paljon liikennettä, mutta pientareet ovat kerrankin reippaan leveät. Ei haittaa, vaikka alkaa jo juoksu vähän kiemurrella... Tai sitten toisinpäin lenkin kiertäen koettaa vaan sovittaa horjumisensa Leppävedentien kiemuroihin!

Hullu ei malttanut olla mittaamatta noita asuinpaikkansa ja 45km kasaan -pakkomielteensä aiheuttamia lisäyksiä Leppäveden kierron ns. perusmatkaan. Jos ynnäilin oikein ja nettikarttani on yhtään luotettava, lenkkini pituudesta voivat Leppäveden menneet ja tulevat kiertäjät vähentää 1,6 km, jolloin kiekura olis tasan 44 km mittainen. Seuraavaksi joku ystävällinen sielu läpsyttelee tuon tietty ajotietokoneen (eikun mikäsenytoli juoksumaailmassa nimeltään) kanssa, ja kertoo meille noususummat ynnä muuta jännää. Eihän näitä itselle juosta vaan omille tilastoille!

No tästä Vaajakosken keskustasta aloittaen ja tänne päivänsä päättäen, Naissaaren ja Wanhan voimalan kautta tuskaa lisäten (piti saada 45 km täyteen...) matkaa tuli nettikartasta mitaten 45,6 km.

Mittailin kartasta tuon itsekin. Meiltä kotoa lähtien tuolle reitille tulee mittaa reilut 61 km. Tämähän voisi olla syksymmällä hyvä harjoitus E24:ää varten.