Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Menikö metsään ?

Captain
 Share

Recommended Posts

HCR:n jälkeen en ole pystynyt ottamaan yhtään juoksuaskelta kipeän pohkeen takia. Pitkä lenkki jäi tekemättä, enkä ole tehnyt muutakaan treeniä ennen kuin tänään, kun hermo petti. Tein 2 tunnin pyörälenkin. Sykkeiten puolesta aerobinen lenkki ja siis paikallaan, mutta kyseessä oli samalla kauden eka pyörälenkki eikä tee varmaankaan "juoksulihaksille" hyvää. Liikettä oli kuitenkin pakko saada.

Tukholmassa pitäisi sitten juosta elämäni ensimmäinen maraton ja alla on muutenkin vähänlaisesti juoksukilometrejä (<500 km). Saas nähdä millainen "Waterloo" siitä tulee.

Ootko käynyt hierojalla? Käyttänyt jäitä...nyt ei kannata odotella, vaan toimia. Mulla hellitti pohjekipu hieronnalla ja jäillä...ai niin ja tossujen vaihdolla!

Hoitona Ice Power ja erittäin varovaista venyttelyä. Hierojalle en ole uskaltanut mennä, kun rikkoi vime vuonna mun paikat viikkoa ennen HCR:ää, jonka kyllä senkin juoksin toipilaana. Silloin lajiharjoittelua oli vielä huomattavasti vähemmän. Kunnon tossuihin investoin jo kauden alussa.

Ehkä se hieroja olisi kuitenkin paikallaan, kun samanlaista lievää kireyttä, joka ilmeni jo HCR:n alussa, tuntuu toisessakin pohkeessa. Lievä kipu olikin sitten juoksun loppupuolella ja sen jälkeen jotain aivan muuta.

Tossuista sen verran että mä luulin kans että mulla on hyvät tossut, kunnes aloin juoksemaan pisempiä lenkkejä ekaa tulevaa maratonia varten ( samaa kuin sinä ) , niin lenkit kasvoivat ja tarvitsin enemmän vaimennusta!

Sano hierojalle aikaisemmasta kokemuksesta, niin se ymmärtää ottaa varovaisemmin.... Hieronta on yksilöllistä ja vaatii tottumista.

Mun mielestä ne geelit on yhtä turhan kanssa ja pelkkää rahastusta! Osta geelipussi ja laita se pakkaseen! Sitä kannattaa pitää vartti ja toistaa niin usein, kun vaan ehdit.

Venyttelythän sit kannattaa mun mielestä hoitaa vasta parin tunnin päästä harjoituksen jälkeen.

Ai niin... Muista nauttia runsaasti nestettä hieronnan jälkeen. Itse otan jopa palautusjuomaa ja käytän hieronnan jälkeenkin jäitä.

Älä huolehdi.... tukholmassa tavataan.:)

Hoitona Ice Power ja erittäin varovaista venyttelyä. Hierojalle en ole uskaltanut mennä, kun rikkoi vime vuonna mun paikat viikkoa ennen HCR:ää, jonka kyllä senkin juoksin toipilaana. Silloin lajiharjoittelua oli vielä huomattavasti vähemmän. Kunnon tossuihin investoin jo kauden alussa.

Ehkä se hieroja olisi kuitenkin paikallaan, kun samanlaista lievää kireyttä, joka ilmeni jo HCR:n alussa, tuntuu toisessakin pohkeessa. Lievä kipu olikin sitten juoksun loppupuolella ja sen jälkeen jotain aivan muuta.

Mun mielestä on hierojan ammattitaidottomuutta jos "rikkoo paikkoja". Itse kävin tänä aamuna hakemassa Tukholmaan "viimeisen voitelun" ja pyysin kevyen, viikonlopun 30 km:sta palauttavan hieronnan.

Tukholmaa ajatellen käy ihmeessä hieronnassa, mutta jo tällä viikolla. Jos nykyinen hieroja on huono, niin vaihda ihmeessä paikkaa (juoksijoita ennenkin hieroneelle).

Mun mielestä on hierojan ammattitaidottomuutta jos "rikkoo paikkoja". Itse kävin tänä aamuna hakemassa Tukholmaan "viimeisen voitelun" ja pyysin kevyen, viikonlopun 30 km:sta palauttavan hieronnan.

Tukholmaa ajatellen käy ihmeessä hieronnassa, mutta jo tällä viikolla. Jos nykyinen hieroja on huono, niin vaihda ihmeessä paikkaa (juoksijoita ennenkin hieroneelle).

Vielä siitä hieronnasta ( mehän sovittiin, että menet sinne :znaika: ), kannattaa pitää hieronnan jälkeen lepoa treeneistä mieluummin seuraavakin päivä ja sitten, kun harjoittelee, niin tosi kevyesti. Muuten ne paikat voi jämähtää vielä pahemmin. Sulle on voinut niin käydä edelliskerralla?

Vielä siitä hieronnasta ( mehän sovittiin, että menet sinne :znaika: ), kannattaa pitää hieronnan jälkeen lepoa treeneistä mieluummin seuraavakin päivä ja sitten, kun harjoittelee, niin tosi kevyesti. Muuten ne paikat voi jämähtää vielä pahemmin. Sulle on voinut niin käydä edelliskerralla?

Tuota jääpussihoitoa kokeilen heti tänään, mutta hierojalle en oikeesti uskalla enää mennä. Mulla on tasan kaski kokemusta hierojalta ja molemmat ovat olleet lähestulkoon katastrofeja. 1. tapahtui joskus 30 vuotta sitten ja jo siitä jäi pieni pelko päälle. Viime vuonna rohkenin sitten mennä olosuhteiden pakosta (että yleensä pääsen starttiviivalle) 5 päivää ennen HCR-starttia sillä seurauksella, että vielä starttiaamuna oli paikat hellinä ja se kipein paikka, jota menin kuntoon laittamaan, oli se kaikkein kipein.

Tossuista sen verran että mä luulin kans että mulla on hyvät tossut, kunnes aloin juoksemaan pisempiä lenkkejä ekaa tulevaa maratonia varten ( samaa kuin sinä ) , niin lenkit kasvoivat ja tarvitsin enemmän vaimennusta!

Tossuista vielä, että viime vuonna vaivasi juoksijan polvi, josta pääsin eroon vaihtamalla tossut ja tänä vuonna ostin vielä enemmän vaimennetut ja tuetut juuri tuota Maratonia silmällä pitäen (NB).

Jos et uskalla hierontaan, niin käy lääkärissä niin se määrää sulle nappeja, jotka mahdollisesti laukaisee krampin tai poistaa mahdollisen tulehduksen. Jäät, venyttelyt ja napit, niin veikkaan että jalka tulee kuntoon.

Lämpöä en suosittele siihen, koska varmaan jotain tulehdusta siinä on..... Mutta käy tohtorilla.:)

Muokattu

Tulin järkiini ja varasin varmasti ammattitaitoiselta hierojalta ajan. Osasi kertoa heti, että minua vaivaa luultavasti ns. "nilkkalukko" ja se kannattaa käydä näyttämässä ja korjauttamassa fysioterapeutilla. Muuten hieronnalla laukaistut pohjelihakset kiristyy uudelleen ja juoksu tyssää jo 8 km kohdalla. Että silleen ... Nyt on sitten kaksi hoitotoimenpidettä ja lompsa kevenee tietysti sen mukaisesti, mutta jos kuntoon tulee niin maksaa kyllä itsensä takaisin monin verroin.

Harmittaa, kun en älynnyt antaa pohkeelle kunnon ensihoitoa (jääpaloja) ja näyttää lääkärille aiemmin. Jos 48 tunnin kuluttua juoksusta ei oireet ole hellittänyt, niin kannattaa aina hakeutua lääkäriin. Mullahan oli turvotusta vielä tuon jälkeenkin.

Kiitos sinulle TosiVahva pienestä "tökkäisystä" oikeaan suuntaan.

Tulin järkiini ja varasin varmasti ammattitaitoiselta hierojalta ajan. Osasi kertoa heti, että minua vaivaa luultavasti ns. "nilkkalukko" ja se kannattaa käydä näyttämässä ja korjauttamassa fysioterapeutilla. Muuten hieronnalla laukaistut pohjelihakset kiristyy uudelleen ja juoksu tyssää jo 8 km kohdalla. Että silleen ... Nyt on sitten kaksi hoitotoimenpidettä ja lompsa kevenee tietysti sen mukaisesti, mutta jos kuntoon tulee niin maksaa kyllä itsensä takaisin monin verroin.

Harmittaa, kun en älynnyt antaa pohkeelle kunnon ensihoitoa (jääpaloja) ja näyttää lääkärille aiemmin. Jos 48 tunnin kuluttua juoksusta ei oireet ole hellittänyt, niin kannattaa aina hakeutua lääkäriin. Mullahan oli turvotusta vielä tuon jälkeenkin.

Kiitos sinulle TosiVahva pienestä "tökkäisystä" oikeaan suuntaan.

Hyvä että selvis! 6.5.2008 kävin itse fysiossa ja 2 minuutissa samainen nilkkalukko aukes ja sen jälkeen helpotti heti ja nyt parin viikon jäähoihon,venyttelyn,uusien tossujen,hieronnan ym. jälkeen kaikki suht.koht ok..

Ja treenejä olen jatkanut periaatteessa samaan malliin.

Fysion mukaan lukko johtui vääristä lenkkareista!

Tsemppiä :bumps:

Pohkeet trimmattu (tuli kyllä liiankin kevyt käsittely, kun varoittelin liikaa). Jotain rakenteellista häikkää siellä nilkassa ja/tai lihas/hermoyhteyksissä tuntuu olevan ja myös aiemmat IT-jännevaivat kumpuaa sieltä. Saas nähdä onko kyseessä nilkkalukko vai onko kyseessä yksinkertaisesti liiasta ylipronaatiosta johtuva vaiva. Olenkin ihmetellyt, miksei oikeat pohjelihakset kehity kaikilta osin niin hyvin kuin vasemman. Huomaa ulospäinkin.

Syy selviää ensi viikolla, mutta en jaksa enää uskoa, että ehtii korjaantua Tukholmaan, mutta pitää mennä niillä eväillä mitä on.

PS. Jotta ei menisi liian helpoksi, niin todettakoon, että vaivoina on vielä HCR:ssä mustunut kynsi/varvas. Ja jotta pysyttäisiin alkuperäisessä aiheessa, niin se korvaava pyörälenkki ei aiheuttanut mitään ongelmia. Palautuminen siitä meni loistavasti, vaikka vähän sitä pelkäsin.

Pohkeet trimmattu (tuli kyllä liiankin kevyt käsittely, kun varoittelin liikaa). Jotain rakenteellista häikkää siellä nilkassa ja/tai lihas/hermoyhteyksissä tuntuu olevan ja myös aiemmat IT-jännevaivat kumpuaa sieltä. Saas nähdä onko kyseessä nilkkalukko vai onko kyseessä yksinkertaisesti liiasta ylipronaatiosta johtuva vaiva. Olenkin ihmetellyt, miksei oikeat pohjelihakset kehity kaikilta osin niin hyvin kuin vasemman. Huomaa ulospäinkin.

Syy selviää ensi viikolla, mutta en jaksa enää uskoa, että ehtii korjaantua Tukholmaan, mutta pitää mennä niillä eväillä mitä on.

PS. Jotta ei menisi liian helpoksi, niin todettakoon, että vaivoina on vielä HCR:ssä mustunut kynsi/varvas. Ja jotta pysyttäisiin alkuperäisessä aiheessa, niin se korvaava pyörälenkki ei aiheuttanut mitään ongelmia. Palautuminen siitä meni loistavasti, vaikka vähän sitä pelkäsin.

:039: sielä sit Tukholmassa menee ainakin kaks paria jalkoja, missä oikea on paljon ohkaisempi, kuin vasen...mulla nimittäin se nilkkalukko oli jalassa mistä vajaat 10 vuotta sitten paukahti jänne poikki :kapa:

Nyt ensimmäistä kertaa tuntuu siltä, kaikista vastoinkäymisistä ja hölmöilystä huolimatta, että Tukholmaan päästään sittenkin fyysistesti kohtuu kunnossa. Nimittäin perantai iltana hieronnan jälkeen jumpatessani pohkeita nikka/pohjejänne napsahti paikoilleen ! Siis todella napsahti ! Voima palasi ja nyt sunnuntai iltana pohje ei ole lainkaan kipeä !!! Jees !

Nyt puhkun niin intoa, että saas nähdä maltanko olla juoksematta tällä viikolla (HCR:n jälkeen ei metriäkään juoksua)! Tuntuu jotenkin ihmeelliseltä, että jalassa on voimaa ja tasapainoa ihan eri tavalla kuin aiemmin. Kuinkahna kauan toi nilkkalukko on mahtanut vaivata ja miten en ole älynnyt sitä aiemmin ? HCR:ssä tuli kuitenkin oma (vaatimaton) ennätys jalkapuolena !