Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Koira koettelee hermoja.

raatonamaantiellä
 Share

Recommended Posts

Palstallahan on havaintojeni mukaan paljon koiraihmisiä. Nyt tarttis apuva ja rohkaisua. Meidän 2 kuukautinen melkein Bordercollie narttupentu tekee tarpeensa vain sisälle. On sama kuinka kauan ulkona on niin sinne ei pissiä ole tullut kuin muutaman kerran ja kakkaa ei kertaakaan. Sisälle kaikki kyllä onnistuu erittäin hyvin, nopeasti ja huomaamatta. Meillä on omakotitalo ja iso piha. Pentu oli aluperin maalaistalossa ja navetassa oli pentuaitaus. Pitäiskö kotinkin tehdä pienempi aitaus vai miten edetä? Pentu ei taida ymmärtää taloa vielä pesäkseen?

Vaimo reissussa ja minä juoksen vapun koiranpennun ja kahden ihmispennun perässä.:tongue0014: Argh! Toivottavasti, ette sorru jeesusteluun..eeeen jaksa.:mad0228:

Semmosta se vähän taitaa olla, hermo menee jne. Meillä on noita reuhkoja kiikutettu pieninä pentuina vartin - puolen tunnin välein pihalle ja kehuttu aina, kun sinne on jotain tehty. Ja ei sitten noteerattu mitenkään, jos tuli väännettyä väärään paikkaan (tosin meillä oli vielä varmuudeksi lattialla kriittisissä paikoissa jätesäkit ja niiden päällä hesaria; säästyi lattiamateriaalit ja matot). Aika nopeasti tuommoinen karvaturri oppii mitä kantsii tehdä ja minne, kun tulee huomiota. Eli siis niitä kehuja.

Kaikkein pahin ripulipaska kestää onneksi vaan pari kk ja sitten alkaa helpottaa. Joku joskus on keksinyt hyvän nyrkkisäännön, että koiranpentu kestää kuukausi-ikänsä verran tunteja sisäsiistinä. Että siittä vaan vähintään 2 tunnin välein porkkanalöyhkä pihalle. ;)

Tsemppistä vaan sinne vahtivuoroon!

Kyllä se siitä, suuneroorleitör.

Omat kaks koiraa oppi suht nopsaan sisäsiisteiksi, anteeksi veitsen kääntö haavassa.

Useammalla tuttavalla basset houndeja jotka aikuisenakin pissiksii sisälle, tosin tekee ne tarpeensa joskus uloskin. Joten ei kaks kuukautinen vielä paha oo.

Oisko mahollista saada toista koiraa näyttämään "mallia" ulkosuorituksesta?

Tai antaa ruoka ulkona, yleensähän syönnin päälle on mukava lirauttaa.

Ja vie koira haisteleen esim. merkkailtuja puhelinpylväitä niin johan irtoaa(ainakin meijän hurdilla).

Huonoja vinkkejä, muttei keksi tymä parempiakaan;)

Joku aviopari sanoi että kahden viikon välein pitivät parin tunnin väijyä vuorotellen ja koirasta tuli sisäsiisti. Kuulostaa tietty aika rankalta kaksiviikkoiselta. Oma koirani aikanaan teki myös mielellään paperrille sisällä jutut, mutta oli sisäsiisti sitten viimeistään neljän kuukauden iässä. Aina kun teki jotain ulos, kehuin ihan mielettömästi ja yritin luoda vaikutelman, että pissaus ja kakkaus ulkosalla on kiva juttu. Vahinkoja sattui sen jälkeen enää harvoin ja nykyisin hommat menevät ihan omalla painollaan. Kannustusta ja kärsivällisyyttä. Elämä pennun kanssa on (ihanaa) helvettiä, mutta se on lopulta vain ohikiitävä hetki koiran ja sen isännän/emännän elämässä.

Jeesaiskohan tämmönen yhtään. Mä pidin meinaan lirikalenteria noiden kummankin viimeisimmän koiran kohdalla siihe asti kun alkoi sujua tuo pidättely. Eli joka kerta, kun jotain tuli ulos merkkasin paperille kellonajan. Viikon jälkeen oli jo hyvin selvillä kuin usein on odotettavissa jotain ja kun huomasi, että perhana, kolme vartia menny jo edellisestä, osas äkkiä paiskata pennun pihalle. Ja ei mennyt kauan, kun pääsi kehumaan oikeasta toiminnasta. Itsekin sai siinä vähän rauhaa, kun ei tarvinnut vahdata pentua vaan kelloa.

Tän viimeisimmän kohdalla oli kanssa tommosta, että touhuumisen aikana/jälkeen ei ollut hätä, mutta heti kun rauhoittui, piti päästä lirille (siis just jotain tommosta muutamaa minuuttia siitä, kun on tultu kävelyltä tms.). Tavaksi vaan, että aina, kun puuhattu jotain, minuutin jälkeen (takas) ulos. Kyllä se siitä lähtee sujumaan. Onneks aika kuluu nopeesti ja puolen vuoden päästä on jo ihan eri meininki!

Tervehdys,

Raatonamaantiellä, jos pentu on 8 viikoinen, niin sisäsiisteys on todellakin vielä aika hakusassa. Jos pentu on ollut kotona jo 8 viikkoa, niin kyllä sen lampun syttyminen tuohon ulostekemiseen pitäsi kohtapuoliin jo tapahtua.

Kehuminen on tosiaankin kaiken a ja o kommenttina edellisiin vastauksiin.

Mulla on kokemus talvipennusta muutamien vuosien takaa. Olin päivätyössä, joten en ehtinyt päivisin viemään pentua ulos joka viidentoista minuutin päästä. Ulos pääsin viemään vain aamulla ja työn jälken useamman kerran. Oppi tekemään kuitenkin ulkona (tosi hitaasti, vei useamman kuukauden) tarpeensa lumelle ja oli jo melkein sisäsiisti kun tuli kevät. Mutta kun lumet alkoivat hävitä, tytteli etsi sisukkaasti kaikki lumipilkut ennenkuin suostui tekemään mitään ulos. Jonkin aikaa sitten taas lirauteltiin aina välillä kotona, kun lunta ei löytynyt sinä aikana kun ehdin olla ulkona.... Eli tästä päätellen tottumus on toinen luonto.

Ehdottaisin sellaista pikkukikkaa, että otat sanomalehden ulos mukaan, yksi sivu riittää. Kun olet ollut hetken aikaa ulkona, laitat paperin maahan ja kiertelet sitä niin kauan, että pentu tekee sille tarpeensa. Kehu. Pikkuhiljaa pienennät sitä niin, että voit ottaa sen kokonaan pois. Muista kehua, suorastaan riemuitset kun tarpeet menisivät ohi paperista. (vrt lumi).

Nyt odotelen kieli pitkällä jussina syntyvää pentua, joka toivottavasti oppii sisäsiistiksi ennen lumikelejä... Tulee pitkä talvi (sisällä pissan ja kakan väistelyä), jollei se sitten suostu tekemään lumelle...

Kiitos hyvistä neuvoista jo tähän asti. Homman nimihän todellisuudessa on vain se, että pentu on ollut meillä vasta viikon ja se on vielä niin pienikin. Ei pitäsi vaatia siltä liikoja...ongelma on vain oma kärsivällisyyteni. Mulle vain hiipi pelko, että pentu tosiaan luulee sisätilan olevan juuri se pissipaikka ja ulos ei saisi tehdä.?.

Eilen illalla/yöllä saatiin ekat kakat tehtyä ulos...:026:

Ei pitäsi vaatia siltä liikoja...ongelma on vain oma kärsivällisyyteni.

Samanlainen tilanne täällä. Yhdeksänviikkoinen bokseriherra on varsinainen kusiviskuri. Tykkää kovasti olla ulkona ja molempia asioitakin tehdään sinne mutta tietysti sitä riittää vielä sisällekin. No, hyvin tietoisesti valittiin kuitenkin tämä vuodenaika pennun hankintaan, jotta tuo ulkona asioiminen olisi helpompi omaksua. Kärsivällisyyttä vaaditaan mutta eiköhän tuo opi seuraavan kuukauden aikana tai sitten sitä seuraavana...

Meidän koiramme oli tuonikäisenä samanlainen, mutta hyväksi havaittu keino sisäsiisteyden opettamiseen oli raahata pihalle niitä sanomalehtipapereita, joissa oli jo edellisenkin pissin hajua. Tavallaan siis siirrettiin sen oma sisävessa talon ulkopuolelle. Alkuun se oli ulko-oven välittömässä läheisyydessä, mutta kuitenkin ulkona. Tämä yhdistettynä ajoitukseen (ulos heti pennun herättyä ja heti kun se on syönyt) + paljon kehumista oikeasta toiminnasta, niin kyllä se mokoma vihdoin oppi.

