Jump to content
Juoksufoorumi.fi

SM-maastot, Vammala 18.05.2008

Recommended Posts

En löytänyt ketjua juuri käydyistä maastojuoksun SM-kilpailusta. Varsinaisia yllätysmestareita ei tänä vuonna löytynyt:

http://www.sm-maastot2008.net/tulokset/sm-maastot-nuorten-ja-yleiset-sarjat-su-1852008

Jännittävin kisa käytiin M22 -sarjassa, jossa Tuomas Jokinen kiri loppumetreillä Joonas Harjamäen ohi. Matti Räsänen yllätti ehkä hiukan miesten lyhyen matkan hopealla laittamalla seurakaverinsa tiukalle. Annukka otti vanhoilla pohjilla kevyesti naisten mestaruuden. Palstalaisista paikalla olivat ainakin ForestG, Jamppa ja Apo, joista viimeiksimainitulle erityisonnittelut ties kuinka monennesista SM-maastosta.

Mä osallistuin ekaa kertaa maastojuoksukisoihin. Mun juoksu oli jo kuitenkin lauantaina veteraanien 40 vuotiaiden sarjassa. Tavoitteena oli saada hieman nopeutta, jotta maraton sujuisi myöhemmin hieman nopeammin. Mä olen onnettoman hidas ja tollanen 6 kilometrin pikataival ei ole mun parhaita matkoja. Cooperin testiä en ole juossut kertaakaan sen jälkeen, kun 93 alottelin juoksemista. Silloin juostu 3200 metriä kertoo sen, että mistään kovin kovasta juoksijasta ei ole kysymys. Lauantain juoksuun tavoitteet oli seuraavat: en ole viimeinen, keskisyke yli 165 ja aika mielellään alle 23 minuuttia.

Kun ennen kisaa hölkkäilin reittiä läpi, niin tuli mieleen, että onko tämä muka maastojuoksua. Sellaista kovapohjaista soralla ja kivituhkalla varustettua ulkoilureittiä, jossa oli vain silmälumeeksi hieman mäkeä. Mun mielestä maastojuoksu pitäisi olla joko pururataa tai nurmikkoa. Ja reitin korkeuserot pitäs ilman muuta olla huomattavasti isommat kuin nyt oli.

Kisa meni mun osalta todella hyvin. Vauhti oli todella iloinen yllätys. Noin kovaa en ole eläessäni juossut ikinä. Taakse jäi muutamia juoksijoita, jotka on olleet yleensä mua nopeampia hölkkäkisoissa. Ihan huippuiskua ei kuitenkaan irronnut, sillä maksimisyke jäi 173:een. Viime syksynä pääsin sentään 180:een. Hieman rauhallisemman alun jälkeen ohittelin varmaan kymmenen juoksijaa kahdella ekalla kierroksella, mutta loppusuoralla kaksi juoksijaa meni heittämällä ohi, kun ei ihan loppuun asti jaksanut puristaa. Tästä on hyvä jatkaa kohti syksyn juoksukisoja.

Hyvin on juosseet myös tri-miehet pidemmällä matkalla; Luoto (13) ja Hast (14) peräkkäisillä sijoilla monen erikoismiehen edellä.

. Annukka otti vanhoilla pohjilla kevyesti naisten mestaruuden.

Näin se vaan joskus menee. Eka mestaruus N16-sarjassa vuonna 1989 eli 12-vuotiaana.

Ote Aamulehdestä:

"Juoksemisen sijaan kahden pienen lapsen äiti on keskittynyt viimeiset viikot raviohjastajakortin suorittamiseen. (---)

- Olen kuljettanut harva se päivä hevosta Turkuun. Siinä on mennyt riittävästi aikaa ja lasten hoitamisessa tietenkin oma aikansa. Täytyy muistaa, että olen etusijassa perheenäiti, vasta sitten juoksija."

Palstalaisista paikalla olivat ainakin ForrestG, Jamppa ja Apo, joista viimeiksimainitulle erityisonnittelut ties kuinka monennesista SM-maastosta.

Forrest oli tällä kertaa 31 sekkaa Runneria ja 1.35 Jamppaa edellä. Mutta Jamppa nousee syksyyn mennessä rajusti! Onnittelut multakin Apolle putken jatkumisesta! R. ja A. urakoivat myös pappasarjoissa, Runner jopa mestaruuteen asti!

Eikä tietenkään unohdeta Moskun hienoa mestaruutta!

Ja olivathan mukana (Mailerin ohella) myös SannaK, Country Hick ja varmaan monta muuta... Mutta missä olikaan pappojen pappa eli kaikkien tuntema Velmu, ei ainakaan Vammalassa?:018:

Vauhti oli todella iloinen yllätys. Noin kovaa en ole eläessäni juossut ikinä. Taakse jäi muutamia juoksijoita, jotka on olleet yleensä mua nopeampia hölkkäkisoissa.

Ei ihme, sullahan on mailerimaisen komea askel maratonillakin, hyvinhän se meni! Ei sitä tiedä, vaikka intoutuisi jonain "maratontreenivuonna" änkeämään itsensäkin M35- tai M40-sarjaan... Tavoitteena vaikka päästä toiseksi tai kolmanneksi viimeiseksi.

PS. Legendaarinen ultramies Risto Laitinen sijoittui näköjään M60-sarjassa kuudenneksi. Lyhyiden hölkkien tuloksissa RL näkyy säännöllisesti, mutta maratoneilla nykyään ilmeisen harvoin. Satkuista on aikaa jo pirusti.

Joo tulihan käytyä paikalla lauantaina M35-sarjassa. Reitti oli tosiaan maastojuoksureitiksi todella helppo. Ei kummoisia mäkiä ja alusta kova ja tasainen. Pikkuisen enemmän olisi voinut vaihtelua olla. Oma juoksu meni hyvin pieniin harjoittelumääriin nähden ja kaiken sai irti mikä tästä koneesta lähti. Kehitys taitaa tosin vähän junnata paikoillaan...ainakin ao. ajoista päätellen:

Veteraanien SM-maastot 2007, 6km: 21.31

PM-maastot 2008, 6km: 21.31

Veteraanien SM-maastot 2008, 6km: 21.31

Ensi vuonna voinee ilmoittaa Savonlinnan SM-maastoihin myös loppuajan valmiiksi tuloslistoihin, niin ei tarvitse mennä turhaan paikan päälle juoksemaan?