Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Naisten 10

Recommended Posts

• Replies 38
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Oletko ollut aikaisemmin? Jos et, voin kertoa tapahtumasta hieman enemmän; muussa tapauksessahan varmaan tiedätkin, ettei kyse ole varsinaisesta JUOKSUkisasta.

Toivottavasti wc-järjestelyt ovat hoidettu tänä vuonna hieman paremmin, kuin menneinä vuosina; joka vuosi olen meinannut myöhästyä lähdöstä joko wc-tai tavarasäilytysjonon vuoksi. Näitten välillä on pitänyt aiemmin valita: Joko tai, mutta luulenpa että tänä vuonna jätän vessareissunkin välistä ja yritän pidätellä sen 10 kilsaa. Jos en sitten saavu kisapaikalle pari tuntia etukäteen. :vrolijk_26:

Itsellä ei mennyt HCR huonosti, vaan lähden uutta positiivista kokemusta hakemaan. En ole ennen osallistunut, joten en oikein tiedä mitä odottaa. Kai siellä ihan juostakin voi jos lähtee ekassa ryhmässä, näin ainakin kuvittelen. Oma tavoite on kuitenkin vain kymppi tuntiin.

Materiaalit tuli eilen postissa ja vaikuttaa kyllä siltä, että pitää käydä kotona vessassa ja jättää liiat tavaratkin sinne... tai sitten vaan alistua jonottamaan.

Oletko ollut aikaisemmin? Jos et, voin kertoa tapahtumasta hieman enemmän; muussa tapauksessahan varmaan tiedätkin, ettei kyse ole varsinaisesta JUOKSUkisasta.

Toivottavasti wc-järjestelyt ovat hoidettu tänä vuonna hieman paremmin, kuin menneinä vuosina; joka vuosi olen meinannut myöhästyä lähdöstä joko wc-tai tavarasäilytysjonon vuoksi. Näitten välillä on pitänyt aiemmin valita: Joko tai, mutta luulenpa että tänä vuonna jätän vessareissunkin välistä ja yritän pidätellä sen 10 kilsaa. Jos en sitten saavu kisapaikalle pari tuntia etukäteen. :vrolijk_26:

Tulihan tuolla oltua vuodesta 1988 vuoteen 1994, joka kevät ja muutamana vuonna -90 luvun loppupuolellakin. Niistä ajoista homma on varmasti muuttunut enemmän karnevaalimaiseksi, mitä se kyllä oli hieman jo silloinkin.

Juu hyvää tunnelmaa lähden sieltä hakemaan, napit jää korvista kotiin, mutta myös ihan hyvää lenkuraa tekemään. Vessa yms touhut on parasta hoitaa kotona ennen lähtöä. Niin ja kaikki ylimääräinen jää kotiin. :D Suorituspaineet myös:thumbsup:

Itsellä jäi HCR kokonaan välistä (yritin ilmoittautua vasta kun osanottajakiintiö oli tullut jo täyteen), joten Naisten kymppi saa nyt korvata sen. Matkaan olen lähdössä kaverin kanssa hölkkääjien ryhmässä - kaveri ei ole koskaan juossut yli 8 km matkaa, joten rauhallisesti tullaan etenemään.

Minkälainen näissä "naisten leppoisaa yhdessäoloa" korostavissa hölkissä on yleensä henki- saako siellä ihan koittaa juosta, vai pidetäänkö siellä jotenkin sopimattomana, jos joku huohottaa ja hikoilee..? Tampereella olisi Likkojen Lenkki juuri sopivasti viikkoa ennen tukholmaa ja mietin voisiko sitä hyödyntää tyhjennys-harjoituksen tekoon. Mutta kehtaako siellä rypistää ihan räkä poskella, vai kamppaako mammat sauvakävelijät moisen häirikön pois ilmaa pilaamasta..? Onko kokemuksia? Aikaahan siellä ei oteta, eli mikään kilpailuhan se ei ole, mutta mikä on yleinen henki? :102:

Minkälainen näissä "naisten leppoisaa yhdessäoloa" korostavissa hölkissä on yleensä henki- saako siellä ihan koittaa juosta, vai pidetäänkö siellä jotenkin sopimattomana, jos joku huohottaa ja hikoilee..? Tampereella olisi Likkojen Lenkki juuri sopivasti viikkoa ennen tukholmaa ja mietin voisiko sitä hyödyntää tyhjennys-harjoituksen tekoon. Mutta kehtaako siellä rypistää ihan räkä poskella, vai kamppaako mammat sauvakävelijät moisen häirikön pois ilmaa pilaamasta..? Onko kokemuksia? Aikaahan siellä ei oteta, eli mikään kilpailuhan se ei ole, mutta mikä on yleinen henki? :102:

Itse juoksin viime vuonna "räkä poskella" Naisten kympin, vaikka kyllä 90 % ihmisistä on siellä ennemminkin nautiskelemassa. Jos on kova tavoite, niin kannattaa ottaa huomioon, että porukka ei kovin tunnollisesti noudata lähtöjärjestystä, vaan ihan eturivin läheisyydessäkin on hölkkääjiä ja jopa kävelijöitä. Kannattaa siis lähteä mahdollisimman edestä. Silti niitä sauvakävelijämammoja riitti rintamaksi asti reitillä, olivat ilmeisesti lähteneet ennen virallista lähtölaukausta. Ei minusta siellä mitenkään pahasti mulkoiltu meitä jotka painelimme naama punaisena tosikkomielellä, päin vastoin saatiin hirveästi kannustusta ja maalissakin järjestysmies tuli halaamaan. :)

Scylla kertoikin jo tärkeimmän. Eli jos haluat juosta, yritä sijottautua aika kärkipäähän. Kyllä muistan ekoja kertoja ihmetellessäni sauvakävelijänaisia puolessa välissä, että miten ihmeessä he ovat tänne asti jo kävellen ehtineet, mutta tuli ilmi, että osa porukasta haluaa todellakin lähteä ENNEN virallista lähtöä, esim. puoli tuntia tai jopa tuntia ennen lähtöä. Siis ihan rannekkeen kanssa.

Jaaha, huhu kertoo, että Dingo tai siis Neuman olisi juoksemassa naisten edellä, mutta en tiedä pitääkö tämä paikkansa, kun hänen kuntonsa ei ihan näille nopeimmille naisille riitä. :kapa:

Itse pohdiskelen parhaillaan, että laittaako suosiolla vanhat tossut, kun uusilla ei tule juoksukilometrejä kun alle 30 kilsaa. Toivotaan, ettei satu mitään haavereita ennen sunnuntaita, olen menossa torstaina elämäni ensimmäistä kertaa SKIKKAILEMAAN ja sehän on kuulemma hurjan vaarallinen laji. :tongue:

Taidan tulla ulkoiluttamaan mahaani, lähtien joko hölkkäsarjan viimeisenä tai kävelijöiden edestä. Poju kuulema haluu, tämä siis, jos olen yhtenä ja ajatuksella, että niin pitkälle kuin yhtenä päästään. Mulla on nyt aerobinen kunto tapissa, liitoskivut lopussa ja jalat toimii, kun vaan toi etureppu pysyis kasassa ja vessoja löytyy riittävän tiheään. Maraton harjoittelussani piikkikunto on siis ajoitettu aika osuvasti (siihen ne jotkut aikanaan vertasi synnytystä, molemmat pariin kertaan kokeneena, en nyt vetäis mitään hirveitä yleistyksiä kummastakaan).

Taidan tulla ulkoiluttamaan mahaani, lähtien joko hölkkäsarjan viimeisenä tai kävelijöiden edestä. Poju kuulema haluu, tämä siis, jos olen yhtenä ja ajatuksella, että niin pitkälle kuin yhtenä päästään. Mulla on nyt aerobinen kunto tapissa, liitoskivut lopussa ja jalat toimii, kun vaan toi etureppu pysyis kasassa ja vessoja löytyy riittävän tiheään. Maraton harjoittelussani piikkikunto on siis ajoitettu aika osuvasti (siihen ne jotkut aikanaan vertasi synnytystä, molemmat pariin kertaan kokeneena, en nyt vetäis mitään hirveitä yleistyksiä kummastakaan).

No sit me ihralisko varmaan bongataan toisemme mahojemme kanssa samoilta lähtösijoilta. Mäkin ajattelin lähteä joko hölkkäryhmän viimeisenä tai kävelijöitten eturivistä. Äitini kanssa olen liikenteessä, päällä sinivalkoinen t-paita jos keli pysyy tämmöisenä. (Parempi ois pysyä, kun juoksutakki näyttää makkarankuorelta mun päällä, enkä isompaa pitkähihaista vielä ole hommannut.)

No sit me ihralisko varmaan bongataan toisemme mahojemme kanssa samoilta lähtösijoilta. Mäkin ajattelin lähteä joko hölkkäryhmän viimeisenä tai kävelijöitten eturivistä. Äitini kanssa olen liikenteessä, päällä sinivalkoinen t-paita jos keli pysyy tämmöisenä. (Parempi ois pysyä, kun juoksutakki näyttää makkarankuorelta mun päällä, enkä isompaa pitkähihaista vielä ole hommannut.)

Ok, mä oon useimmiten kokomustissa, mutta varmempi tuntomerkki on luultavasti tuo poika rattaissa. Pitää ehdottomasti muistaa hakea lippis tänään ja pakata pojalle läjä eväsmehuja ja aurinkovoiteet mukaan. Eilinen 4km ei taas aiheuttanut yhtään supistusta vaikka suht kovaa mentiin, mutta joskus voi parin kilsan jälkeen tulla pakollista seisoskelua.

Itse en ollut juoksemassa mutta olin kannustamassa kavereita. Seisoimme 8 km:n kohdalla ja hämmästyimme, kun eräs kaveri tuli siitä ohi 36 minuutissa, joka tarkoittaisi todella kovaa vauhtia hänelle. Juoksuvauhti näytti silmämääräisestikin hitaammalta kuin 4:30 min/km, joten aloimme hieman epäillä kilometritolpan luotettavuutta. Kotona mittasin Gmap Pedometerillä reitin, ja paljastui, että se on todellisuudessa alle 9 km... Vaikka kyseessä on kuntoilutapahtuma eikä mikään kilpailu, niin minusta on aika kusetusta mainostaa 9 km:n juoksua 10 kilometrin mittaiseksi ja vielä asettaa kilometritolpat siihen sopivasti.

Kotona mittasin Gmap Pedometerillä reitin, ja paljastui, että se on todellisuudessa alle 9 km... Vaikka kyseessä on kuntoilutapahtuma eikä mikään kilpailu, niin minusta on aika kusetusta mainostaa 9 km:n juoksua 10 kilometrin mittaiseksi ja vielä asettaa kilometritolpat siihen sopivasti.

No on todellakin aika törppöä!! Palautetta vaan järjestäjälle tommosesta... Kyllä kympin on oltava kymppi tai ainakin on rehdisti kerrottava, jos se onkin jotain muuta ja 10 mukana vain tapahtuman nimessä.

Arveltiinkin kotona, että Scylla tai joku toinen saattaisi tietää tämän. Nimittäin en ole koskaan juossut kymppiä aikaan 50.35; joten matkan on täytynyt olla lyhyempi kuin 10 km. Eka ja toinen kilometri meni hieman päälle 4 min kilometrivauhtia, kun kisoissa yleensä kisavauhtini on hieman päälle 5. Joten ainakin ne ekat 3 kilsaa tuntuivat tulevan liian aikaisin; vikat kilometrit näyttivät olevan kutakuinkin kohdallaan.

Muuten kisa oli todella hyvin järjestetty tänä vuonna:ei moitteen sijaa tuon matkan lyhyyden lisäksi. Lähtöpaikkana Olympiastadionin edusta on huomattavasti parempi kuin aikaisempi Finlandiatalo. Vessojahan siellä ei ikinä ole tarpeeksi, mutta onneksi lähistöllä olivat Olympiastadion ja Uimastadion, jossa ei ollut ollenkaan jonoja! Myöhemmin tajusin, että tavallisen repun (ei arvoesineitä) olisi ehkä voinut myös jättää Uimastadionin säilytyslokerikkoon (en tiedä tosin onko se sallittua?), nyt en viitsinyt alkaa jonottaa tavarasäilytykseen vaan oltiin tultu autolla paikalle, ja parkkipaikan saanti oli hieman vaikeaa, kun siellä oli joku iso koiranäyttely samaan aikaan.

Tuntui, että juoksijoiden ryhmässä oli normaalia vähemmän osallistujia, olivatko kaikki naiset menneet kävelijöitten ja hölkkäryhmiin? Vai johtuiko siitä, että lähdin aika edestä, edessäni oli noin 50 naista? Ryysiksiä ei ollut ja sain juosta monessa kohdassa aika ylhäisessä yksinäisyydessäni. Harvinaista herkkua 10 000 naisen tapahtumassa!

Reittiä oli muutettu jonkun verran viime vuodesta, uusi reitti tuntui nopealta. Onko se nyt se Tilkan pitkä mäki siinä alussa, joka tuntui kestävän ja kestävän? Sen jälkeen se sama HCR:n mäki, joka on Pikkuhuopalahden kohdalla tuntui lyhyeltä ja mitättömältä.

Ilma oli aika sopiva, ei liian kuuma, eikä myöskään tuulinen. Eilen tuli hieman nautittua alkoholia, ja ajattelin, että mitäköhän juoksusta tulee, mutta Naisten Kymppihän on enemmän sunnuntaifiilistelyhölkkäilyä, eikä tarkoituskaan juosta tosissaan. Juoksun jälkeen vaivaa nyt pikku-krapula; kun tuo tauti iskee mulle vasta iltaisin.

I-podin reggaeton musiikki vauhditti ekan kerran kisaa kohdallani; ja vaikka ne napit putoilivatkin aika usein korvista, oli kuitenkin kiva, kun oli mukana hyvää musaa, eikä joutanut miettimään tossuja tai lihassärkyjä. Juoksin v.2006 Asicseilla, ja tuollaisiin lyhyisiin kisoihin ovat kyllä hyvät, joten taidan juosta ehkä Forssassakin niillä, jos en kerkiä tulla täysin sinuiksi New Balancien kanssa ennen sitä.

Maalissa sujuivat tarjoilut nopeasti, missään ei tarvinnut jonottaa. Se Hyvää Päivää mehu, joku uutuus oli vain aika pahan makuista, mutta kyllähän sitä janoonsa (tai siihen k:lla alkavaan tautiin) joi mitä tahansa nestettä. Istuttiin siinä pikkunyppylällä Paavo Nurmen patsaan luona syömässä, yksi harvoja nurmikohtia, ja myöhemmin huomattiin, että sinne oli tuotu myös pöydät ja tuolit parkkipaikalle.

Tarja Halosen puhe alussa oli hyvin maanläheinen; hänhän aikoinaan ulkoministeriaikanaan oli Naisten Kympillä lainamassa minulle kännykkää, kun ne eivät silloin olleet niin yleisiä ja olisi ollut tarve soittaa jonnekin. Dingoa ei jääty kuuntelemaan.