Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Miten syödä ennen Tukholman starttia?

Recommended Posts

Otsikossa se akuutti kysymys tulikin. Lähtö kun on niin myöhään (klo 14), ettei isommallakaan aamupalalla pärjää. Uskaltaako siis vielä klo 11 vetää kevyen pastalounaan? Tai siis kannattaako pastaa enää tuossa ap syödä? Itse pystyn syömään vielä suht myöhään (läpipasko kun olen:icon_rolleyes:), eli esim ennen pitkää lenkkiä syön hyvinkin pasta-annoksen kahta tuntia ennen. Mutta onko siitä tuossa maralla enää mitään hyöytyä vai pitääkö kaikki pastat kiskoa perjantai-iltana?

• Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Syö ihan samalla tavalla kuin ennen pitkää lenkkiä, 3-4 päivää ennen h-hetkeä lisää hiilareiden määrää ruokailujen yhteydessä ja juot normaalia enemmän nestettä. Hyvä laatuista normaalia ruokaa, sillä pärjää hyvin.

Meikäläinen vetää n. 3h ennen starttia pasta-tyyppisen helposti sulavan lounaan. Kahvin juontia vähennän jonkin verran normaalista, jottei kaikki tankkauksen aikana imuroidut nesteet tule korkojen kera ulos kahvin kiihdyttämänä.

En tiedä onko syömisestä hyötyä juuri ennen maratonia, minulla ainakin verensokeri tasot pysyvät tasaisempana kun syön normi lounaan ennen starttia.

Eikä ole ruoka mielessä kun juoksee ensimmäisen snakarin ohitse.

Onnea Tukholmaan!

Itse syön klo 10 maissa vain kevyehkön aamupalan; hyvin sulavaa ja hiilaripitoista. Aamupalan molemmin puolin menee nestettä vielä ehkä 0,5-1 l. Sen jälkeen naukkailen parin tunnin aikana vahvahkoa malto-urheilujuomasekoitusta noin 0,75 litraa. Silloin aamupäivällä kulutus on kuitenkin aika minimissä ja edellisinä päivinä hoidettu tankkaus pitää kyllä huolen siitä ettei nälkä pääse yllättämään. Ja oikeastaan pieni nälkä on ihan hyväksi startissa eli ns. vatsa tyhjänä liikkeelle.

Itse syön klo 10 maissa vain kevyehkön aamupalan; hyvin sulavaa ja hiilaripitoista. Aamupalan molemmin puolin menee nestettä vielä ehkä 0,5-1 l. Sen jälkeen naukkailen parin tunnin aikana vahvahkoa malto-urheilujuomasekoitusta noin 0,75 litraa. Silloin aamupäivällä kulutus on kuitenkin aika minimissä ja edellisinä päivinä hoidettu tankkaus pitää kyllä huolen siitä ettei nälkä pääse yllättämään. Ja oikeastaan pieni nälkä on ihan hyväksi startissa eli ns. vatsa tyhjänä liikkeelle.

Varmaan aika yksilöllistä toi aamun syöminen. Proffalla menee siinä marassa huomattavasti vähemmän aikaa, kuin meillä normaali tallaajilla, mutta kyllä ne energiajuomat ja geelit auttavat näläntunteen pois viennissä :party0021:

Annetaan tähän lisäksi sellainen viisi tuntia matkalla viipyvän 90 kiloisen vastaus. Aamulla oikein tukeva aamiainen vähän vältellen vaikeasti sulavia ruoka-aineita eli ei mitään pekoneita ja munia. Noin klo 11 kevyt pastalounas jollain tomaattikastikkeella tms. Ei mitään pastan mättöä enää tässä vaiheessa. Nestettä koko ajan runsaasti ja lähtöön vielä evääksi muutama banaani. Näitä voi olla "liikakin" sillä ne tulee kyllä aina syötyä viimeistään suorituksen jälkeen.

Juoksun aikana sitten naamaan geeliä, vettä ja urheilujuomaa. Useimmiten olen vähän syönyt banaaniakin.

Kerran lähdin matkaan HCM:ssä pelkän aamupuuron voimin ja nälkä kiusasi lähinnä ennen starttia. Muuten ei kyllä suorituksen aikana ole nälkä koskaan tullut häirtsemään.

Sen olen oppinut, että geelit tulee nauttia runsaan veden kanssa.

Aamupalan jälkeen kahvi että saa vatsan tyhjennettyä ennen starttia että ei tule WC:ssä käynnin tarvetta kisassa. Ainakaan tuntiin pariin ei saa syödä mitään ennen lähtöä, eikä mielellään nestettäkään, ellei yli +25 astetta lämmintä. Aamupalalla vain helposti sulavaa (ei kuituja). Aamiaisen jälkeen suosittelen energia juomaa ja ehkä jugurtti/banaani.

Kuten 'Ver': vatsa mahd tyhjänä . Tosi yksilöllistä mahan kanssa, mut aiheen avaajalle mutuna et mieluummin liian vähän kuin yhtään liikaa!! En hitto söis 11sta pasta-ateriaa - jos et o kokeillu ennen. Etkä halua istuntoja harrastaa matkan varrella. Tankkauksen myötä energiaa piisaa kyllä. . Ihan esimerkkinä '04 maraporukastamme ensikertalainen veti tanakan brunssin laivalla, vaik kuinka varoiteltiin. No sotkuinen keskeytyshän siitä tuli sitten - vaikka muuten mies oli tosi hyvässä kunnossa..

Kevyt aamupala vain, helposti sulavaa ruokaa ja sitten lipitellään nesteitä kunnes on kaksi tuntia aikaa starttiin. (Hellevaraus).

Jos ja kun on hyvin tankannut niin minulla ei todellakaan ole tarvetta syödä enään mitään muuta kuin se aamupala laivalla.

Parempi tosiaan hieman tyhjemmällä mahalla kuin maha täynnä.

Hauska nähdä miten yksilöllistä tämä on. Itse olen tosiaan sellainen, että jos lähtöviivalla vähääkään nälkä kurnii, homma kaatuu siihen. Tyhjällä vatsalla en osaa juosta, ollenkaan! Ehkä se johtuu juuri siitä, että tien päällä tulee vietettyä enemmän aikaa kuin nyt vaikkapa Proffalla…

Paikan päälle lentäen jo perjantaina, mutta hotellista löytynee kelpo aamiaispöytä. Sieltä siis hyvä setti ja sitten vielä kevyehkö pastalounas yhdentoista tienoilla. Eilen taas testasin pasta-annoksen nautinta-aikaa eli 2,5 h ennen pitkää lenkkiä toimi hyvin.

Niin ja siis läpipaskona ehdin tyhjentää tuon pastankin ennen starttiaJ Mutta en kiusaa teitä enemmillä yksityiskohdilla…

... Itse olen tosiaan sellainen, että jos lähtöviivalla vähääkään nälkä kurnii, homma kaatuu siihen. …

No mut sähän tiesit jo miten teet - pakki pinkeänä matkaan, aivan turhaa 'neuvottiin' :)

..hmmm, tuosta 'homma kaatuu nälkään' -kommentistas vois päätellä et olet nainen, naisil kun ainakin keskimääräisesti ottaen pitää olla säännölliset ruoka-ajat ja koskaan ei saa olla nälkä tai muuten asioista tulee tositosivaikeita ja alkaa kiukuttaa..

Naisille :064: