Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jyväskylän katujuoksu 4.5.-08

Recommended Posts

Avataanpa oma ketju tämän vuoden tapahtumalle.

Valmistautuminen aloitettu ja tavoitteena tietenkin uusi ennätys, joka kirjataan 1:40.00 (oikeasti tulee tietysti olemaan pikkaisen alle). Uusi reitti, jossa ainakin pidän noista rantaosuuksista, jotka kaikki hiekkaa. Mäkiä on ja ainakin Tyyppälänlahden rantaosa päättyy jyrkkään nousuun (reitti varmaan kuitenkin reilusti helpompi kuin aikaisempina vuoksina).

Juoksenko yksin, vai onko muitakin tulossa paikalle?

Minä ajattelin tulla (kiitoksia vaan Hatapalle kyytitarjouksesta Summassaareen, mutta näillä näkymin nautiskelen marasta vähän myöhemmin).

Itse asiassa minullakin olisi tuo 1.40 haarukassa eikä kirittäjästä olisi ainakaan haittaa, irtoan usein lopussa hyvään loppukiriin, (se keskivaihe on se vaikein minulle).

Itse reitti on kyllä vähän hakusessa, onko kenelläkään reittikarttaa? Tuo "Taulumäki-Palokka" esitteessä ei paljoa kertonut itse reitistä. Kävin kyllä kiertämässä tuon Palokkajärven tässä viikonloppuna, mutta tuolta Palokasta sujuttelin Seppälään, joka ei taida kuulua reitille, vai miten?

Mitenkäs tuo 10 kilsan kuntotapahtuma? Oliko sillä tosiaankin viime vuonna vain yksi osanottaja? Yritin puhua vaimoa mukaan (olisi voinut työtää meidän pienokaista tuon reitin), mutta hän sanoi, ettei oikein yksin huvittaisi taapertaa. Kuuluko tähän kuntosarjaan myös Aalto Alvarin palvelut - esitteessä sanotaan, että juoksijat, ei kaikki osanottajat. 20 euroa yksin kävelystä tuntuisi aika suolaiselta (ja turhalta), saahan sitä kävellä muutenkin, jos haluaa.

Miksi muuten City Run juostaan cityn ulkopuolella, landella?

Itse asiassa minullakin olisi tuo 1.40 haarukassa eikä kirittäjästä olisi ainakaan haittaa, irtoan usein lopussa hyvään loppukiriin, (se keskivaihe on se vaikein minulle).

Seura kyllä kelpaa, päällä on todennäköisesti paita, jossa nicki selässä, joten lähietäisyydeltä tunnistus varmaan onnistuu.

Itse reitti on kyllä vähän hakusessa, onko kenelläkään reittikarttaa?

Kokeilin tuota mapmyrunia ekaa kertaa, joten tässä reitti

Piirsin hybridimuodossa, koska näytti olevan aika pilvistä. Satelliittikuvassa ei näyttäisi olevan Palokassa uusimpia rantapolkuja. Tuo missä näkyy merkki 12 (mailimerkki, saa kilometreiksi vaihtamalla yksikköä vasemmalla olevasta lootasta) on paluu reitti (menoreitti Palokunnankadun kautta). Kartassa myös näytettäisiin menevän Vesangantien yli oudossa paikassa, alikulkua ei kai siinä kohtaa ole.

Alkukeväällä odottelin tietoa tapahtuman järjestämisestä, mitään ei kuulunut => unohdin koko tapahtuman ja nyt ainakin mulle yllätyksenä tapahtuma järjestetäänkin.

Vapun jälkeisille päiville on jo suunniteltu tekemistä ja alaselkäkin jumittaa sekä jalkoja pakottaa & nenä vuotaa (seli, seli paska kunto) eli todennäköisempää on etten osallistu.

Ajattelin tulla juoksemaan rennosti katujuoksuun. Voipi olla että lauantainen maraton hieman painaa askelta, mutta pitäähän sitä oman kylän juoksutapahtumia tukea. Järjestelyt ovat huonontuneet vuosi vuodelta, mutta annetaan taas kerran uusi mahdollisuus.

Juoksussa kun pääsisi 1.45 tuntumaan, niin hyvä.

Kokeilin tuota mapmyrunia ekaa kertaa, joten tässä reitti

Piirsin hybridimuodossa, koska näytti olevan aika pilvistä. Satelliittikuvassa ei näyttäisi olevan Palokassa uusimpia rantapolkuja. Tuo missä näkyy merkki 12 (mailimerkki, saa kilometreiksi vaihtamalla yksikköä vasemmalla olevasta lootasta) on paluu reitti (menoreitti Palokunnankadun kautta). Kartassa myös näytettäisiin menevän Vesangantien yli oudossa paikassa, alikulkua ei kai siinä kohtaa ole.

Sinun saamasi mittaustulos on 20,59 km. En usko että olet kuitenkaan ihan 500m virhettä tehnyt, joten suhtautuisin skeptisesti järjestäjän ilmoittaman matkan pituuteen. Jos tulostaso näyttää kovalta ja henkilökohtaiset puolimaratonennätykset paukkuvat reippaasti katujuoksussa, saattaa reitin mittauksella olla osuutta asiaan. 1:30:n vauhdissa 500m virhe tarkoittaa yli 2 minuuttia loppuajassa.

Viimevuoden Tampere-maratonin puolikkaan kokemuksesta voin kertoa että v..ttaa aikalailla jälkeenpäin kun tajuaa, että huima ennätysparannus johtuikin leväperäisestä reitin mittauksesta.

Muokattu

Jos vertaan tuohon Keski-Suomen Viikko-lehdessä olevan kartan kilometrimerkintöihin, niin ne varsin pitkään ovat hyvinkin lähellä tuota piirtämääni (16 km:n kohdalla heittoa reilu 100m). Kilometrin 19 kohdalla sitä on reilu 200m. Kummassakin kartassa Vesangantie ylitetään oudosta kohtaa, jos se kuitenkin kierretään sieltä alikuluista, niin matkaa tulee kerrasta reilu 100 m lisää. Lisäksi Lehden kartan kilometrimerkistä 20 km on maaliin vain 900 m, joten ehkä lopussa tehdään jonkinlainen sakkokierros vielä.

Eli jos kierretään nuo alikulut ja tehdään jonkinlainen sakkokierros, tai maali on eri paikassa kuin lähtö, niin pituus olisi 20,9 km. Ehkä tuo 200 m mahtuu tuon kartan piirtämisen virheeseen.

Katujuoksu juostu. Siis en minä, mutta ne muut. Kävin fillaroimassa juoksijoiden seassa puolimaratonin, tai mitä se nyt mahtoi pituudeltaan ollakaan. Ilmeisen alimittainen - taas kerran. Osanottajia tapahtumassa ei vaatimattoman, vai pitäisikö sanoa olemattoman markkinoinnin vuoksi ollut kuin kourallinen.

Kilpailun voittoon juoksi jäsen Hazor.

Kävin taas kerran tukemassa kotikylän juoksutapahtumaa. Kuten Hatapa totesikin, juoksijoita ei ollut kovinkaan montaa. Lieneekö ollut viimeinen Katujuoksu, jotenkin vaikuttaa homman järjestäminen vaikealta. Vapaaehtoisia talkooihmisiä ei varmaankaan löydy mistään. Harmi, kyllä Jyväskylässä olisi kiva olla myös keväälle jonkinlainen kuntomittari juoksun muodossa.

Sää oli tänään juoksulle ihan hyvä, ennen lähtöä aurinkokin meni mukavasti pilveen, joten lämpötilakaan ei noussut liian korkeaksi. Oma juoksu oli tarkoitus vetäistä rennosti, ei ollut mitään asiaa kunnon vauhtiin viime lauantaisen maratonin jälkeen. Bongasin lähtöpaikalta palstalaisen Yksvesan(paita paljasti) ja ajattelin juosta miehen peesissä, kun oli etukäteen ilmoittanut juoksevansa 1.40 vauhtia. Alku menikin tuossa seurassa, mutta jossain vaiheessa pääsin livahtamaan nopeamman porukan peesiin (olisiko ollut ensimmäinen juottopöytä). Tässä porukassa sitten juostiinkin loppumatka ja loppuaika näytti olevan oman kellon mukaan 1.31.56.Reitti oli todellakin alimittainen, en edes uskalla arvata kuinka paljon, mutta paljon kuitenkin.

Toivottavasti Yksvesa sai hyvän juoksun aikaan, harmi että mahdollinen reittiennätys kaatuu alimittaisuuteen. Tosiaankin tyypillistä Jyväskylän katujuoksulle.

P.S. Mä olin se kärsivän näköinen, valkoisessa paidassa ja lippalakissa, juokseva tyyppi :)

Kävin taas kerran tukemassa kotikylän juoksutapahtumaa. Kuten Hatapa totesikin, juoksijoita ei ollut kovinkaan montaa. Lieneekö ollut viimeinen Katujuoksu, jotenkin vaikuttaa homman järjestäminen vaikealta.

Aika kuvaavaa oli se, että viimeisiä reittimerkintöjä asfalttiin tehtiin samaan aikaan, kun juoksijat olivat jo tulossa. Joku varmasti onnistui juoksemaan niihin maalilätäköihin.

P.S. Mä olin se kärsivän näköinen, valkoisessa paidassa ja lippalakissa, juokseva tyyppi :)

Jep, näimme kyllä maaiintulosi, kun olimme siinä parkkipaikalla maalivaatteen kohdalla. Päivystimme siinä Riston ja Vesselin kanssa. Myös Yksvesku ja Antiko tulivat minimiittiin. Itse ajelin reittiä fillarilla valkoisessa t-paidassa, jossa selässä paikallisen kiinteistövälitysliikkeen mainos.

Juoksu takana ja aika oli 1:34:51, matka podin mukaan 19,36 km, 4.54/km, TE 5,0, 174(90%)187.

Reitti oli ihan hyvä ja sääkin aivan mainio.

Alimittaisuus ei juuri kovin harmita, koska kunto osoittautui heikoksi. Alkumatka meni ihan mallikkaasti, mutta juoksu alkoi puolen matkan jälkeen pikkuhiljaa hyytyä.

rphoyto:n porukka meni ilmeisesti tuonne puolimatkaan koko ajan jonkun verran edessäni (n. 100 m), jonka jälkeen katosivat tasaiseen tahtiin. Antikon selkä alkoi myös näkymään noin 8 km:n jälkeen ja juoksinkin koko loppumatkan noin 100 m hänen perässään, tarkoitus oli tietenkin ottaa kiinni (eipä onnistunut).