Jump to content
Juoksufoorumi.fi

harjoituksen ja levon suhde


Jrunner
 Share

Recommended Posts

Aloitetaas keskustelu tästä ikuisesta probleemasta...

Olen ihmetellyt, että mistä oikean levon määrän tietäisi. PK-lenkkejä olen nyt jyräillyt puolitoista vuotta ja teskun testeistä kävin hakemassa vahvistusta oikeille juoksuvauhdeille. Lenkkejä seuraan suunnon T6:lla, insinööri kun olen.

Training managerin R-R käyrä kertoo hyvin rasitustilan ja omat tuntemukset vahvistavat tämän. Jossain vaiheessa treenijaksoa väsymys alkaa tuntumaan selvästi. Lenkkiä jaksaa vielä juosta, vaikka ei se enään mukavalta tunnu. Lisäksi väsymys seuraa päivälläkin mm. töissä on ärtynyt olo. Ylikunnosta tai vastaavasta ylirasituksesta ei ole kyse, kolme kertaa senkin kokeneena. Mulla ainakin ylirasituksen merkkeinä menee ruokahalu, yöunet ja lihakset menee sellaiseen kuumeisen oloiseen tilaan.

Eli mihin pisteeseen asti väsymystä pitää tai kannattaa sietää ennenkuin aloitetaan viikon kevyempi putki? Viisaat neuvokaa !

Link to comment
Share on other sites

Mulla on ennemminkin motivaatiossa parantamisen varaa, mutta joskus olen todennut, että lenkit on takkuamista ja siitä pääsee eroon vain lepäämällä. Kroppa ei vaan kestä menoa. Saatan olla viikon ilman lenkkiä. Käyn vain pakollisen sulkapallon pelaamassa ma ja ti. Sitten vaan "ollaan". Se, että pääsee taas lenkin makuun onkin eri asia. Ei meinaa huvittaa sitten millään. Ikä on myös hyvä kysymys. Onko sillä itse asiassa mitään merkitystä??

Link to comment
Share on other sites

Minulle juuri ärtyneisyys ja/tai unen häiriintyminen on selkeä merkki ottaa erityisen kevyesti seuraava päivä.

Nämä on myös mulle merkkejä siitä, että on tullut harjoiteltua liikaa. Omalla kohdallani myös motivaatio lenkille lähtemiseen kertoo paljon kehon tilasta. Niin kauan kuin lenkille lähtö tuntuu mukavalta, kivalta ja innostavalta, harjoittelu on ollut sopivaa. Mutta jos iskee haluttomuus lenkille lähtemiseen, silloin mietin että kannattaako lähteä ollenkaan.. Väsyneenä kun ei kuulemma kannata harjoitella, ainakaan silloin jos haluaa kehittyä.

Link to comment
Share on other sites

Viimeiset viikot olen ottanut löysästi, saa nähdä kun lauantaina on mara, jaksaako kuinka juosta. Joskus aiemmin juoksin melko kireälle jonkun viikon keväällä, kait se niin on että jos kaikki haluaa koneestaan irti välillä on rehkittävä hullun lailla, ja toivoa että säilyy vammoitta ja lunsitta. Mut sitten taas on otettava rennosti, muuten ei kehity. Mulla on tätänykyä vähän jo sellanen lutvimpi ote, en enää niin piittaa, vaikka joskus lenkki jää tekemättäkin. Kai se väliin on hyväkin ihan olla vaan.

Link to comment
Share on other sites

Olen tehnyt muutaman kerran hirmuisia määräviikkoja eli yrittänyt tahkota PK:ta viikossa niin paljon kuin sielu sietää. Maanantaina homma on lähteny käyntiin vaikkapa aamuisella 12 km lenkillä ja iltaisella 16 km lenkillä. Samanlaiset lenkit tiistaina tuntuu usein aivan tuskaiselta puurolta. Mutta keskiviikkona samanmoiset lenkit tuntuu taas jo normaalilta ja torstaina useimmiten on jo "lentoa" mukana. En tiedä mistä tuo välivaiheen väsymystila johtuu, mutta sellaisia vain tulee. Kunhan ne ei kovin montaa päivää kestä, niin ei muuta kuin vääntöä vaan, kyllä ne ohi menee. Ja juurikin olen huomannut myös sen että kun muutama päivä on takkuamista niin yleensä sitä seuraa semmonen kompensaatio ja olo on suorastaan supervirkeä. Puolittainen tai kokonainen lepopäivä tuo vielä lisää lentoa. Lepo on yleisesti ottaen mun mielestä yliarvostettua. Yksi lepopäivä per viikko riittää, ainakin määräpainotteisilla viikoilla.

Link to comment
Share on other sites

Jotain tuollaista ajattelinkin...

Onko muuten niin, että jos tuota kompensaatiota ei kuulu parin päivän aikana, sitten pitää himmailla => Kertomasi perusteella väsymystila on lyhytaikainen, josta kroppa selviää nopsaan. Eli oisko tämä jutun ydin. Ylikunto tilahan kestää viikon tai viikkoja, eli päivän tai pari väsymystä ei pitäis olla mikään ongelma.

Link to comment
Share on other sites

Juurikin näin eli kuormitetaan elimistöä muutama päivä ja palautellaan lepopäivällä. Tosin olen kokeillut myös esim. koko viikon vetämistä pelkkää määrää ilman lepoa ja sellaisiakin settejä että kolmen viikon aikana on ollut vain 2 puolikasta lepopäivää. Paras viikko on toistaiseksi 204 km ja kolmen viikon setti noin 500 km. Normiviikot nykyään noin 100 km / viikko kieppeillä. Loppujen lopuksi noista kokeiluista on palautunu nopeasti päivän levolla mutta olen kyllä aina palautunut hyvin esim. maratoneista. 3 maratonia 3:ssa viikossa ei ole mikään ongelma.

Kysymys on omien rajojen kokeilemisesta ja löytämisestä. Paino sanalla omien, eli tässäkään asiassa ei voi antaa yleisiä ohjeita. Kyllä se elimistö sitten kertoo millon raja on tullut vastaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy