Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vauhdit eri matkoille


TimoDee
 Share

Recommended Posts

Tuossa vähän alempana kirjoittelin, miten minä valmistaudun 2 vkoa ennen puolikasta. Se herätti kysymyksen. Jos olen juossut puolikkaan 5.40 km vauhdilla, niin millä vaudilla pitäisi mennä 16 km ja 12 km? Tämä on kuitenkin yksilöllistä jokaisella, mutta tulipahan vaan mieleen. :goodvibes:

Kokeilin tuota ja 12 km meni tuntiin ja 16 km 1.22,xx. Kun tyrkytin puolikasta aikaan noin 2 tuntia, niin tuli kommentteja "ilmasta" puolikkaan vauhdissa. Mitens on? Teoriassa varmaan puolikkaan pitäisi mennä vähän nopeammin, mutta ...... :character00264:

Link to comment
Share on other sites

Jos olen juossut puolikkaan 5.40 km vauhdilla, niin millä vaudilla pitäisi mennä 16 km ja 12 km? Tämä on kuitenkin yksilöllistä jokaisella, mutta tulipahan vaan mieleen. :goodvibes:

Kokeilin tuota ja 12 km meni tuntiin ja 16 km 1.22,xx. Kun tyrkytin puolikasta aikaan noin 2 tuntia, niin tuli kommentteja "ilmasta" puolikkaan vauhdissa. Mitens on? Teoriassa varmaan puolikkaan pitäisi mennä vähän nopeammin, mutta ...... :character00264:

Vastaanpa, kun taisin olla se, joka ehdotti ilmaa kisavauhdista löytyvän. Ensinnäkin edeltä puuttuu se tieto, mikä oli näiden 12 ja 16 kilometrin harjoitusten kohdalla tuntemukset. Oliko kyseessä täydellä teholla tehdyt testijuoksut vai harjoitukset, joissa jäi vähän paukkuja varatoonkin? Yleisesti ottaen näin raskaita testijuoksuja (etenkään kahta samalla viikolla) ei ole tapana tehdä juuri ennen kisaa, joten sen valossa oletin, että kyseessä on harjoitus, jossa ei mennä aivan suorituskyvyn rajoilla.

Jos pulmaa lähdetään purkamaan toisesta päästä, niin puolimaratonin aika 1:45:00 antaa McMillanin laskurissa Steady-State Runs -vauhdiksi (eli vastaa pitkähköä vauhtikestävyystreenivauhtia) 4:59 - 5:08/km, mikä on aika tarkkaan tekemiesi harjoitusten vauhti. Voisi siis sanoa, että mikäli olet 1:45 puolimaratonkunnossa, niin nuo olivat hyviä treenejä sinänsä, mutta luultavasti silti liian lähellä toisiaan ja kisaa. Toiseen suuntaan on paha sanoa mitään. Ylipäätään submaksimaalisista harjoituksista on aikea vaikea tehdä kisatulosennusteita.

Jos taas puolimaratonvauhti olisi 5:40/km, niin samainen laskuri ehdottaa sopivaksi treeniksi 12 kilometriä aikaan 1:08 - 1:10 ja 16 kilometriä aikaan 1:31 - 1:33.

Jos nuo molemmat olivat täysillä juostuja testijuoksuja (mikä on harjoittelun jaksotuksen ja kisavalmistautumisen kannalta minusta virhe), niin uskoisin kisatilanteen tsempin vievän sinut puolimaratonin vähintään samaa vauhtia kuin olet tuon 16 kilometriä onnistunut juoksemaan. Tavoitteeksi voisi siten ottaa esimerkiksi ajan 1:48.

Paras tapa ennustaa puolimaratonille sopivaa vauhtia on juosta esimerkiksi kymppi täysillä testijuoksuna ja käyttää kirjallisuudesta tai verkosta löytyviä ennusteita kuten edellä mainittu McMillanin laskuri. Tämä kannattaa tehdä jo muutamaa viikkoa ennen kisaa, niin testijuoksu ei paina enää jaloissa itse kisatilanteessa. Testi käy myös erinomaisesta kovasta treenistä.

Link to comment
Share on other sites

Vastaanpa, kun taisin olla se, joka ehdotti ilmaa kisavauhdista löytyvän. Ensinnäkin edeltä puuttuu se tieto, mikä oli näiden 12 ja 16 kilometrin harjoitusten kohdalla tuntemukset. Oliko kyseessä täydellä teholla tehdyt testijuoksut vai harjoitukset, joissa jäi vähän paukkuja varatoonkin? Yleisesti ottaen näin raskaita testijuoksuja (etenkään kahta samalla viikolla) ei ole tapana tehdä juuri ennen kisaa, joten sen valossa oletin, että kyseessä on harjoitus, jossa ei mennä aivan suorituskyvyn rajoilla.

Jos pulmaa lähdetään purkamaan toisesta päästä, niin puolimaratonin aika 1:45:00 antaa McMillanin laskurissa Steady-State Runs -vauhdiksi (eli vastaa pitkähköä vauhtikestävyystreenivauhtia) 4:59 - 5:08/km, mikä on aika tarkkaan tekemiesi harjoitusten vauhti. Voisi siis sanoa, että mikäli olet 1:45 puolimaratonkunnossa, niin nuo olivat hyviä treenejä sinänsä, mutta luultavasti silti liian lähellä toisiaan ja kisaa. Toiseen suuntaan on paha sanoa mitään. Ylipäätään submaksimaalisista harjoituksista on aikea vaikea tehdä kisatulosennusteita.

Jos taas puolimaratonvauhti olisi 5:40/km, niin samainen laskuri ehdottaa sopivaksi treeniksi 12 kilometriä aikaan 1:08 - 1:10 ja 16 kilometriä aikaan 1:31 - 1:33.

Jos nuo molemmat olivat täysillä juostuja testijuoksuja (mikä on harjoittelun jaksotuksen ja kisavalmistautumisen kannalta minusta virhe), niin uskoisin kisatilanteen tsempin vievän sinut puolimaratonin vähintään samaa vauhtia kuin olet tuon 16 kilometriä onnistunut juoksemaan. Tavoitteeksi voisi siten ottaa esimerkiksi ajan 1:48.

Kohtalaisen kovia rypistyksiä nuo 12 ja 16 km olivat. Voin sanoa, että hitusen verran jäi ruutia vielä taskuun. Kymppi menee juuri alle 50 min, joten aika rajoilla tuo oli.

Olen juossut tuota 12 km lenkkiä 1.10 aikaan ja 16 km 1.30 suunnilleen. Näissä ei juuri mitään ihmeempiä tuntemuksia ollut. Teinkö siis munauksen ottamalla tuntumaa vauhtiin? :fryingpan:

Link to comment
Share on other sites

Olen juossut tuota 12 km lenkkiä 1.10 aikaan ja 16 km 1.30 suunnilleen. Näissä ei juuri mitään ihmeempiä tuntemuksia ollut. Teinkö siis munauksen ottamalla tuntumaa vauhtiin? :fryingpan:

Eipä se vauhdikkaasti juokseminen munaus ole, mutta liian paljon liian kovaa voi ollakin. Varsinkin jos ollaan hyvin lähellä kisaa. Ilman mitään konkreettisia tuloksia on aika hankala arvioida, mitä tarkoittaa "hitusen verran jäi ruutia vielä taskuun" ja siten sen arviointi, mentiinkö liian vai sopivan kovaa, on ulkopuoliselle mahdotonta. Kympin pitäisi mennä tosiaan alle 50 minuuttia, jos 12 kilometriäkin menee 5:00/km-vauhdilla ja jää vielä vähän voimia jäljelle. Ja joka tapauksessa 50 minuutin kympilläkin pitäisi kaksi tuntia alittua puolimaratonilla useilla minuuteilla, jos on kestävyystyyppinen etenijä ja harjoittelu sillä puolella kunnossa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy