Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Realistinen tavoite Tukholmaan 2009


tukholmaan09
 Share

Recommended Posts

Tukholmaan on nyt ilmoittaduttu, tarkoitus olisi juosta maaliin saakka samaa tahtia kuin edellisellä yrityksellä ensimmäiset 32km. Silloin olin 32 kilsan kohdalla vielä 3:10 vauhdissa, mutta siinä isoa siltaa edeltävällä juomapisteellä pysähtyessä kramppasi kummatkin koivet aivan täysin ja sitten kestikin pari tuntia siitä maaliin. Kuinkakohan paljon 5 lisävuotta 31=>36 vaikuttaa hidastavasti vauhtiin, jos treenimäärä pysyy samassa noin 400-450h/vuosi? Vuonna 2004 oli takana sinä vuonna 5 juoksulenkkiä (2 lenkkiä tammikuussa, huhtikuussa testijuoksu 6km ja karhuviesti 11km sekä toukokuussa Eliaksen hölkkä), pyöräilyä oli noin 4000km ja hiihtoa 1500km. Vaikuttaakohan paljoa vauhtiin jos juoksen läpi talven 30-40 kilsaa viikossa ja sitten keväällä lisäilen juoksua jalkojen keston mukaan tuonne 50-60 kilsaan viikossa. Toki pyöräily ja hiihto vähenee silloin aika paljon. Enempää juoksua koipeni tuskin kestää, kilpasuunnistus aikoinani juoksin keskimääräisesti ehkä 50 kilsaa viikossa kun siitä enemmän juostessa alkoi tulla jalkavaivoja.

Vuonna -04 juoksin karhuviestin avausosuuden noin 43:30 eli kilsavauhti oli karvan alta 4min/km. jos nyt treenailen enemmän juoksupainotteisesti vajaan vuoden ja olen kutakuinkin samassa kunnossa kuin -04 niin onko 3:10 realistinen tavoite Tukholmassa?

Kuinkakohan paljon paino vaikuttaa oikeasti maraton aikaan? Nyt on kiloja noin 77 ja yritän pudottaa painon jonnekin 70-72 kilon tienoille jo ennen vuoden vaihdetta ettei tarvitse tiristää massaa alas kovimman treenin aikoina alkuvuodesta (-04 massaa oli 75 kiloa). Jos painosta häviää esim. 6% niin nouseekohan noi hapenoton kynnysarvot samassa suhteessa?

Oma max hapenottoni lienee noin 55-60milliä per kilo, onko kyseinen riittävä vai pitääkö palata realismiin ja tavoitella 3:30 aikaa. Itselläni on vähän sellainen fiilis että juoksun vaatima lihaskunto rajoittaa aika paljon omaa juoksu vauhtiani 10km hölkissä, tuleeko lihaskunto veteraani ikää lähestyvälle pelkästään juoksemalla vai pitääkö tässä alkaa käymään salilla.

McMillanin laskurin mukaan 3:07 pitäisi olla mahdollista jos 10km menee 40 minsaan, tuntuu aika reippaalta vauhdilta maralle, kun suurin osa tutuistani jotka juoksevat 10km/40 min viipyy maratonilla noin 3:30-3:45.

Onko järkevää aloitella juoksu viikkoja suunnilleen näin jalkoja valmistellen:

ma--

ti juoksu/suunnistus 60min pk (noin 5:15-5:30/km) ks n.135

ke py 120min pk

to melonta 120min

pe juoksu 45 min vk (noin 4:30/km) ks n.155-160

la py 120min pk

su ju 90min pk (noin 5:30/km)

Tuosta tulisi viikkoa kohti aluksi noin 35 kilsaa juoksua. Joka kolmas viikko olisi sitten selvästi kevyempi ehkä jotain 5-6 tuntia yhteensä, lähinnä pyöräilystä ja melonnasta tinkien. Jos saan juostua noin 2000-2500 kilsaa vuoden mittaan niin luulisin että sen pitäisi piristää juoksua melkoisesti vai kuinka paljon 3:10 maratoonarit yleensä treenaa?

Työkaverini sanoi että maratoonarin pitäisi vetää kilsan vetoja rennosti kovaa viikottain, onko tarpeen vai aivan turhaa? Tosin kertoja juoksi maratonin turvakengissäkin alle 3h joten ainakin sille homma toimi.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy