Jump to content
Juoksufoorumi.fi

100 km Norjan naisten ennätys: 7.43.27

corner
 Share

Recommended Posts

Margrethe Løgavlen on 42-vuotias norjalaisultraajatar, jolla näyttää olevan juostuna useita 2.50 luokkaa olevia maratonaikoja. Eilen juostiin 100 km Tanskan mestaruuskilpailut Odensessa, ja Kondiksen mukaan kisan kärkiviisikko oli tämä:

Resultater for de fem beste totalt.

1. Margrethe Løgavlen, NOR 7.43.27

2. Ole Karlsen, DAN 7.55.20 (dansk mester)

3. Per Gunnar Alfheim, NOR 8.06.35

4. Stefan Lindvall, SVE 8.16.11

5. Frants Mohr, NOR 8.29.17

Margrethen taustasta on juttua täällä, jos "42-Ã¥ringen, som startet Ã¥ løpe maratonløp (42 kilometer) for drøye to Ã¥r siden" tarkoittaa suomeksi että Margrethe aloitti maratonjuoksun kolme vuotta sitten, niin saattaa olla tällä Sandefjordin kunnan rakennuspäälliköllä melkoinen ultra-ura edessään!

EDIT: Tingataan sen verran, että eiköhän tuo "drøye to Ã¥r" tarjoitaa noin kahta vuotta.

Muokattu

Hankala adjektiivi tuo drøy (josta monikko drøye) sikäli että se merkitsee sekä runsasta että karkeaa. Onko tuo sitten runsaat kaksi vuotta vai karkeasti kaksi vuotta? Ilmeisesti ajasta puhuttuessa tosiaankin karkeasti eli noin kaksi vuotta.

Saivartelu sikseen ja asiaan. On kyllä huikean nopeasti kehittynyt juoksija, jolta voi odottaa mitä vaan. Paljon on Norjassa tällä hetkellä sekä kovia veteraaneja normaali- ja ultramatkoilla että myöskin lupaavia juniori juoksijoita.

Junioreista kannattaa huomioida Sondre Nordstad Moen, joka oli juniori MM-maastoissa maaliskuussa sijalla 28 (kolmanneksi paras eurooppalainen) vaikka iän puolesta juoksee vielä kahdet seuraavatkin maastot juniorisarjassa.

Ja laitetaan myös veteraanipoiminta viikko sitten juostusta Sentrumsløpetistä, joka on maantiekymppi ei niin kovin nopealla reitillä.

M70-74 Bjørn Tvedt 42:28

Lipesin taas aiheesta, mutta menköön...

Tässä norjankielinen artikkeli Margrethe Løgavlenin 100 km juoksusta. Kouluruotsin pohjalta olen ymmärtävinäni, että Margrethe oli oikein tyytyväinen juoksuunsa ja kiitteli kovasti puolisoaan ja lastenvahtiaan. Syksyllä Margrethen ohjelmassa on satasen MM-kisat Italiassa.

Løgavlen utklasset danskene

Margrethe Løgavlen slo samtlige løpere, både damer og herrer og satte ny nordisk rekord under 10-milsløpet i Danmark.

Ann Kristin Saastad

Sandefjord kommunes bygningssjef Margrethe Løgavlen gjennomførte 10-milsløpet i danske Odense på 7.43,27 timer. Hun var 12 minutter foran nummer to, mannen som ble dansk mester.

– Det var kjempegøy og det gikk overraskende bra, sier Løgavlen etter den imponerende 10-milsdebuten.

Nøtterøy-dama hadde som mål å gjennomføre på rundt åtte timer, noe hun klarte med glans: Ny nordisk rekord og seier med solid margin. Nest beste dame passerte målstreken 50 minutter bak Løgavlen.

Optimale forhold

– Vi var utrolig heldige med været. Da vi startet på morgenkvisten var det seks grader og vi kunne se soloppgangen. Etter hvert kom det litt kald tåke, noe som bare var behagelig mens vi løp, forteller hun. Avslutningsvis ble det sol og varmt, men også litt vind.

– Totalt sett blåste det veldig lite, så det var ypperlige forhold med tanke på gode tider. Løypa var dessuten kjempefin og helt flat.

Litt bak i starten

Løgavlen, som har fått klarsignal til VM i Roma i november, disponerte kreftene godt under lørdagens løp i motsetning til flere av konkurrentene.

– To danske menn la ut i et fryktelig tempo og ledet lenge, men begge sprakk, forteller hun. Løgavlen ble etter hvert liggende i front sammen med nok en danske, men også han fikk det tungt mot slutten.

– Det var ganske tøft og jeg begynte å kjenne det i lårene etter fem mil. Verst var imidlertid de siste 15 kilometerne. Da gikk jeg noen meter innimellom, forteller den suverene vinneren.

Positiv fokus

– Hvordan klarte du å holde motivasjonen oppe underveis?

– Vi løp i en fem kilometers runde og dermed var det løpere å se hele tiden. Jeg fokuserte på små ting, som at jeg passerte en løper for andre eller tredje gang, og at noen virket mer slitne enn meg. Man vet jo at det vil gjøre vondt underveis, så det er viktig å fokusere positivt, sier damen som på ingen måte er skremt fra å stille i nye langløp.

Solid støtteapparat

– Akkurat nå er jeg bare veldig, veldig fornøyd. Det er moro når det går så bra. Jeg er privilegert som har en mann og barnevakter som stiller opp, så jeg kan drive med hobbyen min på denne måten, sier hun.

http://www.sb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080505/SPORT/420537161/1014/SPORT&nocache=1