Jump to content
Juoksufoorumi.fi

SantaClaus-maraton Rovaniemellä

Recommended Posts

Onko kenelläkään kokemuksia SantaClaus-maratonilta Rovaniemeltä. Vaikuttaisi kivalta koko perheen juoksutapahtumalta, ja näyttäisi olevan ilta-aikaan, joka sopii itselleni hyvin.

Täytyy heti alkuunsa sanoa, että karppa on järjestämässä paikkakunnan toista maratonia joka juostaan kaksi viikkoa myöhemmin kuin tämä kansainvälisestikin markkinoitu maraton. Santaclausmaraton löytyy jopa AIMS:in kalenterista. Kalenteriin pääsee kun maksaa 1000€ ja saapi suosituksia joltakulta. Pari kertaa olen juossut tapahtumassa ja aika monasti olen ollut seuraamassa kisoja. Tapahtumaan osallistuu n. 200 juoksijaa ja niistä suurin osa on ulkomaalaisia.

Hirveesti en osaa kehua tapahtumaa kun järjestäjä töppää joka vuosi mm reitin merkkauksessa jne. Juoksijat harhailevat pitkin kaupunkia kun reitti on merkattu puutteellisesti ja kourallinen toimitsijoita koittaa pitää juoksijoita reitillä. Ongelmahan selviää jo siitä kun katsoo järjestäjien sivuilta reittikarttaa. Reitistä on tehty hankalasti hallittava. Toimitsijoita pitäisi olla 200 jotta homma pelaisi.

Monena vuonna ollaan keskusteltu miksei Rovaniemellä voisi juosta yksi hyvin järjestetty hyvin markkinoitu tapahtuma. Minäkin olen osallistunut neuvotteluihin lähes aina, mutta joka kerta homma tökkää siihen kun yksi matkailuyrittäjä haluaa pitää tapahtumaa omissa hyppysissä. Hänelle riittää mainiosti ne 150 ulkomaalaista jotka tulevat hänen järjestämällä pakettimatkalla. On vaan hirveän huonoa mainosta paikkakunnalle se kun vuosittain järjestelyt tökkii pahemman kerran. Onhan se tietenkin niin että juoksijota riittää maailmalla testaamaan tapahtumaa.