Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
Satkus

Kuka hemmottelee ja miten

Hemmottelen itseäni  

152 ääntä

1. 1. Hemmottelen itseäni

• oluella tai siiderillä
      25
    • drinksulla tai parilla
      8
    • suklaalla
      22
    • jädellä
      22
    • kylvyllä/saunalla
      19
    • hyvällä ruualla
      26
    • hmmm sensuroitu
      13
    • jokin muu
      17

Recommended Posts

:038:Kysymyksessä oli taka-ajatus.

Nythän on kevät ja tähän vuoden aikaan on kovasti ollut lehdissä erilaisia laihdutus, kuntoilu yms kirjoituksia, joissa usein syyllistetään ihmisiä heidän ruokailutottumuksistaan ja vähäisen liikunnan vuoksi.

Tällä kyselyllä vähän katsastin sitä, että kuinka seppolaiset hemmottelevat/palkitsevat itseään, oli sitten syynä mikä tahansa. Tosin kysymyksen asettelu oli herkkupainotteinen aivan kuten tapana on.

Luinpa yhden artikkelin keskivartalolihavuudesta ja siitä kuinka nimen omaan liikunnan puute ja epäterveellinen ruokavalio ovat mukamas syitä keskivartalolihavuuden lisääntymiseen ja aikuisiän diabetekseen.

Meitä oli 9 naista ja 2 miestä kahvipöydässä. Mittasimme jokaisen vatsanympäryksen. Vain 3 naista sai ihannetuloksen alle 80cm ja toinen mies alle 90cm. Pöydässä olevista 2 lukuunottamatta harrastavat liikuntaa säännöllisesti. Kylläkin silloin tällöin palkitsevat/hemmottelevat itseänsä jollain kyselyssä mainitulla "nautintoaineella", mutta pääsääntöisesti noudattavat terveellistä ruokavaliota.

Eli mikä oli tämän ketjun tarkoitus. Ei oikeastaan mikään muu kuin uteliaisuus ja hainpa omalle käsitykselleni vahvistusta = että kevään kaikki lehdet kannattaa jättää lukematta terveysvalistuksen kohdalta, jos ei halua joutua syyllistyksen ja yleistyksen joukkioon. Sen sijaan tossut jalkaan ja lenkille tänäänkin on aivan mahtava auringonpaiste! Niin ja ne herkut/hemmottelut/kannustukset yms. jatkuvat omalta kohdaltani juuri semmoisina kun mitä ovat nytkin olleet, eivät nuo terveysvalistukset ainakaan tältäosalta minuun tehonneet vaikka niitä on nyt tullut luettuakin.

Kiitos kommenteista ja mukavia juoksupäiviä!

Drinksun saa, kun vetäisee viskipullosta korkin irti. On siinä perkele juu väsäämistä. :icon_jook:

Kyllä se on kuule näin laiskan miehen helpommalla päästävä...

Tölkit ja viinipullot ja -pänikät emäntä saa auki, mutta kierrekorkki on ylivoimainen, kun ei tuo koskaan muista mihin suuntaan pitää vääntää enkä minä ala aikuista ihmistä neuvomaan...

Meitä oli 9 naista ja 2 miestä kahvipöydässä. Mittasimme jokaisen vatsanympäryksen. Vain 3 naista sai ihannetuloksen alle 80cm ja toinen mies alle 90cm.

Ai vain 3 naista, joiden vyötärö alle 80 cm... hmm... silmämääräisesti arvioiden nuo alkavat olla selkeää vähemmistöä lähes missä tahansa. Omassa työpaikan kahviseurueessani tekisi varmaan tiukkaa saada yhtäkään vyötäröä alle 80 sentin. Saati, että joku suostuisi julkisesti omaansa mittaamaan :kapa:

Minä kyllä uskon epäterveelliseen ruokavalioon ja vähäiseen liikuntaan vyötärölihavuuden lisääjänä (tosin naisilla raskausaika on myös omiaan tekemään ikuisen pömpän keskivartaloon - tämäkään ei kuitenkaan kaikkia kosketa). Säännöllistä liikuntaa kun on nykyaikana sekin, että liikutaan vaikkapa puoli tuntia päivässä tai tunti kolmesti viikossa. Mitä se tarkoittaa? Että viikossa ollaan 165 tuntia istuma- tai vaaka-asennossa...? :icon_syda:

Ai vain 3 naista, joiden vyötärö alle 80 cm... hmm... silmämääräisesti arvioiden nuo alkavat olla selkeää vähemmistöä lähes missä tahansa. Omassa työpaikan kahviseurueessani tekisi varmaan tiukkaa saada yhtäkään vyötäröä alle 80 sentin. Saati, että joku suostuisi julkisesti omaansa mittaamaan :kapa:

Minä kyllä uskon epäterveelliseen ruokavalioon ja vähäiseen liikuntaan vyötärölihavuuden lisääjänä (tosin naisilla raskausaika on myös omiaan tekemään ikuisen pömpän keskivartaloon - tämäkään ei kuitenkaan kaikkia kosketa). Säännöllistä liikuntaa kun on nykyaikana sekin, että liikutaan vaikkapa puoli tuntia päivässä tai tunti kolmesti viikossa. Mitä se tarkoittaa? Että viikossa ollaan 165 tuntia istuma- tai vaaka-asennossa...?

:icon_syda:

No itse olen useinkin "harrastanut säännöllistä liikunta" liikkumalla juuri tuon tunti kolme kertaa viikossa tai puoli tuntia päivässä - tai jotain siihen suuntaan. Ja olen aina mielestäni harrastanut liikuntaa. Mutta jos siihen lisätään vaikkapa työmatkat kävellen tai polkypyörällä niin tuleehan siitä toki enemmän. Mielestäni puoli tuntia päivässäkin on liikuntaa - ainakin parempi kuin ei mitään. Sen puolituntisenkin kun voi mennä monella tapaa. Ei sen "liikunnan" aina tarvitse olla mikään kahden tunnin juoksulenkki tai kolmen tunnin sauvakävely.

Minä kyllä uskon epäterveelliseen ruokavalioon ja vähäiseen liikuntaan vyötärölihavuuden lisääjänä (tosin naisilla raskausaika on myös omiaan tekemään ikuisen pömpän keskivartaloon - tämäkään ei kuitenkaan kaikkia kosketa). Säännöllistä liikuntaa kun on nykyaikana sekin, että liikutaan vaikkapa puoli tuntia päivässä tai tunti kolmesti viikossa. Mitä se tarkoittaa? Että viikossa ollaan 165 tuntia istuma- tai vaaka-asennossa...? :icon_syda:

Viime joulukuusta on muutama kilo tippunut ja liikuntaakin on tullut harrastettua "10-viikon treeniohjelma kohti HCR:ää"-epävirallisella ohjelmalla joka päivä, yhtä lepopäivää huolimatta. Housut roikkuu persuksista, mutta on se p**le, ettei se pömppä lähde siitä keskivartalosta. Olisi varmaan aikoinaan pitänyt valita lapsettomuus - sekun on ainut VARMA keino olla saamatta vatsamakkaroita. Kirurgin veitsi olisi yksi vaihtoehto, mutta vasta sitten, kun se on 100% turvallista, mitä se ei tällä hetkellä ole.

Kyllä se on kuule näin laiskan miehen helpommalla päästävä...

Tölkit ja viinipullot ja -pänikät emäntä saa auki, mutta kierrekorkki on ylivoimainen, kun ei tuo koskaan muista mihin suuntaan pitää vääntää enkä minä ala aikuista ihmistä neuvomaan...

Osta kalliimpaa viskiä. Niissä on puukorkit. :thumbsup:

Housut roikkuu persuksista, mutta on se p**le, ettei se pömppä lähde siitä keskivartalosta. Olisi varmaan aikoinaan pitänyt valita lapsettomuus - sekun on ainut VARMA keino olla saamatta vatsamakkaroita.

Joo, ei se pömppis lähde, ei. Ennen vatsa oli se kohta ruumiistani, josta ei ollut mitään valittamista. Mutta lapsen jälkeen on ollut ihan turha yrittää sitä pömppistä saada lähtemään - jo tässä on kohta 6 vuotta sen kanssa taisteltu eikä litisty... Nimitän sitä äiti-ihmisen pömppövatsaksi.

Sitten asiaan eli hemmotteluun. Aiemmassa vastauksessani kerroin hemmottelevani itseäni shoppailemalla. No, eilen menin hakemaan kultasepänliikkeestä kummilahjaa. Kas kummaa, sitten mukaani lähtikin itselleni kaulaketju ja korvikset. Ja tarjous sormuksesta, joka olisi näppärä äitienpäivälahja :viheltely:. Pitänee esitellä miehelle hyvin perusteltuna...

Olen itse asiassa mietiskellyt tätä palkitsemis/hemmottelujuttua enemmänkin, varsinkin sitä että mistä se palkitsemisen tarve oikein tulee. Niinkuin tässäkin ketjussa moni kertoo, justiinsa jonkun epämiellyttäväksi tai suuritöiseksi luokiteltavan homman jälkeen, tai vaikkapa juoksutapahtuman jälkeen, kaipaan jotain palkintoa/hemmottelua, mieluiten jotain makeaa tai sitten vaikkapa shopata jotain "kivaa" ja tarpeetonta. Olisko jo lapsena kotoa opittu juttu. Jopa jälkiruoka on itse asiassa vähän palkinnon tapainen, siis sen kun saa jos syö pääruuan ensin? No, joka tapauksessa yritän nykyään välttää tätä ja ajatella homman valmistuminen on se pääpalkinto, ja toisaalta syöminen on normaali osa elämää ja huolenpitoa itsesta eikä "palkinto", varsinkin kun helposti sorrun täyttämään mahan namella ja sitten nirsoilen oikean ruuan kanssa, ei hyvä. Nooh, myönnettäköön että oikein pahaan hemmotteluhimoon olen kyllä kehittänyt terveellisiä herkkuja, hedelmäkippoja ym.

Mulla tuo hemmottelu menee yleensä shoppailun puolelle. Olen mielialasyöppö, joten silloin kun ottaa todella päähän, syön karkkia yms mässyä. Pakko silloin hoitaa palkitsemispuoli jollain muulla kuin ruoalla, jottei ala ahdistaa "että tulipa taas syötyä". Menee koko hemmottelu muutoin pilalle :lipsrsealed:

Hemmottelu- tai palkitsemisajattelu on minulle hieman outo asia.

Joku kysyi minulta, kun olin menossa ensimmäiselle maralleni, että miten palkitsen itseni maaliinpääsystä? Minusta koko kysymys oli täysin absurdi. Maaliin pääsyhän oli juuri SE palkinto. No mutta eräs kysyi, että miten rankaisen itseäni, jos en pääse maaliin...

Tekemisessä on ainakin minulle juuri se hemmottelu ja palkinto. Kun voi lähteä lenkille (tarkoittaa sitä, että jalat sellaisessa kunnossa että voi juosta), niin se on se palkinto. Jälkeenpäin vaan istuskelee saunan jälkeen hymyillen, ihan vaan sille hetkelle ja olemiselle. Kun siivoaa, niin puhtaat lattiat ja puhtaat ikkunat on se paras palkinto. Kun laittaa ruokaa oikein monimutkaisen ja työlään reseptin mukaan, niin kuinka ihanaa on istua syömässä itsetekemää ruokaa. Aivan huippupalkitsevaa.

No mutta eräs kysyi, että miten rankaisen itseäni, jos en pääse maaliin...

Tämä on mielestäni taas outo kysymys. Koska yleensähän on joku syy, miksi ei päästä maaliin (ainakin meillä vähemmän tavoitehakuisilla). :lipsrsealed:

Keskeytyksen syynä voi olla siis esimerkiksi paha ripuli tai joku kropan fyysinen kipu. Niin eikös siinä ole ihan tarpeeksi rankaisua?