Jump to content
Juoksufoorumi.fi

40. Kesäkodin Kierros Lohjalla

Recommended Posts

Tuli tehtyä ensimmäinen juoksustartti tälle vuodelle eli hölkkäkausi avattu!

Matkana oli (mittarin mukaan) 9,5 km, josta n. 6 kilometriä mentiin ihan suunnistusmaaston tyyppistä erittäin kivistä ja kantoistakin ja märkää metsäpolkua. Loppu oli alussa ja lopussa asfalttia.

Onneksi en tiennyt tuosta metsäosuudesta etukäteen, sillä tuskin olisin uskaltanut näillä erittäin huonoilla metsäjuoksutaidoillani moiselle reitille lähteä. Keli oli hyvä, koska juuri ennen lähtöä vielä sateli, mutta sopivasti ilma seestyi kun lähdön aika koitti.

Paikalla oli myös jäsen salatreenaaja Mensonge, joka oli tullut noutamaan sitä juoksuviikon (jos se nyt laskettais alkavan sunnuntaista) ensimmäistä palkintopyttyään (seppolan maastoissa tulee kuulemma toinen...).

Alku omassa juoksussani lähti ihan lupaavasti liikkeelle en nimittäin osannut taaskaan laittaa mittarihärveliä päälle...voi voi, minä tekniikan ihmelapsi!! vaan kun oli juostu melkein kilometrin verran niin huomasin et mittarin mukaan olin edennyt peräti neljä metriä! No siinä kilometrin paikkeilla sain mittarin sit päälle.

Kaikenkaikkiaan olin toooooooodella tyytyväinen juoksuuni, koska en ole omillani tuollaisessa mäkisessä metsämaastossa, suosiolla kävelin yhden mäen muutaman askeleen. (Nousua oli mittarin mukaan 46 m.) Aivan lopussa jouduin päästämään yhden kilpasisaren ohitseni, tosin maalisuoralla vielä yritin laittaa kaikki peliin ja yllättää kalkkiviivoilla, mut hänellä oli miehensä vierellä hoputtamassa että lopuksi eroa jäi sitten N 40 sarjan hopeatilaan vain 3 sekuntia.

No palkinnoksi sain sentäs hienon askelmittarin ja jonkun ryppyvoidepurkin, josta ehdinkin jo iloita, mutta se osoittautuikin sitten hiusvahaksi, vaikka epäiltiin että olisi ollut peräti viiksivahaa!!!! :grin: Onneks en tehny Velmuja ja viikko tolkulla käyttänyt sitä ryppyvoiteena - tai mistä sen tietää - olis voinu rypyt hyvinkin tykätä kyttyrää moisesta aineesta!

Eli matka 9,5 km, loppuaika 51.07 (keskikmvauhti 5.22) pari kilometriä meni 5.00 kilometrin vauhtia, maksimisyke 184 (hih) keskisyke 173. Ihan olen tyytyväinen maasto huomioiden tähän juoksuun ja hemmetin kivaa oli pitkästä aikaa juosta oikein verenmaku suussa kilpaa!

Juoksukilpailukausi on tänään avattu, aikaisemmin olen jo kyllä suunnistanut ja Firmaliigassa yrittänyt parhaani. Tämä juoksu sopi kalenteriin ja tapahtuma oli mukava. Sellainen pieni kyläjuoksu jossa tunnelma oli kohdallaan.

Itse kisaan ajattelin lähteä 4:15 vauhdilla ja ennen lähtöä vitsailin, että jos menis sellaista kevyttä 3:30 vauhtia yhdelle kanssakilpailijalle. Hän ei tainnut ottaa tosissaan mutta enhän mä ollutkaan, heh.

Startin tapahduttua porukka lähti aika vauhdilla Mengen johdolla, joten ajattelin mennä omaa vautia ja napsia pää kerrallaan omalla tasaisella vauhdillla. Siinä onnistuinkin aika hyvin vaikka muutama pääsikin karkuun ja sijoitus ei riittänyt palkinnoille sitten lopussa. Sykkeet olivat koholla muttei saanut irti ihan kaikkea tästä koneesta. Kaiken kaikkiaan olen hyvin tyytyväinen vauhtiini todella haastavassa maastossa kivien, juurakoiden, risujen, monttujen ja mäkien kanssa.

