Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kyrönjokimaraton

Recommended Posts

Juu, siellä on tullut muutaman kerran juostua.

Tapahtuma on pienehkö kylätapahtuma Alapään nuorisoseuralla on "kilpailukeskus". Paikka on hieman keskustan ulkopuolella.

Reittinä taitaa olla nykyään neljä kierrosta (juostiin useana vuonna kahtena kierroksena Vaasan suuntaan ja takaisin). Reitti voi olla hieman tuulinen kun siellä aakeella laakeella kerran ollaan, mutta erittäin tasainen. Vähän samanlainen kuin siellä Ylivieskassa mielestäni, jossa sinäkin olet joskus muistaakseni juoksennellut.

Järjestelyt ovat huippuluokkaa!!!! Kuulutus pelaa (ainakin mennä vuosina maan mainio Arvo Tynjälä kertoo jokaisesta juoksijasta jotakin kun reitillä ohitat kisakeskuksen). Palkintoja paljon ja myös eri ikäluokille omat sarjansa. Suihkut sijaitsevat vähän matkan päässä - jos jotain haittapuolta pitää etsiä tästä kisasta.

Vaikka en enää siellä päin asustelekaan niin sen verran on eteläpohjalainen syrän vielä että - tervetuloa eteläpohjanmaalle juoksemaan.

Järjestelyt ovat huippuluokkaa!!!! Kuulutus pelaa (ainakin mennä vuosina maan mainio Arvo Tynjälä kertoo jokaisesta juoksijasta jotakin kun reitillä ohitat kisakeskuksen). Palkintoja paljon ja myös eri ikäluokille omat sarjansa.

Totta Sky haastat. Täytyy hattua nostaa ja ihmetellä että miten tuollainen pieni kylä jaksaa vuodesta toiseen järjestää tapahtuman. Ja palkintopöytä oli UPEA! Kymmenelle joka sarjassa pytty (normaalia komeampi), ennakkoilmoittautuneille (31.12. mennessä) hiukan pienempi patsas, kolmelle parhaalle esinepalkinto, osallistumiskerroista oli pyttyjä ja kelloja ja tietysti myös mitali kaikille, myös keskeyttäneet saivat mitalin.

Niin ja jopa meille mummoille oli oma sarja, tosin vain 60 v saakka ja miehille oli vielä sarjat M65 ja M70. Täytyy varmaan ensi vuonna mennä tuohon M65 sarjaan että päsee juoksemaan ikäistensä joukossa.:viheltely:

Minäkin kävin kokeilemassa tuota kevätkuntoani kokonaisen verran ja täytyy sanoa että puoleen väliin meni ihan kivasti mutta loppu olikin sitten tuskien taivalta, varsinkin se viimeinen kierros. Keskeyttänyt en ja maaliin pääsin kuitenkin alle neljän tunnin, joten tyytyväinen täytyy olla.

Jalat ovat nyt vähän niinkuin eivät olisi minun omat, rakkoja varpaissa jne.

Jos jotain moitetta tapahtumasta antaisin niin minä en tykännyt tuosta soratiellä juoksemisesta jota reitillä oli, varmaan osasyynä noihin rakkoihin jaloissa. Joku mainisi että ensi vuonna saattaa olla päällystetty koko reitti joten varmaan käyn siellä toistekin juoksemassa.

Kyrönjokimaraton Ylistarossa klo 12:00. Asetin FR 301:n virtuaalitoverin etenemään 4:54-vauhtia, jolloin loppuajaksi tulisi 3:26:45. Tähän olin päätynyt muutaman 10 km testilenkin perusteella ja melko lähellehän tuo sitten osui. Sää oli ihanteellinen tähän aikaan vuodesta: aurinko paistoi, lämpöä 15 astetta ja ennen kaikkea vain heikko tuuli vilvoitti vastatuuliosuudella.

Matka alkoi suunnitelman mukaan, eka kymppi aikaan 48:54. Matkalla oli kolme huoltopistettä ja lähdössä olevaan olin laittanut kolme omaa pulloa, joihin olin kiinnittänyt kuminauhoilla 2 geeliä/pullo. Joka kierroksella huikat pullosta ja geelit taskuun. Toinen kymppi meni aikaan 48:38 ja meno tuntui vaivattomalta. Juoksin kimpassa M60- sarjassa kilpailevan Matin kanssa, joka veti todella tasaista vauhtia, kiitos siitä hänelle. Puolimaratonin kohdalle tulin ajassa 1:43:50.

Kolmannella kierroksella tuntui, että tästähän tulee hyvä juoksu ja vauhti vähän kiihtyi: kymppi aikaan 47:58. Jossain 34 km:n kohdalla kaverilleni Matille tuli vähän ongelmia ja hän sanoi että anna palaa vaan, on pakko himmata. Näin tein ja jatkoin matkaa. 37:n kohdalla iski sitten väsymys ja tuli eka kilsa yli 5 minuutin. Sisulla sitten seuraavat 4:56 ja 5:00. Kilometri 40 oli sitten pohjanoteeraus: 5:15. Jalat huusi hoosiannaa ja olo oli kaikin puolin karmea. Tuli sitten mieleen talven aamu- ym. lenkit ja ajatus, että paljon on tämän eteen tehty, nyt kaikki peliin. Loput kilsat menivätkin sitten 4:55 ja 4:58 -vauhtia. Loppuaika 3:27:30 ja jälkimmäinen puolikas 10 s ensimmäistä nopeammin aikaan 1:43:40. FR 301 mittasi matkaksi 42,55 km (virhe 0,8 %).

Maalissa olin ihan finaalissa, jalat kantoivat juuri ja juuri. Ei maistunut enää urheilujuoma eikä mikään muu makea. Suolainen purtavakin näytti etovalta. Yhden voileivän sain syötyä ja se kohensi oloa ihan mukavasti. Kotona olin kuuden maissa ja siirryin pikkuhiljaa palautusjuomien (= vahva Karjala x 4) pariin. Ruokahalu palasi ja pitsa + sipsit maistuivat todella hyvältä. Loppuillasta oli jo voittajan olo, vaikka sarjassani toiseksi tulinkin. Tästä alkanee sitten harjoittelu kohti Ossin unelmaa.

Niin ja jopa meille mummoille oli oma sarja, tosin vain 60 v saakka ja miehille oli vielä sarjat M65 ja M70.

Mikähän tuohon mahtaa olla syynä, muuten? Aika monessa tapahtumassa on juuri noin, että naisten sarjat tyssää 55 vuoteen. Tässä näyttää siis olleen todellinen "mummosarja", kun oli kerran jopa N60 ;) Eikö siellä ole enää osanottajia?

Onnittelut kaikille juoksijoille! Erityisesti Moskulle :) Kova menijä olet!

• 11 months later...

Tuli testattua tapahtuma toisen kerran. Muistona tapahtumasta: Odotettavissa kolme varpaankynnen lähtöä sekä mojovat rakot molemmissa päkiän sivuissa. Kukahan keksisi minulle sopivat jalkineet, ei auta liian isot eikä pienet eikä näytä aina pelittävän sopivatkaan. No, kesällä sitten avojaloin kävelyä, eiköhän se ainakin noihin jalkapohjiin auta.

Tapahtuma oli taasen ihan mukava, järjestelyt toimivat ja sää oli mitä mainioin, sopivasti lämmintä eikä tuulta juuri nimeksikään.

Itselläni taisi tuo tankkaus osua kohdalleen, nestettä ja maltoa, niin että sain juosta ilman kramppeja ja ihan totaalista väsähtämistäkään ei tapahtunut. Juoksuseuraakin oli, kiitos teille kun ei tarvinnut koko aikaa yksikseen hölkkiä. Maaliinkin tulin yhden herrasmiehen kanssa yhtäaikaa, tosin hän antoi minun ylittää maaliviivan ensin. Peräkkäin taidettiin hölkätä viimeisellä kierroksella pitkästikin, vuorotellen jompi kumpi edellä. Kiitos vetoavusta.

Ei ollut sarjaa N65 mutta ei haitannut. Maraton ennätys parani peräti 7 sek vaille kolme minuuttia, eli se kirjataan nyt 3:44:09 eli tavoite 3:45 alittamisesta toteutui. Nyt ei olekaan sitten enää uusia tavoitteita ajan suhteen mutta ei tämä toivottavasti viimeiseksi maratoniksi jäänyt.

Kotiinkin pääsin lähtemään ennen palkintojen jakoa kun järjestäjät joustivat niin paljon että sain pokaalini ja ittalan juomalasit etuajassa. Kiitos.

Seppolaisia en tavannut enkä tuntenut.