Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Miksei palautusviikko palauta?

Tellervo77
 Share

Recommended Posts

Tän vois varmaan laittaa myös tonne ruikutus- ja valitusketjuun, mutta aloitanpa nyt kuitenkin ihan oman ketjusen, jos vaikka joku osaisi/haluaisi sparrata ja nostattaa fiilistä.

Eli ihmetystä herättää se, että lenkki on tuntunut raskaalta ja jalat tukkoisilta jo monta viikkoa eikä viime viikon palauttava treeniviikkokaan tuntunut tuovan asiaan MITÄÄN muutosta. Ennen kevyttä viikkoa takana oli siis kevään treenien ”rankimmat viikot” ja silloinhan jaloissa toki painoi, mutta ajattelin, että niin pitääkin painaa (kehitystähän ei tapahdu, jos aina menee vain mukavuusalueella) ja että kyllä ne paikat siitä sitten lepoviikolla vetreytyy. Kilometrejä noilla viikoilla tuli 55 ja 53, jotka on siis meikäläiselle aika kovat lukemat. Aiemmin keväällä/talvella treeniviikoilla on kertynyt n. 40-45 km (ja kevyillä viikoilla tietty vähemmän).

Koska viimeisimmän pitkän lenkin (24 km, joka on pisin koskaan tekemäni lenkki [maratonhan ei ole lenkki!]) jälkeen olo oli jo huomattavan rasittunut, ajattelin pitää sitä seuranneen kevyen viikon tosi kevyenä. Treenejä viime viikolle kertyikin vain kolme ja kilometrejä 28. Mutta kuten jo sanottua, siitäkin huolimatta tuntuu, että mitään palautumista ei ole tapahtunut!! Eilinen lenkki tuntui ihan tasan yhtä tahmealta kuin nyt viime viikot on tuntuneet ja tuntuu, että kunto olis lähinnä heikentynyt sen sijaan että se olis kehittynyt. Eli pohkeet tuntuu painavan kuin lyijypuntit ja ihan perusvauhdinkin (vain n. 9 km/h) ylläpitäminen on työn takana. Jalka ei vain nouse iloisesti eikä lenkkituntuma ole millään muotoa helppo. :ballchain:

Olen venytellyt tänä keväänä enemmän kuin ikinä, myös lepopäivinä. Olen nukkunut ihan hyvin, syönytkin kohtuujärkevästi eikä elämässä ole mitään huomattavia stressitekijöitä, jotka veisivät voimia. Eikä noi mun kilometrimäärät nyt niin huimia ole, että voisin olla jotenkin ylikunnossa.

Olen siis omasta mielestäni tässä talven ja kevään mittaan lisännyt harjoituskilometrejä todella maltilla ja olen juossut vaihtelevilla tehoilla, vähän rankempi vk-lenkki vain noin kerta viikkoon ja pitkät lenkit matalilla sykkeillä ja hitaalla vauhdilla. Juoksua olen harrastunut vähän reilut kaksi vuotta ja ensimmäisen maratonin juoksin viime kesänä. Tänä vuonna olen treenannut soveltuvin osin viimevuotisen maratonkoulun ohjelmaa hyödyntäen. En mitenkään voisi uskoa, että olisin treenannut liian rankasti. Missä voi olla vika? Ihan vaan korvien välissäkö? :102:

Lauantaina on edessä HCR ja seuraavana etappina Tukholma, joka on siis mun toinen marani. Onko mitään vinkkejä/ajatuksia miten olis järkevintä treenata jäljellä olevat treenit? Siis pitäisikö esim. tää viikko levätä lauantaihin asti vai teenkö pari ohjelman mukaista kevyttä lenkkiä, vaikka ne tuntuisivatkin tahmeilta.

Ottaa ihan hulluna aivoon, kun tällä hetkellä en tunnista omissa treeneissäni lainkaan sellaista käsitettä kun “kevyt lenkki”, koska kaikki lenkit tuntuu enemmän tai vähemmän henkien taistelulta. What-what-what??

Olipa pitkä vuodatus. Jos joku jaksoi lukea tänne asti, niin onnittelen! Ja jos joku intoutuu vastailemaan, niin sanon: :dankk2:

Minusta tuntuu, että palautumisesi on kyllä hyvää vauhtia käynnissä. Yksikin tuleva päivä saattaa muuttaa oloa ihan kummasti, ja tarkoituskin on kai olla vasta ensi lauantaina tikissä. Jos juoksuvireesi olisi jo nyt parhaimmillaan, voitaisiin ehkä sanoa että palauttelu alkoi liian varhain. Kärsivällisyyttä, kyllä se sieltä lähtee! Tee vaan niitä ohjelman mukaisia keveitä lenkkejä, varovaisesti ja syö reilusti hiilihydraatteja.

Itselläni hiukan samanlainen tilanne, kuin Tellervolla.

Lenkit ei sinänsä ole kamalan raskailta tuntuneet, muutama vuosi (kevyttä ja letkeää) lenkkeilyä takana. Kun maratonohjelmassa luki TV-Reipas (10 min + 50 min + 10 min) ja TV-kova (15 min + 40 min + 10 min) kerran viikossa, niin rentous katosi kokonaan. Venyttelin ahkerasti ja huolellisesti fysioterapeutin ohjeiden mukaan, tein kevyitä palauttavia harjoituksia ja lepäsin ja kävin vielä kerran viikossa hieronnassa, mutta lihakset olivat niin kireällä. No sitten iski flunssa puolentoistaviikon lepotauko ja nyt on rentous palannut.

Mutta miten välttää samanlaiset virheet? Jättää reippaat ja kovat kokonaan tulevaisuuden haaveeksi?

Oletko mittauttanut hemoglobiinisi? Minulle nimittäin kävi vähän samalla tavalla pari vuotta sitten, kun treenasin ekalle maratonille. Koskaan ennen ei ollut tarvinnut hb:stä huolehtia (paitsi raskaana ollessa), mutta tuolloin minulle kovan juoksuohjelman aikana hb putosi yllättäen. Kun se mitattiin, oli lukema jo 106 ja silti mentiin hampaat irvessä maratonohjelmaa läpi:mad0228:. Ei ihme että vähän jalat alkoi painaa ja naama oli kalpea. Myös elimistön rautavarastot oli tyhjät, kertoi verikokeet. Sain syödä hevoskuurin rautatabletteja pari kuukautta, että hb nousi takaisin >130 lukemiin.

Nyt syön joka kerta jo ihan ennakolta rautaa kun aloitan kovemman juoksujakson - aina tahtoo muuten tipahtaa tuonne 110 hujakoille. Juoksu hajottaa punasoluja, lisää veriplasman määrää ja sitä kautta alentaa hb:tä. (muistaakseni näin se meni, korjatkoon viisaammat).

Tän vois varmaan laittaa myös tonne ruikutus- ja valitusketjuun, mutta aloitanpa nyt kuitenkin ihan oman ketjusen, jos vaikka joku osaisi/haluaisi sparrata ja nostattaa fiilistä.

Eli ihmetystä herättää se, että lenkki on tuntunut raskaalta ja jalat tukkoisilta jo monta viikkoa eikä viime viikon palauttava treeniviikkokaan tuntunut tuovan asiaan MITÄÄN muutosta. Ennen kevyttä viikkoa takana oli siis kevään treenien ”rankimmat viikot” ja silloinhan jaloissa toki painoi, mutta ajattelin, että niin pitääkin painaa (kehitystähän ei tapahdu, jos aina menee vain mukavuusalueella) ja että kyllä ne paikat siitä sitten lepoviikolla vetreytyy. Kilometrejä noilla viikoilla tuli 55 ja 53, jotka on siis meikäläiselle aika kovat lukemat. Aiemmin keväällä/talvella treeniviikoilla on kertynyt n. 40-45 km (ja kevyillä viikoilla tietty vähemmän).