Terve,

kyllä se meidänkin David Hasselhoffilla meni joku aika kunnes oppi tekemään tarpeensa ulkona. Mut se vaan tapahtui, eipä siinä tarvinnu erikseen kikkailla - muistaakseni. Tietysti kun tilanne on päällä, niin yritä siinä olla ymmärtäväinen.

Mut tuossa vaan menee oma aikansa ja mä en neuvoisi tekemään mitään muuta kuin kehumaan niin vietävästi silloin kun homma onnistuu. Tekee siitä järisyttävän numeron, että koira todella huomaa saavansa kiitosta.

-Syte

Palstallahan on havaintojeni mukaan paljon koiraihmisiä. Nyt tarttis apuva ja rohkaisua. Meidän 2 kuukautinen melkein Bordercollie narttupentu tekee tarpeensa vain sisälle. On sama kuinka kauan ulkona on niin sinne ei pissiä ole tullut kuin muutaman kerran ja kakkaa ei kertaakaan. Sisälle kaikki kyllä onnistuu erittäin hyvin, nopeasti ja huomaamatta. Meillä on omakotitalo ja iso piha. Pentu oli aluperin maalaistalossa ja navetassa oli pentuaitaus. Pitäiskö kotinkin tehdä pienempi aitaus vai miten edetä? Pentu ei taida ymmärtää taloa vielä pesäkseen?

Vaimo reissussa ja minä juoksen vapun koiranpennun ja kahden ihmispennun perässä.:tongue0014: Argh! Toivottavasti, ette sorru jeesusteluun..eeeen jaksa.:mad0228:

Aika monta koiranpentua olen kasvattanut eikä moista ongelmaa ole ollut. Olen käyttänyt sellaista aivan yksinkertaista menetelmää, kun koira herää, se suurin piirtein viskaistaan ulos asioilleen. Ja valtavat kehut päälle, kun jotain asioita tulee. Sama juttu, kun on syönyt. Heti sen jälkeen viedään isoille asioille. Ja taas mahottomat kehut, kun homma hoituu. Näin siis viisi koiraa olen opettanut. Pari viikkoa tuo opetus kestänyt ja sen jälkeen homma on pelittänyt. Tietysti rotu- ja yksilökohtaisia eroja on, mutta ihan tällee yksinkertaisesti olen toiminut niitten kanssa. Yks tärkee asia on huomata, että kun pennun kanssa peuhataan, niin takuuvarmasti tulee se hätä. Hetken pelien jälkeen taas kiireesti pihalle ja taas voidaan leikkiä.

Ja varsinkin, kun teillä on omakotitalo, niin pienen pennun pisut ja isotkaan asiat ei haittaa. Korjataan vaan jätökset pois. Pikku hiljaa opetetaan pois pihahommista ja pidennetään pisumatkaa, jotta koira oppii pidättämään asioita.

Ei muuta kuin tsemppiä ja kärsivällisyyttä. Kyllä se siitä lähtee toimimaan. Ja sellaiset paperihommat voi muuten unohtaa, mutta poissaollessa ne on hyvä olla.

Minun hermot vie naapurin koira. Se on semmoinen saksanpaimenkoira ja haukkuu 12 tuntia päivässä. Aina kun joku kävelee, juoksee, ryömii tai vaikkapa lentää talo ohi niin se haukkuu. Saatana se haukkuu joka perkeleen rasahdukseen. Olen sitä yrittänyt kieltää (kun omistaja ei oo kotona) ensiksi huutelemalla, sitten kivittämällä, hyvä etten kohta nakkaa sitä metrisellä koivuhalolla. Omistajalle on tehty (muut naapurit) valituksia vuosien varrella mutta ei se siitä piittaa. On siis yritetty sekä hyvällä että pahalla. Oliskohan lihapullaan kätketty rapala mitään?

No, on se koira oikeastaan jo muutaman minuutin hiljaa kun olen sitä kivellä kalloon nakannut... ja sitäpaitsi se on jo yli 5-vuotias, joten eiköhän se heitä veivinsä joskus 2015... :075: