Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Oikea vauhti maratonille?

TosiVahva
 Share

Recommended Posts

Voi olla että täällä on jo kyseistä asia käsitelty, mutta en vaan sattunut sitä löytämään :huh:, joten aloitellaan uus.

Eilen sitten suoriuduttu viimeisestä pitkästä ennen Tukholmaa. 24 km. ja avg 130. Aikaa kului 2.25. Viimeiset 4 kilsaa koitin sitten juosta maraton????? vauhtia, mikähän se mulla sit oikein on ( viisaammat vois kommentoida )?

Yhden puolikkaan oon juossut ja se meni 1.42.26 avg 164 / max 185. Loppukirikin vielä irtos ja palautuminen ihan ok. eli seuraavana päivänä olis voinu lähtee ihan hyvin lenkille.

Tänään sykkeet oli viimeisellä neljällä kilsalla 140 hujakoilla ja aikaa kului 5.05-5.45 (mäkinen maasto). Niin että millähän sitä sit osais lähtee liikkeelle...tunteen mukaan kait ja maltilla, mutta kun se kuuluisa ruokahalu :party0051:

Maksimisyke mitattu ergometri testillä viime syksynä ja tulos 194.

Pitkiä (20-25 km) vedelty enemmän tai vähemmän säännöllisesti viime syksystä lähtien. Kilsoja juosten takana vuoden sisään n. 1100. Lisäksi pyöräilyä toinen mokoma ja talvisin hiihtoa, uintia ja kaikkea mahdollista. Urheilua eri lajeissa olen harrastanut about 35 vuotta:bumps:

Vähän tipsejä..bitte!

Tuolla puolikkaan ajallasi saa haarukoitua esim McMillanin laskurilla jotain ennusteita: http://www.mcmillanrunning.com/mcmillanrunningcalculator.htm

Tuohon vaikuttaa sitten tietenkin monet asiat: jalkojen kesto, sää jne. Varsinkin kun kyseessä on eka maratonisi, lähtisin hieman McMillanin laskurin ehdottamaa aikaa hitaammin liikkeelle. Loppupuoliskolla sitten vauhtia lisää jos siltä tuntuu.

Sinuna lähtisin noilla pohjilla juoksemaan 3.45 aikaan tähtäävällä vauhdilla (5.20/km) ja katsoisin 20-30 kilometrin haarukassa miltä rupee tuntumaan ja säätäisin vauhtia sen mukaan.

Jos maratonin jälkeen on tunne että se meni "liian helposti" niin eikun uutta maraa perään vaan (aikaahan on aina mukava parantaa). Sitä paitsi jos kyseessä on eka maratoni, niin sen läpijuoksusta saa sinänsä jo hyvät kicksit vaikka tuntuisi että ei ottanut ihan kaikkea irti.

Joo, harvoin kukaan valittaa ekan maratonin tuntuneen liian helpolta... Joten kannattaa tosiaan ehkä juosta vähän varman päälle sinne 30-35 tienoille, se on kuitenkin ihan uusi maailma mikä sieltä aukeaa, eikä samankaltaista väsymystä juurikaan pääse pitkillä lenkeillä maistamaan, jollei sitten juokse yli 35 km pitkiä - mikä ei ekalle maratonille harjoitellessa ole mitenkään mielekästä. Sinuna malttaisin ylittää sen "kuuluisan" Västerbron sillan kahdesti ja katsoisin sitten kuinka paljon on varaa kiristää tahtia. On tosi mieletön fiilis vetää pitkää loppukiriä ne viimeiset 7 km, kun vastaan tulee lhiukan liian reppavasti aloittaneiden ja matkalle katkenneiden selkiä... :tongue:

Voi olla että täällä on jo kyseistä asia käsitelty, mutta en vaan sattunut sitä löytämään :huh:, joten aloitellaan uus.

Eilen sitten suoriuduttu viimeisestä pitkästä ennen Tukholmaa. 24 km. ja avg 130. Aikaa kului 2.25. Viimeiset 4 kilsaa koitin sitten juosta maraton????? vauhtia, mikähän se mulla sit oikein on ( viisaammat vois kommentoida )?

Yhden puolikkaan oon juossut ja se meni 1.42.26 avg 164 / max 185. Loppukirikin vielä irtos ja palautuminen ihan ok. eli seuraavana päivänä olis voinu lähtee ihan hyvin lenkille.

Tänään sykkeet oli viimeisellä neljällä kilsalla 140 hujakoilla ja aikaa kului 5.05-5.45 (mäkinen maasto). Niin että millähän sitä sit osais lähtee liikkeelle...tunteen mukaan kait ja maltilla, mutta kun se kuuluisa ruokahalu :party0051:

Maksimisyke mitattu ergometri testillä viime syksynä ja tulos 194.

Pitkiä (20-25 km) vedelty enemmän tai vähemmän säännöllisesti viime syksystä lähtien. Kilsoja juosten takana vuoden sisään n. 1100. Lisäksi pyöräilyä toinen mokoma ja talvisin hiihtoa, uintia ja kaikkea mahdollista. Urheilua eri lajeissa olen harrastanut about 35 vuotta:bumps:

Vähän tipsejä..bitte!

Juokset aika lailla samoja vauhteja + matkoja kuin minä.

Mun maratondebyytti oli hellekelissä viime vuonna Tukholmassa vähän niin ja näin, mutta tänä vuonna lähden puhkaisemaan tuon nelosen rajan.

Puolikkaan olen juossut sua hitaampaa, kilsoja on sen sijaan vuoden sisällä tullut n. 1700.

Tänään lähden kokeileen maratonvauhtista testilenkkiä, 25-30 km. Sen jälkeen olen ehkä vähän viisaampi ja voidaan alkaa rakentelemaan sotasuunnitelmia

Joo, harvoin kukaan valittaa ekan maratonin tuntuneen liian helpolta... Joten kannattaa tosiaan ehkä juosta vähän varman päälle sinne 30-35 tienoille, se on kuitenkin ihan uusi maailma mikä sieltä aukeaa, eikä samankaltaista väsymystä juurikaan pääse pitkillä lenkeillä maistamaan, jollei sitten juokse yli 35 km pitkiä - mikä ei ekalle maratonille harjoitellessa ole mitenkään mielekästä. Sinuna malttaisin ylittää sen "kuuluisan" Västerbron sillan kahdesti ja katsoisin sitten kuinka paljon on varaa kiristää tahtia. On tosi mieletön fiilis vetää pitkää loppukiriä ne viimeiset 7 km, kun vastaan tulee lhiukan liian reppavasti aloittaneiden ja matkalle katkenneiden selkiä... :tongue:

Kaunis kiitos kaikille vastanneille! Kait se on koitettava mennä tosiaan ne sillat pari kertaa ylitte ja sitten avata, jos vielä siltä tuntuu:ballchain:

Printtasin kyllä sen laskurin (melkein jo ranteessa) ja laitoin tavoitteeks sen 4 tuntia...onhan siitä helppo seurata missä mennään ;)

Tuossa 3:45-4:00 välillä taidan itsekin tällä kertaa huidella, ennätys-yritykset jätän suosiolla loppukesään. Tavoite on säilyttää viime vuonna helteessä saatu kohtuullisen hyvä sijoitus suunnilleen samoilla sata-luvuilla, helteen takia riitti viimeksi 7 minuuttia yli neljän tunnin aikakin lähtönumeroon alle-400 sarjassa.

Tänä vuonnahan meillä on se 15 astetta ja pilvipoutaa, toivottavasti..!

Antamillasi spekseillä neljän tunnin alittaminen voisi olla ihan realistinen tavoite. Itse en tosin siihen ole koskaan Tukholmassa kyennyt, mutta se on kokonaan toinen juttu.

Niin, tuo onkin mielenkiintoinen juttu, Tukholman reitti. Kävin äsken nimittäin juoksemassa 30 km:n testilenkin Tukholmaa varten ja ihan hyvin kulki 2:45,20. Kun ei sen kummempia jälkituntemisia tullut niin ajattelin rohkeasti hyökätä nelosen kimppuun.

Tosivahva, otahan sama tavoite niin kokeillaan meneekö.

Joo, harvoin kukaan valittaa ekan maratonin tuntuneen liian helpolta... :tongue:

No minulle kyllä henkilökohtaisesti on se ihan ensimmäinen ollut ehdottomasti kaikista helpoin ja mukavin. Siksi, ettei todellakaan tiennyt mitä odottaa ja malttoi aloittaa todella rauhallisesti ja mennä siellä peränpitäjänä ja kävellä mm. kaikki ylämäet alussa (ja niitähän Vammalassa riittää). Siitä lähtien olikin sitten kaikki muut maratonit yhtä tuskaa, ennen juoksua - juoksun aikana ja juoksun jälkeenkin. En tiedä, mutta minulla ainakin nälkä kasvoi syödessä ja joka kerta lähdettiin matkaan sillä periaatteella, että ennätys pitää syntyä. Jos ei tullut niin eipä tuntunut maalissa kyllä yhtään miltään. Eikö oikeesti kenelläkään ole enää nykyään tämmöistä vaivaa??? Taitaa olla kuntoilijoidenkin maailma muuttunut tässä viidessätoista vuodessa. Vaikka nykyisin on elämänmenon tahti muutoin tiivistynyt pelottavaan suuntaan niin kuntoillessa lähdetään vain nautiskelemaan?

Se ensimmäinenhän meni mulla aikaan 4.19 - joka lähinnä kirvoitti vain naurua lähiympäristössä.

Niin, tuo onkin mielenkiintoinen juttu, Tukholman reitti. Kävin äsken nimittäin juoksemassa 30 km:n testilenkin Tukholmaa varten ja ihan hyvin kulki 2:45,20. Kun ei sen kummempia jälkituntemisia tullut niin ajattelin rohkeasti hyökätä nelosen kimppuun.

Tosivahva, otahan sama tavoite niin kokeillaan meneekö.

Ok! Kahden viikon päästä ollaan viisaampia:voitto: