Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Usko loppuu ennen puolimaratonia, apua!


Guest jate

Recommended Posts

Olen harjoitellut n. 2kk nyt juoksua, lähtökunto ehkä kohtalainen. Eilen kävin pitkän lenkin, 2 tuntia 20 min ja kylläpä tuntui välillä, että eihän tästä tule mitään! Kilometrejä tuli n. 16-17 eli vauhti on vielä todella hidasta. Vaan mulla ei olekkaan aika tavoitetta, kunhan maaliin pääsis :hali_knuffl_rein: !

Yksi toinen, 2 tunnin lenkki menikin sitten suht mukavasti, rauhallisesti sekin. Mutta onko niin päivästä kiinni? Joskus helppoa, joskus raskasta? Kyllä tuli mieleen, että taitaa olla parempi jäädä vielä "rannalle" ja harjoitella pidempään. Mutta mieli tekis kovasti tuota puolimaraa koettaa naisten yl. sarjassa!

Onko muita saman tasoisia menossa puolikkaalle? Mitkä fiilikset?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 34
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Yksi toinen, 2 tunnin lenkki menikin sitten suht mukavasti, rauhallisesti sekin. Mutta onko niin päivästä kiinni? Joskus helppoa, joskus raskasta? Kyllä tuli mieleen, että taitaa olla parempi jäädä vielä "rannalle" ja harjoitella pidempään. Mutta mieli tekis kovasti tuota puolimaraa koettaa naisten yl. sarjassa!

On todellakin päivästä kiinni! Joskus kulkee paremmin, joskus on erittäin tahmeaa. Usein taustalta löytyy jokin syy: huono syöminen, huonot unet, palautumattomuus aiemmista treeneistä, työhuolet/yleinen ketutus, mitä milloinkin. Itse olen kuitenkin huomannut, ettei syytä aina edes löydy. Joskus ei vain kerta kaikkiaan kulje, vaikka kaiken pitäisi olla just kohdillaan. Kilpailutapahtuma on kuitenkin AINA ihan oma juttunsa, sinne kun menee hyvin valmistautuneena ja henkisesti latautuneena, niin johan kulkee.

Jos loppuajalla ei kerran ole mitään merkitystä, niin kyllä varmasti maaliin pääset jo noilla treeneillä. Itseluottamusta peliin vaan eikä enää loppumetreillä liian rankkoja treenejä ennen kisoja, niin hyvä tulee! :039:

Link to comment
Share on other sites

Minullakin on pitkien lenkkien vauhti tosi hidas, mutta en anna sen häiritä menoani. Joskus kulkee nopeammin ja joskus hitaammin, mutta saan kyllä revittyä paljon iloa siitä, että pystyn etenemään tuollaisen 27 km lenkin tasavauhtisesti alusta loppuun, enkä ole lopen uupunut sen jälkeen. Välillä sitä tietenkin miettii klassisesti että mitähän muut ajattelee, mutta kyllä se siinä sitten unohtuu.

Ja kyllä minä ainakin aion mennä puolimaralle, meni syteen tai saveen. Onpahan sitten jotain päämäärää tässä joskus muuten joskus päämäärättömältä tuntuvassa elämässä :114:

Ja on se tosiaankin päivästä kiinni, miten kulkee!

Link to comment
Share on other sites

Siis hetkinen titityy... Olet siis menossa puolimaratonille, ja jo nyt juokset 27km lenkkejä?? Siis olet jo kuudella kilsalla ylittänyt tavoitteesi. Ei kai se nyt syteen tai saveenkaan sitten voi enää mennä? Itse juoksin ennen ekaa puolikasta pitkiä lenkkejä hiljalleen pidentäen niin, että viimeinen ennen puolikasta oli 19km. Tietysti jos se on vasta välitavoite ja maraton on jossakin nurkan takana jo, niin sit kai sen ymmärtää. En tosin ole vielä tähän päivään mennessä juossut yhtään pitkää lenkkiä yli 25km, vaikka takana on jo kaksi kokomaraa. Hyvin on silti selvitty. Sä olet jo aika pitkällä siihen nähden...

Link to comment
Share on other sites

miinuliinu! Voi ei, nyt annoin väärän käsityksen; kun ei tuo minun juoksu ole noilla minun pitkillä lenkeillä juoksua varmaan palstalaisten mielestä ollenkaan. Ne ovat enemmän ehkä sellaista juoksutahtisten askelten ottamista, mutta askeleet ovat lyhyitä ja siten etenemiseni varmaan hitaampaa kuin teikäläisten kävely! Kun olen yrittänyt sitä sykettä pitää tarpeeksi alhaalla. Että ei tällä minun lyllerryksellä vielä kuuhun mennä :running: (vaikka yritys toki on kova!)

Kun on tottunut hakkaamaan päätänsä seinään ja toisaalta kun on tässä vuoden, parin aikana tapahtunut kuitenkin pienenpientä edistymistä, niin täysin häpeämättömästi aion osallistua tästä lähtien juoksutapahtumiin. Syksyllä häämöttää toiveissa maraton, mutta saas nähdä. :smiley:

Link to comment
Share on other sites

miinuliinu! Voi ei, nyt annoin väärän käsityksen; kun ei tuo minun juoksu ole noilla minun pitkillä lenkeillä juoksua varmaan palstalaisten mielestä ollenkaan. Ne ovat enemmän ehkä sellaista juoksutahtisten askelten ottamista, mutta askeleet ovat lyhyitä ja siten etenemiseni varmaan hitaampaa kuin teikäläisten kävely! Kun olen yrittänyt sitä sykettä pitää tarpeeksi alhaalla. Että ei tällä minun lyllerryksellä vielä kuuhun mennä :running: (vaikka yritys toki on kova!)

Kun on tottunut hakkaamaan päätänsä seinään ja toisaalta kun on tässä vuoden, parin aikana tapahtunut kuitenkin pienenpientä edistymistä, niin täysin häpeämättömästi aion osallistua tästä lähtien juoksutapahtumiin. Syksyllä häämöttää toiveissa maraton, mutta saas nähdä. :smiley:

Voi elämän kevät sentään teitin kanssa. Minen oo kolmessa vuodessa kehittynyt kuin sen verran, että ei kehtaa ees sanoa. "Virallinen" km-vauhti jonkun sekunnin nopeempi kuin ihan ekalla kympillä. Toisin sanoen, henkseleitä ei tässä voi paukutella ja siltikin aion osallistua syksyllä maratonille ihan kolmannen kerran. Kai sitä itsekin sitten on häpeämätön ja käyttää vielä Sepon tallia seurana ja häpäisee kaikki muutkin samalla... :ashamed0001:

Toisaalta, voishan sitä edelleen olla sohvaperunana. Kait tääkin on siihen verrattuna huippua. Ja jokahinen tavallaan ja omista lähtökohdistaan. Ei muuta kuin häpeämättömästi sekaan vaan ja numerolappu rintaan.

Link to comment
Share on other sites

lähden puolikkaallle, vaikka lyllertämään:cool0010:. Mitäs luulette, pitäskö vielä heittää viikonloppuna yksi 2 tunnin lenkki kun sit on jo itse mara viikon päästä? Minäkin olen yrittänyt pitää sykkeet siellä 140 tietämillä, lopussa kyllä nousee aina 150. Onkohan tuo jo liikaa?

Mutta ihan mukavaa tuo juoksu on, nyt kun sen aloitti niin pois sitä ei voi enää heittää. Ja mukavaa seurata nouseeko kunto niin, että puolikas mara menee joskus kevyesti:026:........

Link to comment
Share on other sites

lähden puolikkaallle, vaikka lyllertämään:cool0010:. Mitäs luulette, pitäskö vielä heittää viikonloppuna yksi 2 tunnin lenkki kun sit on jo itse mara viikon päästä? Minäkin olen yrittänyt pitää sykkeet siellä 140 tietämillä, lopussa kyllä nousee aina 150. Onkohan tuo jo liikaa?

Mutta ihan mukavaa tuo juoksu on, nyt kun sen aloitti niin pois sitä ei voi enää heittää. Ja mukavaa seurata nouseeko kunto niin, että puolikas mara menee joskus kevyesti:026:........

Itse en oo juossut enää kakskymppistä viikkoa ennen. Ehkä vähän lyhyempi riittäis, jos viikko aikaa puolikkaaseen. Eikä miullakaan sykkeet pysy kurissa kirjaoppien mukaan. Mut onhan toisaalta ne VK:t ja intervallit, niissä ne sykkeet vasta korkeella on. Mie en olis huolissani noista sykkeistä, mut jokahinen tavallaan. Ja tärkeää on tietysti kuunnella itteään, et miltä tuntuu.

Oikeat juoksijat antakoot sitten kunnon ohjeita. Mie vaan harrastelen.

Link to comment
Share on other sites

Siis hetkinen titityy... Olet siis menossa puolimaratonille, ja jo nyt juokset 27km lenkkejä?? Siis olet jo kuudella kilsalla ylittänyt tavoitteesi. Ei kai se nyt syteen tai saveenkaan sitten voi enää mennä? ...

Juu samaa mieltä lyhyempikin matka riittää, samoin Harri Hänninen (mara aikoinaan 2:11:59) kerto äskettäin juoksijaillassa, että jos tähtää puolikkaalle, niin pitkän lenkin pituuden EI tarvitse olla 15-17 km pidempää. Esim 3-4 viikon jaksossa 12 - 14- 16 tai 14 - 15 -17

Toisaalta jos maralle pitkä lenkki on 2:30 - 3 h, niin puolikkaalle riittää ajallisesti 1:15 - 1:30h.

Link to comment
Share on other sites

Minullakin on pitkien lenkkien vauhti tosi hidas, mutta en anna sen häiritä menoani. Joskus kulkee nopeammin ja joskus hitaammin, mutta saan kyllä revittyä paljon iloa siitä, että pystyn etenemään tuollaisen 27 km lenkin tasavauhtisesti alusta loppuun, enkä ole lopen uupunut sen jälkeen. Välillä sitä tietenkin miettii klassisesti että mitähän muut ajattelee, mutta kyllä se siinä sitten unohtuu.

Ja kyllä minä ainakin aion mennä puolimaralle, meni syteen tai saveen. Onpahan sitten jotain päämäärää tässä joskus muuten joskus päämäärättömältä tuntuvassa elämässä :114:

Ja on se tosiaankin päivästä kiinni, miten kulkee!

Sitten vielä semmoinen asia jäi mietityttämään, että jos todella sanot juoksevasi hitaasti tuon 27km, kuinka kauan siihen kulutat aikaa? Maraharjoittelussakaan ei ole järkevää tehdä yli kolmen tunnin lenkkejä, kun palautuminen kestää turhan kauan. Senpä takia minun pitkät lenkkini on ollut pisimmillään 25km, koska se kolmetuntinen siihen mulla tuhrautuu.

Yksi hyvä esimerkki ekalle puolikkaalle valmistautumisessa on mieheni, jonka pisin lenkki oli 12km ennen kisaa, joka meni alle kahteen tuntiin. Lenkkeilyhistoriaa takana puoli vuotta epäsäännöllisesti. Sitä ennen mies oli täydellinen sohvaperuna.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä minulla tuhrautuu tuohon 3,5-4 h väliltä aikaa, puolivälin kioskikäynteineen ihan helposti. Keskimääräinen vauhti on varmaan 8 min paikkeilla.Eipä ole ensimmäinen kerta, kun en tee sitten näköjään järkevää (treeniä). Täytyy nyt sitten vaan uskoa kokeneempia ja lyhentää lenkkiä! :smiley: Lähinnä kun olen jotenkin hysteerisenä pelännyt, että en jaksa juosta pitkää matkaa, lyhyempää kyllä jaksan reippaampaan tahtiin. Ja huom. reippaus käsittää minulle lähes mitä tahansa vitosella alkavaa km-vauhtia!

Link to comment
Share on other sites

Hyvänen aika, titityy, jos reippaan lenkin vauhti on jotakin vitosella alkavaa, juokset kyllä kovaa! Että älähän aliarvioi itseäsi ollenkaan, sillä täällä on myös tällaisia meikäläisiä, joille seiskalla alkava km-vauhti on jo reipasta :P Ja silti puolikkaalle 2 viikon kuluttua -- varteenotettavana vaihtoehtona on edelleen koko tapahtuman skippaus, kun ei meinaa usko riittää.

jate, melko samaa tahtia meni täälläkin viimeinen pitkä lenkki ennen tulevaa koitosta: 2h15 ja 16 km, ja jätti niin pahan maun suuhun, että loputkin uskon rippeet putoilivat lenkin varrelle. Yritin juosta 19 km mutta en kyennyt - tältä pohjalta on hieno lähteä puolikkaalle :D Fiilis tulee olemaan karmiva, jos puolikkaan ensi kilometreillä huomaa, että valitettavasti sattui huono päivä kohdalle.

*älätulehuonopäivä tulehyväpäi-vä*

Link to comment
Share on other sites

aivan varmasti tulee olemaan karmiva tunne! Mietin tuossa vaan, että ilkeääkö sitä mennäkkään kun meikäläisen aika on varmaan lähemmäs 3 tuntia eli joukon viimeisiä ollaan:ashamed0001: ?Täällä kun lukee muiden juttuja, niin tavoiteajat meikäläisen saavuttamattomissa kun puhutaan 1h 30 min juoksuista puolikkaalla. Tuntuu tällä hetkellä tuollainen aika uskomattomalta! Ja pitääkö sinne maralle lähteä kilpailu mielessä vai tuleeko siellä juostessa sellanen fiilis, että perhana, nyt mennään eikä meinata.

Link to comment
Share on other sites

No ensinnäkin, ainahan jonkun pitää se viimeinen olla. Mutta jos totta puhutaan niin miksei ilkeäisi? Ei kai siellä nyt kellekään naureta siksi että on "hidas". Toi on kuitenki kuntoliikuntaa ja jokainen "kisailee" omalla tasollaan ja lähinnä itseään vastaan. Itekkin alottelija mietin noita ennen ekaa kisaa mut musta siellä oli oikein hieno meininki. Ei sielläkään kovemmat tekijät nauranu päin naamaa kun ilmotin että kahta tuntia lähetään rikkomaan. Kai ne nauro sitten selän takana! :grin:

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy