Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Asicsin ohjelmasta


SANNARANKI
 Share

Recommended Posts

Heippa! En tiedä saako täällä noita ohjelmia nimeltä mainita (=mainostaa??), mutta rohkenen. Tähän asti olen aina juossut ihan mutufiiliksellä ja juoksuharrastus on muutenkin ollut sellaista kausittaista (johtuen lähinnä suurperheen perustamisesta).

Nyt kuitenkin intouduin ihan tosissani treenaamaan ja pari viikkoa sitten bongasin tuon Acicsin treeniohjelman. Laitoin tavoitteeksi maraton läpi ja sen pitäis olla mahdollista elokuun lopussa.

Mietityttää kuitenkin, että sekä puolimaran että maran ohjelmissa mulla on välillä 4 treenipäivää putkeen ja sit taas tietty vapaapäiviä. Ennen olen juossut ma, ke, pe ja su, nyt olis tällä viikolla ma, ti ja ke sekä eilen (su) eli neljän putki.

Mulla viikkokilsamäärät on kuitenkin vielä jotain 20-30 km, joten tuo neljäs päivä voi tehdä tiukkaa.

Olis mielenkiintoista tietää mihin tuo perustuu. Jos vaikka tosiaan rohkenis ilmoittautua siihen HCM-touhuun, ohjelman mukaan realistiset mahikset läpijuoksuun kuitenkin on.

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni tuo harjoituspäivien peräkkäisyys ei sinänsä ole ongelma, kunhan saa tehtyä harjoitukset tarpeeksi keveinä. Toisaalta tuntuu että useampi vapaapäiväkään putkeen ei välttämättä ole viikon sisällä kovin järkevää harjoittelun ohjelmointia?

Viitsisitkö laittaa tänne hieman tarkemmin ohjelmastasi?

Link to comment
Share on other sites

Olen onnistuneesti käyttänyt ko.ohjelmaa. Kun olet syöttänyt haluamasi viikon juoksupäivät niin ohjelma on päiviesi mukainen. Jos vielä syötät toteutuneen ohjelman niin saat tilastotiedon paremmin. Jos jonain päivänä ei lenkki onnistu niin on mahdollista muuttaa päivää.Nyt voit helposti pysyä aikataulussa siirtäen 4.päivän yhden eteenpäin ja näin saat yhden lepopäivän. Ohjelma kyllä kasvattaa mukavasti viikkoharjoituksen määrää.Muista testijuoksujen tärkeys harjoittelun aikana. Muista myös harjoittelussa ei matka tapa,vaan vauhti. Onnea harjoitteluun

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kommenteista. Laiton heti alkuun ohjelmalle tiedoiksi, että juoksen mieluiten ma, ke, pe ja su. Nyt siis oikeastaan on ainoastaan tiistai tullut perjantain tilalle, mutta tuntuu ainakin näin alkuun aika hurjalle.

Vaihdan luultavasti lennosta puolimaran ohjelmasta täysmarathonin harjoitteluun, kun se kuitenkin on tavoitteeni, mutta tässä siis puolikkaan ohjelmaani, ja ihan loppuun asti on päivät ma, ti, ke ja su eli neljän päivän putki. Yleensä juoksen melko rauhalliseen tahtiin, ppp-periaatteella. Sykemittaria ei ole. Fiiliksen ja maaston mukaan spurttailen ja rauhoittelen. Harvoin katson kelloakaan kovin tarkasti.

Su 25.5 juoksin ohjelman mukaan 13 km (aika n. 1.35 hakkuuaukeella rämpiminen mukaanluettuna eli juoksuaika n. 1.15)

Ma 26.5 juoksua 7 km (40 min)

Ti 27.5 eli tänään 5 km (25min)

Ke 28.5 eli huomenna ohjelmassa 8 km

Su 1.6 13 km

Ma 2.6 8km

Ti 3.6 5 km

Ke 4.6 8 km

Su 8.6 10 km = 31 km/viikko

Marathon-ohjelmani parilta viikoilta näyttää

La 31.5 24km

Ma 2.6 5km

Ti 3.6 13 km

Ke 4.6 6km

Su 8.6 26 km = 50 km/viikko

Ke 11.6 6km

To 12.6 13km

Pe 13.6 8km

Su 15.6 19 km =46 km/viikko

Noin 15-20 kilsan viikkoero siis ohjelmissa. Marathon-ohjelman loppun asti (elokuulle) treenipäivät näyttää olevan ke, to, pe ja su. En vaan osaa päättää, lähdenkö tavoittelemaan tuota marathon-ohjelman läpivientiä, kun kuitenkin olen melko aloittelija näissä juoksuasioissa. Acicsin ohjelma vaikuttaa muuten ihan järkiperäiseltä.

