Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Missä ensimmäinen maraton?

Recommended Posts

Mitä suosittelisitte ensimmäiseksi maratoniksi? Jotain suurta tapahtumaa (HCM) vai esim. Vantaan Maraton (ei pelkoa helteestä)? Ulkomaille tuskin lähden, kun harmittaisi kalliin matkan peruuntuminen esim. sairastumisen vuoksi :sairas:

Puolikkaan juoksin nyt toukukuun alussa, ja kovasti tekisi mieli tuota kokonaistakin lähteä kokeilemaan - harjoitusmääriä tosin pitäisi reilusti kasvattaa. Olen nyt tasan vuoden juoksua harrastanut, pääsääntöisesti 6-10 km lenkkejä pari-kolme kertaa viikossa..

• Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Minä aion juosta oman ekani kotikaupungissa. En ymmärrä, miksi pitäisi matkustaa toiselle puolelle maapalloa juoksemaan ruuhkassa. Jos reissu on ainut motivaatio, kannattaa mielummin lopettaa lenkkeily kokonaan ja lähteä kohteeseen sen itsensä takia. Juoksumatkailu on pelkkää luonnonvarojen tuhlausta ja saastuttamista.

Vähän tiukkis eka postaus, mutta moro vaan!

...Täältä yksi ääni HCM:lle. On kritiikistä (aiheellisesta ja aiheettomasta) huolimatta hieno tapahtuma jossa itsekin aikanaan aloitin maratonharrastukseni. Juoksuseuraa löytyy ympärille kaikenvauhtisille etenijöille, ja paikoitellen reitillä on ihan mukavasti kannustustakin. Keli voi toki olla lämmin, mutta sitten pitää vaan asettaa tavoitteet sen mukaan.

Mitä suosittelisitte ensimmäiseksi maratoniksi? Jotain suurta tapahtumaa (HCM) vai esim. Vantaan Maraton (ei pelkoa helteestä)?

Itse juoksin ekani Vantaalla, mikä voi olla muillekin harkitsemisen arvoinen. Saa treenata koko kesän ja vielä syyskuussakin ihan rauhassa. Sää nyt voi olla mitä vaan, mutta hyvällä tuurilla lokakuussa lähes optimaalinen. Osallistujamäärä on Suomen mittakaavassa mainitsemisen arvoinen - varsinkin tänä vuonna, kun samalla juostaan tukku SM-kisoja. Reitti ihan ok, samoin järjestelyt.

Ainakin 2003 kilpailunjohtaja, nimimerkki Marski, oli vastaanottamassa maaliintulijoita. Hymyssä suin kuunteli ensimmäisen maaliintulon riemuja ja kiitoksia järjestelyistä, vaikkei aikani mikään kaksinen ollut. Jo silloin oli vähän sama vika kuin nykyään eli jolkottelin vain nautiskellen suht hyvissä voimin enkä puolikuolleena maaliin.

Olihan mullakin alkuperäisenä ajatuksena, että HCM:lle mennään. Sattumoisin intouduin juhannuksen tienoilla juoksemaan elämäni ensimmäisen 30 kilometrin lenkin noin 10 vuotta vanhoilla lenkkareilla. Tempauksesta seurasi sen verran mielenkiintoisia tuntemuksia, että katsoin parhaaksi lykätä suunnitelmia vähän eteenpäin. Juoksin sitten ennen isoa tavoitetta pari puolikasta: ensimmäisen heinäkuun alussa, toisen syyskuun alussa.

Itse juoksin ekani ja myös sen toisenkin HCM:llä, ja ainakin minulle se sopi. Minulla ei ollut mitään kritisoitavaa - tosin en paremmastakaan tiennyt... HCM:n hyviä puolia minusta:

- iso tapahtuma, joten takuuvarmasti kannustajia ja kanssajuoksijoita myös hitaammassa päässä. Tämä oli ainakin mulle tärkeää, että joku tulee vielä perässäkin eikä tartte yksin taivaltaa.

- isossa tapahtumassa pääsee mukavasti tunnelmaan

- ajankohta hyvä, koska koko kesä ja erityisesti heinäkuun lomakuukausi aikaa treenata

Vantaalla olen juossut kerran vain varttimaratonin, mutta sielläkin järjestelyt toimi hyvin ja väkeä mukavasti. Keli saattaa olla tosi hyvä tai tosi huono.

Eiks tuolla Forssassa juosta ihan vaan maantien reunaa? Eikö se häiritse, jos autoja ajaa vierestä koko ajan, vai onko tie suljettu tms..?

Minä juoksin oman neitsytmarani viime vuonna Forssassa ja kokemus oli kaikin puolin mukava. Parin viikon kuluttua palaan sinne ja vuorossa on uran neljäs koko mara.

Forssassa juostaan osa matkaa kevyen liikenteen väylää, osittain ajoradalla maantien reunassa. Ei ainakaan minua häirinnyt ohimenevät autot, valveutunutta väkeä pääsääntöisesti. Kierretään juoksijat sopivan kaukaa eikä ajeta talla pohjassa.

Kokonaisuutena Forssa on "sopivan kokoinen" tapahtuma, riittävästi juoksuseuraa löytyy kaikentasoisille menijöille, mutta ruuhkat tasoittuvat melko nopeaan alkuhässäkän jälkeen eli juoksemaan haluamallaan vauhdilla pääsee suht äkkiä.

Minä aion juosta oman ekani kotikaupungissa. En ymmärrä, miksi pitäisi matkustaa toiselle puolelle maapalloa juoksemaan ruuhkassa. Jos reissu on ainut motivaatio, kannattaa mielummin lopettaa lenkkeily kokonaan ja lähteä kohteeseen sen itsensä takia. Juoksumatkailu on pelkkää luonnonvarojen tuhlausta ja saastuttamista.

Minun mielestäni ulkomailla juostava maraton on loistava mahdollisuus yhdistää juokseminen ja lomamatka, kun varaa reissuun sen verran aikaa, että ehtii tutustua paikkoihin juoksun jälkeisinä päivinä. Jää myös lomamatka paremmin mieleen, kun siellä on juossut maratonin.

Mitä suosittelisitte ensimmäiseksi maratoniksi? Jotain suurta tapahtumaa (HCM) vai esim. Vantaan Maraton (ei pelkoa helteestä)? Ulkomaille tuskin lähden, kun harmittaisi kalliin matkan peruuntuminen esim. sairastumisen vuoksi :sairas:

Itse juoksin Vammalassa ensimmäisen maratonini. Aika oli marraskuu. Itse tykkään tai tykkäsin juosta noita pieniä kylä - tai kaupunkimaratoneja. En missään nimessä haluasi koskaan juosta isossa massatapahtumassa.

Kylätapahtumissa on yleensä kiva tunnelma. Palkintoja paljon ja myös eri ikäsarjoja. Halpa osanottomaksu - halvimmillaan maraton maksaa Suomessa 10-15 euroa! On monta varteenotettavaa paikkakuntaa - vaikkapa keväällä Kyrönjoki maraton Ylistarossa. Vähän suurempia mm. Kokkolassa Venetsialaismaraton. Jos haluat olla yksilö, etkä hukkua massaan valitse pieni tapahtuma, jossa otat mittaa itsestäsi, vaikka jonkin aikaa joutuis yksinkin matkaa taittamaan.

Minun mielestäni ulkomailla juostava maraton on loistava mahdollisuus yhdistää juokseminen ja lomamatka, kun varaa reissuun sen verran aikaa, että ehtii tutustua paikkoihin juoksun jälkeisinä päivinä. Jää myös lomamatka paremmin mieleen, kun siellä on juossut maratonin.

Niinpä, ja suurin osa suomalaisistahan varmaan lähtee lomareissulle suurimpana motiivinaan juoda alkoholia aamusta aamuun ja polttaa nahkansa beachille sammuneena - ei maratonin juokseminen ainakaan huonompi matkalle lähdön motiivi ole.. Kukin tehköön lomareissullaan sitä mistä tykkää :znaika:.

Duoda duoda...

Aika harva ensimmäisen maratoninsa juuri juossut on muutamana seuraavana päivänä kovin innokas kiertelemään turistina nähtävyyksiä kävellen tai edes linja-autolla. Vaaka-asento houkuttelee varmasti huomattavasti enemmän.