Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tällä treenillä 100km alle 10:30

realdeal
 Share

Recommended Posts

Jos jotakuta kiinnostaa niin ajattelin tehdä kuluneen vuoden yhteenvedon harjoitusmääristä kilometreineen. Voisi toimia pienenä osviittana sellaisille, joilla on vastaavia tavoitteita. Tuohon tavoitteeseen pääseminen ei todellakaan vaadi mitää sparttalaista itsekuria tai itsensäruoskintaa, itsesäälistä puhumattakaan :ruoska::grin:

Taustaa: olen ultrajuoksijana todellinen newbie eli lähinnä fun-run on se idea koko jutussa, siis en juokse metriäkään ellei se ole hauskaa. Okei, koko ajan ei siitä huolimatta tarvitse hohotella lenkillä vaan idea on että homman pitää tuntua mielekkäältä ja jopa silloin kun jaloissa painaa. Mua ei pätkääkään kiinnosta mitkään sijoitukset missään kisassa, näin siis omalta kohdaltani. Harrastelijajuoksijaltahan tuollaisia ei kannata edes odottaa. Päällimmäisenä motiivinani ei ole enää mikään hyvä kunto tai alempi verenpaine tms. Haen oikeastaan vain hyvää fiilistä. Se tietty "leijuminen" kisan jälkeen on aina tavoilteltava mielentila erivärisine pehmytjäätelöineen on se homman "clue". Leijuminen kyllä takuuvarmasti loppuu tietyssä pisteessä, kuten varsin hyvin sen kuvasi kokkina päivätöitään tehnyt thainyrkkeilyn ammattilaisten maailmanmestari Petri Martinez: "Se loppuu just siinä vaiheessa ku pitää alkaa lappaa sitä ruokaa mikroon". Siitä ns. leijumisesta kyllä saa kummasti voimaa arkeen ja ne monesti ikävätkin asiat tuntuvat silloin aikas helpoilta. Siis parilla lausella ilmaistuna: Juokse 100 km! Kisan jälkeen: "Leiju"! :engel017:

Lyhyestä korsi ei ku virsi kaunis (siis hyvistä neuvoista huolimatta en nyt saanut liitettyä tähän just sitä taulukkoa mitä halusin)

Date Distance (km) Avg. HR Time Avg. pace (min/km)

Jan 2008 241,16 148 (77%) 26:03:04 6:29

Feb 2008 278,5 145 (75%) 28:07:59 6:04

Mar 2008 261,84 138 (72%) 25:58:58 5:57

Apr 2008 248,27 144 (75%) 26:03:02 6:18

Total 1 029,77 144 (74%) 106:13:04 6:11

Siis tulkinta on, että juoksin yhteensdä 1029 km:ia eli myös se Kööpenhaminan satanen mukaanluettuna. Keskivauhti on ollut koko vuoden hölkissä 6:11 ja se on paras ennustearvo sataselle, sillä se oli 6:12 siis se Kööpenhaminan 10:19:45 keskivauhti.

Toisin sanoen olen tullut siihen johtopäätökseen, että jos miettii sitä että mihis aikaan pääsis satasella niin kannattaa tsekata koko vuoden min/km -keskiarvo niin se selittää jo aika paljon. Tai no, ellei numerot nappaa niin ilman niitäkin pärjää mainiosti.

Aloittelijalle arvokasta infoa ja mielenkiintoista faktaa harjoittelusta. Pannaas tämäkin korvan taakse. Tuo tietynlainen rentous vetoaa muhunkin. Itse en ole samaan päässyt, mutta ei mulla ole yhtä korkealla tavoitteetkaan. Sovellan ohjelmaa omalla tavallani ja jätän punaviinin pois. Saas nähdä miten leijuttaa.