Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Superpitkän tarve ja ajoitus

Yks Häjy
 Share

Recommended Posts

Hei!

Juoksin eilen neljännentoista puolimaratonini ja nyt alkaa harjoittelu ensimmäistä kokomaratonia (16.8.2008) varten. Juhlistan 50-vuottani tuolloin. Aikaa on 14 viikkoa, josta otetaan pois 2 viimeistä valmistavaa. Tähtään loppuaikaan 4:30-4:45 ja VK1-alue on 144-160. Kilsoja olen juossut viime aikoina vain n. 30-55/vko koska en kerkeä millään vetään 4 treeniä enempää viikossa.

Elämäni pisin PK-lenkki on viime syksyltä 25 km. Maratoniin asennoitumiseni ja psykologisen haasteen treenaamiseksi olen arvellut että minun saattaisi kannattaa juosta kesän aikana SUPERPITKÄ PK-LENKKI, n. 30-33 km.

Onko ajatuksessa järkeä ja jos on, mihin harjoitus kannattaisi ajoittaa? Katselin Finnish Maraton Runnerssin ohjelmia ja siellä 30 km vedettiin 3 viikkoa ennen maraa.

Itse pyrin juoksemaan tasaisesti ympäri vuoden kerran viikossa tai vähintään joka toinen viikko pitkän 2h15 - 2h45 hitaan lenkin. Lisäksi juoksen mielelläni vähintään yhden, joskus useammankin, yli kolmetuntisen 3 h - 3h30 lenkin todella rauhalliseen tahtiin ja riittävän ajoissa ennen tavoitemaratonia. Eilen juoksin viimeisen tällaisen pitkän-pitkän ennen Tukholmaa, siis juuri 3 viikkoa ennen. se miten lähellä itse tapahtumaa kannattaa tällaisia pitkiä juosta on tietysti hyvin yksilöllistä, mutta minulla toimii näin. Paljon on maratoneja juostu lyhyemmilläkin treenilenkeillä, mutta itse nyt vaan satun tykkäämään yksin juostuista pitkiksistä niin paljon, etten hevillä jätä väliin.

(Olen lenkkeillyt 80-luvulta lähtien ja juossut maratoneja nyt seitsemän vuotta. Enkkani on 3:44 ja hitain aika pk-lenkkinä juostu harjoitusmaraton 4:37)

Useimmat ovat kai sitä mieltä, ettei sitä ennätyspitkää lenkkiä kannata ainakaan tuosta myöhentää. Ilman aiempi marakokeilujasi tuo 3 vkoa ennen kisaa on varmaan ihan hyvä lähtökohta. Mutta onhan tuossa kesää vetää vielä yhtä useampikin, ehkäpä "superpitkiin" tottuminen lyhentää sitten sen viimeisen edellyttämää palautumisaikaa.