Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ruoka ja liikunta

Satkus
 Share

Recommended Posts

Mitä söit tänään ruuaksi?

Miten otat liikuntaharrasteesi huomioon ruokavaliossasi?:icon_pidu::party0021:

- Itse söin tänään lohta, uuniperunoita ja PALJON salaattia sis. jäävuorisalaattia, fetaa, tomaattia, kurkkua ja oliiveita.

Nuo oliivit ja fetajuusto olisi tietenkin kannattanut jättää väliin, jos ajatellaan suolamäärää, mutta muuten en itse juuri ajattele liikuntasuoritusta ruuan valmistuksessa.

Pitäisikö??

Olutta,lihapullia ja yrttilevitettä, vihanneksia, pari suolakeksiä, olutta, kuohuviiniä, olutta, parit nakit, olutta , kuohuviiniä, olutta,kuohuviiniä, olutta, snapsi, olutta, 1,5 pizzaa, snapsi, vähän ranskalaisia, vettä, viski, espresso, olutta.

Tämä ei tosin toistu ihan päivittäin enkä lisännyt rasvaa tai suolaa nauttimaani ravintoon...

Olutta,lihapullia ja yrttilevitettä, vihanneksia, pari suolakeksiä, olutta, kuohuviiniä, olutta, parit nakit, olutta , kuohuviiniä, olutta,kuohuviiniä, olutta, snapsi, olutta, 1,5 pizzaa, snapsi, vähän ranskalaisia, vettä, viski, espresso, olutta.

Tämä ei tosin toistu ihan päivittäin enkä lisännyt rasvaa tai suolaa nauttimaani ravintoon...

okei, lisättäköön tähän, että syön yleensä töissä salaattia, jonka kylkeen otan yleensä kalaa, katkarapuja, kanaa tai lihaa, lisäksi nappaan yhden perunan ja 3 näkkäriä sekä lasin piimää. Kotona syön lämmintä ruokaa pienen annoksen pieneltä lautaselta, illemmalla pari leipää.

Ja tähän päälle napostelut. Reilussa vuodessa putosi 12 kiloa kun jätin kahden (ison) lämpimän aterian päivät. Toki pikkuisen olen myös juoksennelut ja harrastellut muutakin liikuntaa.

Aamulla heräsin klo 7.00 lapsia ruokkimaan ja hörpin siinä kaffetta ja söin yhden jugurtin...

Klo 9.00 lastenohjelmat loppuivat ja laittelin serpenttiinejä lasten kanssa ja puhaltelin lisää ilmapalloja...

Koristelun yhteydessä huomasin, että narsissit ovat lakastuneet ja lähdimme lasten kanssa niitä hakemaan tuolta alapihalta (tässävaiheessa emäntä nousi ylös)...

Poimimme ämpärillisen narsisseja ja ylimääräisen kimpun myös, jonka annoimme "naapurinmammalle" (ikä >70v.)...

Tämän jälkeen söimme lounasta:

Lapset hampurilaiset näin vapun kunniaksi.

Minä 3 karjalanpiirakkaa meetvurstin ja Oltermannin kera.

Tässä välissä kuuntelin musiikkia ja tiskasin...

Sitten lenkille jolla pituutta 30 kilsaa ja samalla tuli oikein mittarin kanssa todistettua, että sinne ja takaisin on yhtä pitkä matka...

Kerroin havainnon lapsille, mutta heillä oli kuulemma tämä viisaus jo hallussaan...

Emäntä oli tällä välin laittanut saunan päälle ja passitin hänet vetoharjoituksiin...

Minä laskin pienimmän kanssa (ikä 2v.) vedet saunaan ja tulimme sen jälkeen sisälle...

Tässä välissä join sekä simaa, että kokista...

Emäntä tuli takaisin ja meni saunaan...

Hetken päästä vein tytöt hänelle...

Kun he tulivat takaisin, menin minä vuorostani poikien kanssa ja otimme tölkin olutta mukaan...

Heitin kaljaa kiukaalle ja annoin molemmille pojille yhden pienen kulauksen...

Saunan jälkeen söimme pottuja ja makkarasoossia...

N. klo. 20.30 luin lapsille iltasadun ja rupattelimme hetken niitä näitä ja sen jälkeen olen syönyt oliiveja, fetajuustoa ja kauraleipää sekä juonut pari lasillista punkkua...

Että sellainen päivä...

Hyvin epätavallinen päivä minulle:

- Aamupala: kaurapuuroa, kahvia, banaania

- Lounas: 1,5 intialaista ateriaa (kanaa, lammasta), kahvilassa kakkua

- Päivällinen: läjä metukkavoileipiä

- Välipaloiksi omenoita

Lounas ja päivällinen poikkeaa normista melko paljon. Tyypillisesti lounas on pikku lautanen salaattia, leipää ja iso lautanen täynnä lihaa ja perunoita. Päivällinen on sitten huomattavasti pienempi annos, salaattia, pari leipää ja jotain kanaa tms. Liikuntaharrastuksen otan huomioon silleen, että yritän syödä tarpeeksi pystyäkseni treenaamaan ilman sairastumisia ja loukkaantumisia, kuitenkin lihoamatta. Helpointa tämä on toteuttaa syömällä monipuolista kunnon ruokaa ja välttää roskaruokaa. Mielelläni toki söisin tuommoisen megalomaanisen intialaisen satsin vaikka joka päivä. Ihme että kaikki intialaiset eivät ole läskejä, hehheh.

1.5. ruokailuni poikkesi erittäin rajusti tavanomaisesta:

Aamusta puolille päivin (retkieväitä):

- keitetty kananmuna

- 8 kpl reissumies-leipiä joissa välissä kalkkunaleikettä ja juustoa

- 1 pkt (350g) domino-keksejä

- termospullollinen (1l) makeaa teetä

Iltapäivästä iltaan:

- 10 kpl tuoreita munkkeja

- 1,5 litraa simaa

- 1 kananrintafile lisukkeineen, tuorepastaa

- 2,5dl suklaajäätelöä

Normipäivänä tulee syötyä huomattavasti terveellisemmin ja/tai askeettisemmin. -Muuten ei 6kg:n painonpudotus viimeisen 2kk:n aikana olisi todellisuutta.

1.5. ruokailuni poikkesi erittäin rajusti tavanomaisesta:

Melko monella on Vappuna ollut poikkeuksellinen ruokavalio. Niin myös itselläni:

Aamiainen: lautasellinen puuroa, parit palat ruisleipää leikkeleellä ja juustolla, mukillinen kahvia ja müsliä rasvattoman jogurtin kera.

Välipala: tankkausjuomaa ja puolikas banaani.

Lounas: urheilujuomaa, geeliä, vettä ja suolakurkkua

Välipala: banaanin puolikas, vettä ja urheilujuomaa. mukillinen kahvia ja pari munkkia.

Illallinen: pari Wilhelm-grillimakkaraa perunaslaatin ja tuoresalaatin sekä oluen kera. Jälkkäriksi simaa ½ litraa.

Joka välissä lisäksi vettä mukitolkulla.

Aamiaiseksi simaa, paahtoleipää, patonkia, brie-juustoa, kinkkua, silliä, sipulia ja smetanaa.

Lounaaksi a-miehen kanssa jaettu munkkirinkilä ja puolen litran pullo Fantaa.

Päivälliseksi kaksi kotitekoista hodaria kahdella kevytnakilla ja kaikilla mausteilla, ranskalaisia perunoita, vissyä ja kevytkokista.

Illalliseksi salmiakkia.

Niin siis tämä oli eilinen ruokalista.

Muokattu
täsm

Syön aika huolimattomasti enkä hirveästi katso mitä syön. Normaalia sekaruokaa, arkisin useimmiten sitä mitä työpaikan ruokala tai lounasravintola tarjoaa, iltaisin kotona yleensä vain leipää, jogurttia yms. Lapselle yritän saada jotain oikeaa ruokaa lautaselle hoitopäivän jälkeen, mutta kyllä hän valitettavasti aika usein saa eineksiä ainakin osittain lautaselleen :ashamed0001:. Viikonloppuna tehdään jotain helppoa ja nopeaa kotiruokaa. En todellakaan ole mikään kokki, miehestäni puhumattakaan! Viikonlopun kauppareissut on hirveää piinaa kun yrittää keksiä edes jotain uutta ruokaa kuin ne n. kolme ruokalajia, joita pyöritän...

Huonoa omatuntoa kannan liiasta leivän, margariinin ja juuston syömisestä. Vähintään joka toinen viikko päätän olla laittamatta leivän päälle rasvaa, mutta eihän se onnistu. Myös kasviksia olen laiska syömään. Syön kyllä jos joku on tehnyt salaatin valmiiksi. Lisäksi intohimoni on aina silloin tällöin sipsit, pussillinen menee ihan itsekseen ja joskus revin sen auki jo ennen kuin pääsen kaupasta kotiin (vai pitäiskö tämä laittaa tunnustan-ketjuun...?). Jos tiedossa on tosi pitkä pitkis, yritän parina edellisenä päivänä syödä enemmän hiilareita, kuten pastaa.

Tänään ruokalista oli (taas) aika hiilaripitoinen:

- aamulla muroja, jogurttia ja banaani

- lounaaksi tonnikalapastaa ja ruisleipää

- nyt kotiin tultua poikkeuksellisesti lämmintä ruokaa: kinkkukiusausta

- illalla ehkä vielä jotain iltapalaa, tai jätskiä..

Syön aika huolimattomasti enkä hirveästi katso mitä syön. Normaalia sekaruokaa, arkisin useimmiten sitä mitä työpaikan ruokala tai lounasravintola tarjoaa, iltaisin kotona yleensä vain leipää, jogurttia yms. Lapselle yritän saada jotain oikeaa ruokaa lautaselle hoitopäivän jälkeen, mutta kyllä hän valitettavasti aika usein saa eineksiä ainakin osittain lautaselleen :ashamed0001:. Viikonloppuna tehdään jotain helppoa ja nopeaa kotiruokaa. En todellakaan ole mikään kokki, miehestäni puhumattakaan! Viikonlopun kauppareissut on hirveää piinaa kun yrittää keksiä edes jotain uutta ruokaa kuin ne n. kolme ruokalajia, joita pyöritän...

Huonoa omatuntoa kannan liiasta leivän, margariinin ja juuston syömisestä. Vähintään joka toinen viikko päätän olla laittamatta leivän päälle rasvaa, mutta eihän se onnistu. Myös kasviksia olen laiska syömään. Syön kyllä jos joku on tehnyt salaatin valmiiksi. Lisäksi intohimoni on aina silloin tällöin sipsit, pussillinen menee ihan itsekseen ja joskus revin sen auki jo ennen kuin pääsen kaupasta kotiin (vai pitäiskö tämä laittaa tunnustan-ketjuun...?). Jos tiedossa on tosi pitkä pitkis, yritän parina edellisenä päivänä syödä enemmän hiilareita, kuten pastaa.

Tänään ruokalista oli (taas) aika hiilaripitoinen:

- aamulla muroja, jogurttia ja banaani

- lounaaksi tonnikalapastaa ja ruisleipää

- nyt kotiin tultua poikkeuksellisesti lämmintä ruokaa: kinkkukiusausta

- illalla ehkä vielä jotain iltapalaa, tai jätskiä..

Muistuttaa kovasti minun ruokatottumuksiani! Lisäksi rakastan roskaruokaa, joka tarkoittaa kohdallani hampurilaisateriaa tai grillimakkaraa, myös perinteinen grilliruoka - lihapiirakka parilla nakilla saa minut suorastaan hurmostilaan! Mutta sen sijaa pitsat tai kebabit eivät kuulu lempiruokiini. Kerran parissa kolmessa kuukaudessa saatan käydä pitsalla, mut hampurilaisaterialla noin kerran kuukaudessa tai kolmessa viikossa, mikä ei kyllä mielestäni nyt niin hirveen usein ole.

Sen sijaan tykkään myös ihan tuiki tavallisesta kotiruuasta ja pyrin käymään päivittäin työn lomassa syömässä ihan oikeen lämpimän aterian ihan oikeessa ruokapaikassa, mikä on kyllä melko kallista mutta inhoon kaikenlaisia eineksiä tai eväsvoileipiä tms. Meillä töissä nuoriso kyllä juo ihan surutta energiajuomia ja limua joka päivä ja syövät lounaaks vaan jonkun hikisen voikkarin. Jos joskus harvoin yritän säästää ja otan töihin jonkinlaiset evään tapaiset eli jonkun eineksen ja muutaman voikkarin ja vaikka hedelmiä niin ei sillä pysy nälkä aisoissa ei.

Rasvaa laitan ja olen aina laittanut leivän päälle ja myös juustoa aina. Rasva-arvoni ovat hieman koholla, mutta hyvän rasvan osuus on erittäin suuri - oikein työterveydessä ihailivat sitä. Sapuskat huuhtelen alas aina rasvattomalla maidolla. Peruna taitaa olla tärkein ruokalajini, josta en voisi luopua. Pasta ja riisi tökkii.

Näitä juttuja lukiessa tulee oikein nälkä.

Juoksuharrastuksen myötä olen pyrkinyt syömään terveellisesti, sillä ymmärtääkseni (voin olla väärässäkin) juoksuharrastus kuluttaa enemmän joitain vitamiineja ja kivennäis- ja hivenaineita, mitä niitä nyt olikaan. Pillereihin en oikein usko, joten olen pyrkinyt hyvälaatuisella ruoalla korvaamaan mahdolliset syntyvät puutteen, tai näin ainakin uskon.

Paljon kasviksia raakana ja keitettynä ja hedelmiä ja marjoja ja mahdollisimman vähän jalostettua ruokaa. Pyrin välttämään lisäaineita sisältäviä ruokia. Peruskamaa, ruisleipää, lihaa, kalaa, salaattia ja sellaista. Voita, kanamunia ja maitoa, luomuna. Töissä saa joka päivä peruskotiruokaa erittäin edullisesti ja siitä erittäin kiitollinen.

Joskus salliin hän jotain kamalan epäterveellistä itselleen ja silloin iso tulinen kanapizza ja keskiolut ja jälkiruoaksi iso säkki irtosuklaakarkkeja.

Ai niin, unohdin vielä mainita että olen addiktoitunut light-limsoihin, jos kaupasta ostetaan 1,5 l pullo vaikka light-pommacia, saattaa pullo olla illalla tyhjä - minun toimestani. Sokerilimsaa en kuitenkaan juo koskaan. Ja sitten vielä terveellisen ruokavalioni täydentävät homejuustot, joihin myös olen heikkona..tosin niitä tulee ostettua aika harvakseltaan, ehkä kerran kahdessa kuukaudessa, joten se kai sallitaan..?