1km 4.01 km/min 164hr

2km 3.55 km/min 173hr

3km 3.55 km/min 176hr

4km 4.03 km/min 174hr

5km 4.38 km/min 176hr

6km 4.09 km/min 175hr

7km 4.03 km/min 176hr

8km 4.08 km/min 173hr

9km 3.52 km/min 173hr

+km 3.51 km/min 174hr

Yhteensä: 38:52, avg.4.05km/min, avgHR 173, max HR 181

Numerolapun palautuksessa sain osanottomitallin ja "hattu" arvonnassa voitin pensseli setin aidan maalaamista varten *virn*. Tarjoilut olivat edulliset kahvi ja pulla ei maksanut mitään.

Laitetaan tää munki selostus vielä.

Minä sain matkan pituudeksi 9,65km ja aikaa tuhraantui 34.32, keskisyke 177 max 187.

Kisa meni hiukan kuten Nevaksessa pari viikkoa sitten. Alusta asti lähdettiin kolmen hengen porukalla matkaan. Vauhti oli ainakin minulle ihan raponen jopa alle 3.30/km alun asfaltilla ja hiekkatiellä. Oman sarjan kilpakumppani jäi kolmen kilsan jälkeen ja jatkoin veteraanisarjalaisen kanssa kohti Skyn mainitsemaa polku osuutta.

Puolenvälin pitkässä nousussa sain jonkun metrin eroakin tehtyä. Polkupätkällä en kuitenkaan pystynyt pitämään tahtia yllä ja niinpä taivallettiin yhdessä kiviä ja jauuria väistellen. Ja niitä kiviä varsinkin riitti. Sai tosissaan etsiä juoksulinjoja ja askeleen paikkoja. Vesilätäköt vielä päälle ja johan oli mukava luovia.

Loppupuoliskolla juteltiin kaverin kanssa niitä näitä. Viimeinen reilu kilsa tultiin asvalttia ja kilpakumppani pisti lisää vauhtia. Puolisen kilsaa roikuin perässä, mutta taivuttava oli. Ei riittäny nopeus, kun lähestyttiin kolmen minuutin vauhtia.

Maaliin tulin oman sarjan voittajana kymmenisen sekuntia koko kisan voittajalle hävinneenä. Muut tais jäädä useamman minuutin. Todella hyvä rutistus, jossa joiduin tällä kertaa taipumaan. Reitti aikamoinen kokemus, varsinkin polkuosuus. Ilma loistava vesisateen jälkeen, viileä ja hapekas.

Jeps, minä olin se Mensongen mainitsema veteraanihölkkääjä. Omissa kotimaisemissa oli toi hölkkä joten tuttuja polkuja mentiin. Ei ollut ihan "nappilavassajuoksu" tämä kun oli tarkoitus ottaa kevyesti johtuen edellisen päivän maastokisasta ja parin viikon päässä odottavasta maratonista. Mutta kyllä tossa lopussa sai jo pistellä tossua toisen eteen aikalailla että sain Mensongen pudotettua. Loppupeleissä toi juoksu ei sitten ihan niin helppo kuitenkaan ollut kun oli aluksi tarkoitus. Kilpailuvietti oli jälleen kerran liian kova meikäläiselle. ;-)

Jeps, minä olin se Mensongen mainitsema veteraanihölkkääjä. Omissa kotimaisemissa oli toi hölkkä joten tuttuja polkuja mentiin. Ei ollut ihan "nappilavassajuoksu" tämä kun oli tarkoitus ottaa kevyesti johtuen edellisen päivän maastokisasta ja parin viikon päässä odottavasta maratonista. Mutta kyllä tossa lopussa sai jo pistellä tossua toisen eteen aikalailla että sain Mensongen pudotettua. Loppupeleissä toi juoksu ei sitten ihan niin helppo kuitenkaan ollut kun oli aluksi tarkoitus. Kilpailuvietti oli jälleen kerran liian kova meikäläiselle. ;-)

Aika hyvin ne tossut löysi toisiensa eteen, ainakin takaapäin katsottuna. Perässä yritettiin kyllä :tongue0014:. Ei vaan kerinny. Mulle kova veto. Tosin tulihan siinä rupateltuakin, kun ei eroa tullu puoleen eikä toiseen matkalla. Eli siinä vaiheessa homma hiukan tasaantui. Kiitokset vaan vielä hyvästä kisasta! Niin ja onnittelut, parempi sen pytyn kuittasi lopulta!