Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Energian kulutus ja paino indeksit

werneri
 Share

Recommended Posts

• Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nykyään indeksi on 24.4 ja oli aikoinaan jopa yli 30 (superläski:). Tarkotus on pudottaa vielä 3kg eli jonnekkin 23,5 indeksiin. Päivittäinen energian saanti on ollut 2000kcal tietämissä, kun pudottelen painoa.

Minulla on ollut vaikeuksia pudottaa painoa ja kuntoilla, koska olen tullut helposti kipeäksi :( Normaalisti olen todella harvoin kipeä. Olen onnistunut kuitenkin erittäin hyvin tasapainoilla painoa alas ja samalla nostamaan kuntoa hyvin.

Olisi mukava tietää millaisilla paino indeksillä palstalaiset on liikkeellä.

Ja mikähän on energia määrät. Mitä päivässä syö ja juo.

Kätevä energia laskuri löytyy vaikkapa täältä

http://www.kutri.net/

Itselläni kun tuppaa olemaan energian saanti noin 3200-3500 kcal

En löytänyt tuolta Kutrista tuollaista energialaskuria...?

Painoindeklsini on kuitenkin pyörinyt siinä 24:n ja 25:n välillä jo vuosia, eikä liikunnan määrällä tai ruokailulla tunnu olevan siihen mitään vaikutusta.

Siinä kait se on jotain 21 pintaan. Hiukan vaihtelee. Muutama kilo heilahtelee mennen tullen ja palatessa.

En oikeastaan pysty laskemaan, paljon tulee kaloreita päivän aikana mäntättyä. Olen vähän tuurisyöppö. Joku päivä ruoka maistuu, toisena päivänä on niin kiire, että unohtuu kokonaan ja illalla huomaa, että jalat tutisee. Järkevää, eikö vain...

Ja sitten jäätelöautopäivä..hohhoijaa, pakastimen kansi narisee turhan useasti lasten mentyä nukkumaan. Esikoinen uhkasi hommata lukon pakastimeen kun jostain kumman syystä lasten jäätelöt häipyy yön aikana.

BMI on 24,2 eli nipin napin ns. normaalin rajoissa. Kun rasva-% on kuitenkin ihan kohtuullinen 12%, niin olisin vähän sitä mieltä, että BMI antaa minun kohdallani ehkä hieman yläkanttiin olevan arvon.

Jos tavoittelisin "ihanne-BMI:tä" 22, niin rasva-% pitäisi olla 5%, joka alkaa olla enempi huippu-urheilijoiden lukemia kuin 42-vuotiaan kuntoilijan... Tosin 2-3 kg olisi kyllä vielä tarkoitus pudottaa ennen kesää.

Päivittäin nautituista energiamääristä ei ole mitään käsitystä. Vähän saanti on kuitenkin pienempi kuin kulutus, kun paino hissukseen laskee - vajaa kilo per kk viimeisen 9 kuukauden aikana.

Kävin minäkin sitten laskemassa oman indeksini noilla sivuilla. Se on 19.98. Eli olisin nippanappa alipainoinen, mikä ei pidä paikkaansa. Musta ei kannata tuijottaa vaan painoindeksiin, se ei anna totuudenmukaista kuvaa. Ihmiset ovat erilaisia ja painoon vaikuttaa, mikä osuus ihmisestä on lihasta ja mikä läskiä. Lihakset painaa enemmän kuin läski. Ja laihakin ihminen voi olla läski, kun lihaksia ei ole, ja rasvaprosentti voi tällöin olla ihan huikea. Silti hän näyttää laihalta ja painoindeksi on ihanteellinen. Jos haluaa todellisen kuvan, kaikista paras mittari on rasvaprosentin mittaus. Ja nimenomaan pihdeillä tehty mittaus. Se on armoton.

Painoindeksi näyttäisi olevan 22,6 ja Valion Ravintoainelaskurin (helppo käyttää) mukaan energiansaanti olisi eilen ollut 1062,5 kcal.

En osaa sanoa yhtään tuon Valion laskurin paikkaansapitävyydestä mutta tuo lukema kertoo sen miksi on veto pois.

Samalla kun laittelin eilisen syömisiäni laskuriin niin huomasin, että iltapala oli se kaikkein suuri annos. Pitäisi kai koittaa saada ruokailtua muulloin kuin illalla.

Laskuri siis osoitteessa http://www.valio.fi/ravintoainelaskuri/index.html

Painoindeksi on nyt 22,7. Pitänee hyvin paikkansa, olen luustoltani mielestäni normaalirakenteisten kevyempisarjalainen, en mikään atleetti mutten risukeppikään. Kaloreita en laskeskele, uskon että kulutan suurin piirtein sen minkä syön ja toisinaan vähän enemmänkin. Ruokavalio on askeettinen muistakin kuin painonhallintasyistä.

Ja vielä lisäys, että tuo Valion laskuri on mielestäni aika suuntaa-antava, ja tekee aika pitkälle vietyjä johtopäätöksiä yhden päivän aterioiden perusteella. Itse syötin laskuriin tyypillisen lenkkipäivän tiedot, jolloin ruokailut ovat normaalia kevyempiä (kalorini olivat noin 900) ja kulutus puolestaan suurta, eli jäin yli 1200 kcal miinukselle. Mielestäni tuo laskuri olisi luotettava jos siinä otettaisiin huomioon vaikkapa viikon ajalta energiansaanti ja -kulutus.

Ja kun ottaa huomioon vielä sen, että olen yrittänyt pudottaa 2-3 kiloa jo marraskuusta asti ilman tulosta tällä samalla ruokavaliolla, tuo laskuri johtaa minusta vähän harhaan. Jos energiankulutukseni olisi todella noin paljon suurempi kuin -saantini, minun pitäisi varmaan olla aivan älyttömän laiha jo!