Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Hyvä pohjakunto, rajallinen aika harjoitella


Mara I
 Share

Recommended Posts

Moi!

Olen ajatellut, että juoksisin elämäni ensimmäisen maratonin syksyllä (Espoon rantamaraton). Olen viimeisen vuoden aikana juossut 1-2 krt viikossa yhteensä 20 - 30 km ja uinut samaten 1-2 krt viikossa 3-6 km/kerta.

Juoksen tyypillisesti viikonloppuna reilun 19 km lenkin (Google Mapsin mukaan, ei huomioi korkeuseroja). Kyseinen lenkki sujuu aika kevyesti 1,40 aikaan. Olen lukenut tältäkin palstalta, että 30 km jälkeen maratonilla tulee seinä vastaan. Kun eilen oli hyvä sää ja muutoinkin hyvä olo, niin päätin ex tempore kokeilla, millainen se seinä on. Aiemmin olin pari kertaa juossut tuollaisen lähes 30 km lenkin eivätkä ne olleet mitään suurempia tuskia aiheuttaneet.

Elikäs juoksin tuon lenkin kahdesti. Olen tottunut juoksemaan aamulla muun perheen vielä nukkuessa enkä ollut nytkään syönyt mitään kun lähdin liikkeelle. Se saattoi varmaan alkaa painaa lopussa. Pysähdyin kyllä juomaan suolavettä ensimmäisen lenkin jälkeen.

Näin se meni:

Ensimmäinen kierros

n 10 km 50 min

n 19 km 1h 39 min

keskisyke 155

Toinen kierros

n 10 km 51 min

n 19 km 1h 43 min

keskisyke 165

Toisella kierroksella alkoi kyllä rasitus tuntua. Ensimmäisellä kierroksella nousen Kehä I:n rinteen Otaniemen liittymä - Turun tie välillä sykkeillä 140+, toisella kierroksella sykkeillä 160+. Juoksu oli kuitenkin näilläkin sykkeillä vielä tässä vaiheessa ihan OK tuntuista, vähän kuin diisseli, joka käyntiin lähdettyään puksuttaa samaa tahtia eteenpäin. Mutta 30 km jälkeen ei tarvinnut olla kummoinenkaan nyppylä, kun syke huiteli 174:ssä - nosta siinä sitten jalkaa. Viimeiset viisi km teki mieli lopettaa koko ajan ja ryhtyä kävelemään. Hengästytti ihan oikeasti. Täytyy kyllä hattua nostaa teille maratoonareille, ja erityisesti niille, jotka tekevät sitä useamminkin kuin kerran!

Mitenkä tästä kannattaisi lähteä harjoittelemaan? Viikonloppuna voin juosta yhden pidemmän lenkin, mutta arki-iltoina ainakin koulukauden aikana kaksi lenkkiä alkaa olla ajankäytöllinen maksimi. Joskus voi jäädä yhteen arki-iltaankin. Yhdelle aamu-uinnille menen mielelläni, ja siellä voin vetää 1,5 - 2h. Jaloille ei tule tästä suuresti rasitusta: pitävät lähinnä uintiasentoa koossa.

"Testini" perusteella uskon, että juoksen maratonin läpi, jos vain paikat pysyvät kunnossa. Tavoitteena olisi enneminkin, että juoksu olisi kevyempää myös siellä 30+ kilometreissa ja kivaa, nyt en ehkä ensimmäisenä käyttäisi sitä adjektiivia.

Link to comment
Share on other sites

Jos haluat mennä pitämään maralle hauskaa, niin pidät tuon kaksi kierrosta tavoitteena vaikka joka toinen viikko ja kroppa tottuu ajatukseen mennä pidempääkin lenkkiä jossain vaiheessa. Jotta saa kaikki asia sekaisin, niin kokeile juosta kaikki 12 minsaa ensin ihan luukut levällään ja sitten lönköttelet kotiin pikkuhiljaa. Ärsykkeitä lenkille eri kohtiin ja juoksi rupeaa rullaamaan. Vauhtisi on jo nyt ihan ok, mutta jos parannusta haluat, niin vaihtelu virkistää. Mun lenkit on aika yksoikoisia, mutta vaihtelen nopeuksia fiiliksen mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy