Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Parhaat lahjavinkkinne kaikille

titityy
 Share

Recommended Posts

Onko teillä muilla vaikeuksia synttäri/valmistujais/hää/joulu/muun lahjan keksimisessä?

Olen valehtelematta universumin surkein lahjanostaja.

Vakioviemisiäni on nykyään lähes paikkaan kuin paikkaan pullo viiniä ja/tai jotain purtavaa riippumatta siitä, tiedänkö lahjan saajan edes juovan viiniä tai syövän juustoa/karkkia/muuta. Järkeilen sen niin, että viinipullon voi helposti lahjoittaa itse eteenpäin ja kaipa niille herkuille lopulta joku syöjä löytyy. Nuorempana uskaltauduin ostamaan tupareihin jotakin sisustusroinaa tms. mutta nykyään kaikilla on jo valmiit kodit, tai ainakaan ei ole aavistustakaan, mitä sieltä mahdollisesti puuttuisi ja todennäköisesti se lahjatavarakaupasta valitsemani kauko-ohjattava shampanjavispiläkin olisi väärää merkkiä.

Henkilökohtaisen lahjan ostaminen se vasta vaikeaa onkin! Miesystävälleni olenkin todennut, että lahjan ostaminen naiselle on niin monin verroin helpompaa kuin miehelle. On se niin väärin. Olisi kiva ostaa jotain sellaista, millä osoittaisi tietävänsä mistä toinen tykkää, mitä hän tarvitsee ja haluaa, mutta joka olisi sitten edes jollain tasolla pienehkö yllätys. En vaan osaa.

Rakastan häävieraille annettuja valmiita lahjalistoja.

Mitä muuten annatte valmistujaislahjaksi ihmisille? Entä mitä ihmettä annatte lahjaksi puolisoillenne merkkipäivinä? Entä anopeille ja muille sellaisille pyöreinä vuosina tai joululahjana?

Mitä muuten annatte valmistujaislahjaksi ihmisille? Entä mitä ihmettä annatte lahjaksi puolisoillenne merkkipäivinä? Entä anopeille ja muille sellaisille pyöreinä vuosina tai joululahjana?

Vaikeaa on lahjojen ostaminen!

Mutta muutaman olen todennut ihan osuvaksi ja toimivaksi: lahjakortti kylpylään, jossa yö, ruoka ja joku hoito kahdelle, 10 x hierontalahjakortti, lahjakortti, jossa itse lupaudun tekemään lahjan saajalle vaikka suursiivouksen / verhojenvaihdon / ikkunanpesun.

Pahinta mitä voi tehdä, on rynnätä viime tipassa kauppaan ja ostaa hyllyltä joku esine, joka osuu käteen tai on tarjouksessa. Tällaisissa tilanteissa ei tulla miettineeksi, että haluaisitko että joku toinen ostaisi sinulle samanlaisen lahjan?

Yleensäkin kaikenlainen esinetavara (jos ei tiedetä toisen makua) on mielestäni vääränlainen ostos, koska sitä romua kertyy kotiin muutenkin; ihmisten kodit ovat aivan liian täynnä turhaa tavaraa. Mielummin siis joku palvelu tai ruoka tai juoma.

Lahjan pitäisi olla sellainen, mitä lahjansaaja ei itse omilla rahoillaan ostaisi. Esimerkiksi kovin tavaraorientoitunut ihminen ilahtuisi varmasti jostakin nautintolahjasta, esimerkiksi juuri jo mainituista hieronta-, kasvohoito- tai jalkahoitolahjakorteista. Ja päinvastoin henkilö joka käyttää omat rahansa noihin hemmottelujuttuihin ilahtuisi varmaankin tavaralahjasta.

Lahjan pitäisi olla sellainen, mitä lahjansaaja ei itse omilla rahoillaan ostaisi. Esimerkiksi kovin tavaraorientoitunut ihminen ilahtuisi varmasti jostakin nautintolahjasta, esimerkiksi juuri jo mainituista hieronta-, kasvohoito- tai jalkahoitolahjakorteista. Ja päinvastoin henkilö joka käyttää omat rahansa noihin hemmottelujuttuihin ilahtuisi varmaankin tavaralahjasta.

...Tai sitten voisi kuvitella, että henkilö, joka pitää tavarasta, haluaa tavaraa. Ja henkilö, joka pitää nautinnoista/palveluista, haluaisi niitä. No, ehkä tavaraorientoituneelle nautinnot sopisivat, mutta henkilölle, joka vähät tavaransa ostaa vakaasti harkiten, en niitä itse hankkisi. Ellen etukäteen tietäisi, että jotain tiettyä kaivataan. Muuten voi olla kutakuinkin varma, että enemmän tai vähemmän pieleen menee.

Tuttavapiirissä onkin usein tullut kysyttyä suoraan, saatua sitten jotain vaihtoehtoja, ja lopuksi kerättyä sopiva kimppa muistakin osallistujista. Toimii mielestäni hyvin, ja lahja on sitten jotain mieluista.

Mutta mutta. Pari vuotta sitten olin yhden tutun tupaantuliaisissa, ja toisella kaverilla oli hänelle suorastaan nerokas tuparilahja. Hän antoi juhlijalle tavallisen pienehkön ja ruman valmistaulun. Taulun takana oli puolisen tusinaa nimeä, antajan nimi viimeisenä. He olivat ne henkilöt, jotka olivat saaneet saman taulun tuparilahjaksi aikaisemmin. Kun lahjan saaja sitten kutsuttaisiin seuraaviin tupareihin, hän voisi kirjoittaa oman nimensä listan jatkoksi ja laittaa taulun kiertoon. Helppoa ja kätevää. :lolk:

Itse kun tykkään antiikista ja vanhasta tavarasta yleensäkin (muistakaamme, että vain yli 100 v vanhoista esineistä saa virallisesti käyttää termiä antiikki) ostaisin jotain vanhaa, vaikkapa antiikkiliikkeestä.

Otetaan vaikka 50 vuotislahja - lahjan saaja syntynyt 50 luvulla, elänyt nuoruutensa 70-luvulla - jotain 70 lukua ehkä?...se voisi olla vaikka ihan hassuakin, kunhan esineen vuosiluku on oikea. LP-levy ???, vanhoissa lp-levyissä oli tosi upeita kansia ja esine jo sinällään vaikka tauluksi sopiva. Tai jotain vanhaa voi löytää osto ja myyntiliikkeistä, jotain lahjan saajan ammattiin sopivaa ehkä tms. Itse tein siskolleni "taulun", jossa oli hänen syntymävuodeltansa Kodin Kuvalehden kansi, sopivia juttuja lehdestä - pätkiä, hänen vanhoja valokuviaan, omatekemä runo jne.

Kaikista pahinta on tai olis saada pullo alkoholia!!! Siinä ei ole todellakaan mitään henkilökohtaista.