Koska viimeisimmän pitkän lenkin (24 km, joka on pisin koskaan tekemäni lenkki [maratonhan ei ole lenkki!]) jälkeen olo oli jo huomattavan rasittunut, ajattelin pitää sitä seuranneen kevyen viikon tosi kevyenä. Treenejä viime viikolle kertyikin vain kolme ja kilometrejä 28. Mutta kuten jo sanottua, siitäkin huolimatta tuntuu, että mitään palautumista ei ole tapahtunut!! Eilinen lenkki tuntui ihan tasan yhtä tahmealta kuin nyt viime viikot on tuntuneet ja tuntuu, että kunto olis lähinnä heikentynyt sen sijaan että se olis kehittynyt. Eli pohkeet tuntuu painavan kuin lyijypuntit ja ihan perusvauhdinkin (vain n. 9 km/h) ylläpitäminen on työn takana. Jalka ei vain nouse iloisesti eikä lenkkituntuma ole millään muotoa helppo. :ballchain:

Olen venytellyt tänä keväänä enemmän kuin ikinä, myös lepopäivinä. Olen nukkunut ihan hyvin, syönytkin kohtuujärkevästi eikä elämässä ole mitään huomattavia stressitekijöitä, jotka veisivät voimia. Eikä noi mun kilometrimäärät nyt niin huimia ole, että voisin olla jotenkin ylikunnossa.

Olen siis omasta mielestäni tässä talven ja kevään mittaan lisännyt harjoituskilometrejä todella maltilla ja olen juossut vaihtelevilla tehoilla, vähän rankempi vk-lenkki vain noin kerta viikkoon ja pitkät lenkit matalilla sykkeillä ja hitaalla vauhdilla. Juoksua olen harrastunut vähän reilut kaksi vuotta ja ensimmäisen maratonin juoksin viime kesänä. Tänä vuonna olen treenannut soveltuvin osin viimevuotisen maratonkoulun ohjelmaa hyödyntäen. En mitenkään voisi uskoa, että olisin treenannut liian rankasti. Missä voi olla vika? Ihan vaan korvien välissäkö? :102:

Lauantaina on edessä HCR ja seuraavana etappina Tukholma, joka on siis mun toinen marani. Onko mitään vinkkejä/ajatuksia miten olis järkevintä treenata jäljellä olevat treenit? Siis pitäisikö esim. tää viikko levätä lauantaihin asti vai teenkö pari ohjelman mukaista kevyttä lenkkiä, vaikka ne tuntuisivatkin tahmeilta.

Ottaa ihan hulluna aivoon, kun tällä hetkellä en tunnista omissa treeneissäni lainkaan sellaista käsitettä kun “kevyt lenkki”, koska kaikki lenkit tuntuu enemmän tai vähemmän henkien taistelulta. What-what-what??

Olipa pitkä vuodatus. Jos joku jaksoi lukea tänne asti, niin onnittelen! Ja jos joku intoutuu vastailemaan, niin sanon: :dankk2:

Jaksoin lukea koko jutun :)

Itsellä talvella samat fiilikset ja sitten uskoin, että oikeesti on levättävä. Olin 3 viikkoa käytännössä tekemättä mitään fyysistä harjoitusta ja se auttoi...kun on mennyt yli, niin sitten on vaan kylmästi levättävä ja maltettava. Sen tauon jälkeen on homma taas maistunut ja olen oppinut pitämään sopivasti palautus päiviä.

Ensimmäinen kisa oli viime sunnuntaina ideaparkin puolikas ( 1.42 aikaan ) ja Tukholmaan olen kans menossa.

Siis mun vinkki on että ihan pokalla täyslepo päälle vaan ja toivoa, että se auttaa....treenaamalla et varmasti palaudu!:sleep:

Vähän pyöräilyä ja uintia väliin voisi tehdä myös hyvää. Kummassakaan etenemismuodossa jalat eivät kannattele kehon painoa ja voimantuotto on juoksuun verrattuna sen verran erilaista, että ainakaan kaikki liikaa kuormitusta kohdanneet muskelit eivät altistu juoksuun verrattavalle rasitukselle. Ja ainakin minusta pienellä välityksellä harrastettu kiivastempoinen poljeskelu (= n.100rpm tai sinne päin, ja vauhti tapauksesta riippuen reilustikin alle 30km/h) linkoaa kuonat kintuista melko tehokkaasti, mutta varsin vähäisellä kuormalla. Voisin jopa puhua trendikkäin termein aktiivisesta palauttelusta...

Mieleen tulee kolme eri vaihtoehtoa. 1. olet tulossa sairaaksi (no sillehän ei voi mitään) 2. Hemoglobiini on alhainen ja siitä vetämättömyyttä. 3. Kisa jännitys on HCR:n tiimoilta päällä ja alkaa kuulostella kroppaa ns yliherkästi. Monesti ennen kisoja on tosi vetämätön olo, vaikka olisi kevennettykin. Tää on yleensä hyvä merkki...

Mieleen tulee kolme eri vaihtoehtoa. 1. olet tulossa sairaaksi (no sillehän ei voi mitään) 2. Hemoglobiini on alhainen ja siitä vetämättömyyttä. 3. Kisa jännitys on HCR:n tiimoilta päällä ja alkaa kuulostella kroppaa ns yliherkästi. Monesti ennen kisoja on tosi vetämätön olo, vaikka olisi kevennettykin. Tää on yleensä hyvä merkki...

Kiitos valitsen näistä tuon kolmosvaihtoehdon, vaikka tietoisesti ei vielä jännitäkään. :viheltely:

Hemoglobiini on mitattu viimeksi 10.4. juoksumattotestin yhteydessä, oli silloin 137. Tuskin se kuukaudessa on kauheasti voinut muuttua?? Paljon hyviä ajatuksia on jo tullut, kiitos, on aina lohdullista kuulla, ettei koskaan ole yksin jumiensa (ja hermojensa) kanssa. Vinkit sen sijaan on sen verran äärestä laitaan, että ajattelin vetäistä siitä välistä sen mukaan mikä just nyt tuntuu hyvältä: lepään tänään, mutta huomenna teen ohjelman mukaisen lenkuran ja katotaan sitten miten ämmän käy lauantaina. :running:

Hyviä juoksuja vaan kaikille HCR-tovereille!! On hauska tulla sitten kisan jälkeen fiilistelemään palstalle...

Tutulta kuulostaa, jonkun asteen ylirasitustila pohkeissa on mun kohdallani ainakin yhtenä syynä kyseessä ja tässä vasta aloitellaan toipumista siitä. Kovin hyviä vinkkejä en siis vielä osaa tarjota, mutta kovasti toivon että tästä lähtee parempi jakso. Olisiko sama vaihe ohjelmaa menossa meillä, puolivälin kohdillahan ne kilometrit ja vaudit on kovimmillaan. Siihen syssyyn vedin vielä 3 kovaa viikkoa peräkkäin normaalin 2+1 jaksotuksen sijasta saadakseni kevyen viikon ennen puolimaratonia tinkimättä yhtään kilometreistä. Lenkkiä ennen piti 3. viikolla jo ottaa päiväunet, ilman ei kyennyt lähtemään liikkeelle töiden jälkeen. Lepoviikolla ei sitten palautunut riittävästi, vaikka tein vain 2 lenkkiä, joista toinenkin piti kävellä puoliksi, kun ei kulkenut ollenkaan. Palautumisen vaillinaisuus näkyi sitten myös roimana rimanalituksena viime viikon puolimaratonilla: tavoitteena oli -7-10 min (realistinen), tuli +7 min! Nyt on nöyryttä haettu ja otettu hierojalta kovaa palautetta vastaan, ei sais olla välittämättä jatkuvista kivuista ja krampeista. Vaikka juoksukoulun valmentaja sanoisikin että pistä jäitä vaan.