Mutta ihan mielenkiintoista olis kuulla kommenttia. Tähän asti olen aina juossut aamuisin, mutta en tiedä onko mahista juosta 16 km ennen klo 7...sunnuntaisin on tietty helpompaa :D

Matso: Tarkoitatko testijuoksuilla niitä "yritä löytää 8-10 km:n kisa ja juosta se täysillä"-vinkkejä? Katselin kalenterista, mutta en ole vielä päättänyt mihin olis mahista osallistua.

Link to comment
Share on other sites

Harjoitusten tehoista mulla ei ole mitään sen kummempaa tietoa tai suunnitelmaa, koska a)en omista sykemittaria ja B) luotan, että huomaan jos juoksen liian kovaa ja c) huomaan myös jos on mahista kiriä. Ehkä mä sen sykemittarinkin jossain vaiheessa hankin. Nyt olen tähdännyt siihen, että 5- 8 km:n lenkit olis vauhdiltaan nousujohteisia tai sit intervallityyppisä, mut vauhti ja muu määriytyy sit lenkin vasta kuluessa.

-sanna-

Link to comment
Share on other sites

Kiitos ! On hyvä olla monenlaisia ohjelmageneraattoreita, jotta voi etsiä aina sen juuri oikean omaan fiilikseen :dankk2:

Kun on vaikeampaa, niin ottaa jonkun kevyen "minimitreenillä maraton hengissä" ja kun taas menojalkaa kutittaa, niin otetaan joku vanha huippujuoksijan tekemä harrastelijaohje ~80-100km/viikko ;-)

Link to comment
Share on other sites

Mitäs mieltä olette siitä, että antaako tämä Asicsin ohjelma vähän ylioptimistisia odotuksia tavoitteiden saavuttamiseksi? Minulle jäi vähän sellainen olo, kun testailin ohjelmaa. Muuten tämä Asicsin ohjelma vaikutti ihan hyvältä, erityisesti plussaa sille, että voi itse määrittää treenipäivät omaan aikatauluun sopiviksi.

Link to comment
Share on other sites

Joo, mä olen kans vähän äimänä, kun ohjelma on antanut mulle koko ajan kuntotasoksi 90 ja "sinulla on realistiset mahdollisuudet pla pla pla" Sikäli ihan jees, mutta olisi kiva nähdä edistymistä.

Muutenkaan en saa sitä ohjelmaan pelittämään ihan kunnolla, ei ilmoita kulutettuja kaloreita, kokonaismatkat ja energiankulutus (jätsi-, hamppari ja tuoppimittareilla) on jotenkin outo yms. Joku vois vääntää mulle rautalangasta,miten niiden pitäis toimia...

Muuten tykkään ohjelmasta. Ohjelmaa pystyy toki muokkaamaan siirtämällä päiviä, mutta tänään piti vaihtaa kahden treenin paikkaa ajankäytöllisistä syistä ja sepä ei onnistunutkaan, koska ei hyväksy kahta treeniä päivässä edes teoriassa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 years later...

Onkos kukaan viime aikoina tutkaillut tuota asicsin ohjelmaa. Ihmettelen, kun siitä tuntuu puuttuvan "perinteinen" pitkä kokonaan, pitkän tilalle vedetään sunnuntaina esim. 5,5 mailia kovaa ja 8,5 mailia rennosti ja "rentokin" näyttää olevan suositusvauhdeista päätellen siinä aerobisen kynnyksen molemmin puolin, eli kovempaa kuin mitä yleensä suomessa suositellaan. Lisäksi kilpailusimulaatiovaiheessa on 18 mailin lenkki 7 sekuntia maran tavoitevauhtia hitaammin kahtena peräkkäisenä viikkona ja 22 mailin (35km!) lenkki niin ikään 7 sekuntia tavoitevauhtia hitaammalla vauhdilla vain kolme viikkoa ennen maraa. Minusta kuulostaa aika kovalta.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Vaihdoin Movesta tähän Asicsin ohjelmaan. Se viiden juoksupäivän tahti ei tuntunut oikeen hyvältä varsinkin kun mulla on vielä 2-3 punttisalipäivää viikkoon.

Toi neljä juoksutreeniä viikkoon tuntuis olevan mielekkäämpää itselleni. En tahdo aina muistaa etten ole enää 25nen saati 35nen vaan viisysi on mittarissa.

Ainoa mikä ihmetyttää noissa Asicsin pitkissä on vauhdin järjestys, eli ensiksi kova osuus ja sitten vasta rento. Yleensähän ohjelmat neuvoo tekemään toisinpäin, eli loppuun kovempaa. Mihinköhän tuokin perustuu?

Tänään tein kuitenkin niin että otin ensin kilometrin verran hölkkää ja sitten vasta vauhtia koneeseen. No olihan tuo mielenkiintoinen noinkinpäin paitsi sen kovan osuuden jälkeen kyllä meni aikaa jolkotellessa ennenkun pääsi taas siihen rentoon menoon. No kaikkea täytyy testata ja katsoa mikä sopii itselle parhaiten.

Samoin itseänikin ihmetytti sen perinteisen PPP.pitkiksen poissaolo.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy