Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tyhmiä kysymyksiä maratonista


titityy
 Share

Recommended Posts

Olen innokkaasti osallistumassa tänä vuonna ekalle maratonilleni. Mille, sitä en vielä tiedä, ja tarkoitus olisi juosta ennen sitä pari puolimaratonia, että saisi edes jotain tuntumaa tapahtumiin. Ja nyt niihin tyhmiin kysymyksiin:

Mitä tarkoittaa N, N40, N45 jne? Alle 40-vuotiaat naiset, naiset yli 40 v, naiset yli 45 v?

Onko maratonin aloituksessa aina mahdoton ruuhka ja onko järkevää edes ajatella yrittävänsä päästä ruuhkasta ripeästi eroon? Varmaan moni muu järkeilee samoin, joten toivoa ei varmaan ole ensikertalaisella, joka joutuu lähtemään takaa?

Miten lähtöjärjestys määräytyy? Kuka pääsee eturiviin, kuka joutuu takariviin?

Joutuuko maratonilla olosuhteiden pakosta (ruuhka) paljon kävelemään?

Miten juotavat tarjoillaan? Mukistako vai pullosta, ja saako pullon sitten raahattua kädessä mukaan? Jonotetaanko niitä jossain pöytien luona? Entä jos vie omat juomat mukaan? Mistä ne löytyvät ja miten? Mihin tyhjät pullot/mukit laitetaan? Raahaako kukaan ylipäätänsä koko matkaa omaa pulloa mukanaan?

Miten juostessa pystyy syömään (energiapatukoita tai vastaavia)? Kävelläänkö silloin kun niitä syödään? Eikö ne mene väärään kurkkuun? Mitäs roskille tehdään? Taskuun vaan? Vai onko siellä paljon roskiksia matkan varrella?

Onko maratoneilla matkan varrella oleviin vessoihin paljon jonoja? (Ei sillä, että tarvetta olisi tähän päivään mennessä vessalle kesken lenkkiä ollut, mutta meikäläisen tuurilla siellä iskee megalomaaninen jännitysripuli, sekä yrjö- ja vatsatauti kuitenkin).

Miksi tuloksissa ilmoitetaan bruttoaikoja, jos kerran nettoaika on se "oikea" aika? Onko joka paikassa nykyään käytössä chipit? Entä jos ei haluaisikaan omaa tulostaan mihinkään julkisille nettilistoille? Onko sitä mahdollista kieltää?

Saako numerolapun omaksi vai lunastetaanko se jotakin panttia vastaan ja palautetaan lopuksi?

Miten numerolappu kiinnitetään? Pitääkö olla omat hakaneulat vai solmitaanko se jotenkin?

Kuinka aikaisin juoksutapahtuma-alueelle on hyvä mennä etukäteen? Onko siellä hirveä ryysis ja jono numerolappuja jakavan kopin luona? Mitä vastaan lapun saa? Pitääkö olla maksukuitti vai riittääkö henkilöllisyystodistus? Onko kaikissa paikoissa tavaroille säilytysmahdollisuudet, vaikkei niistä mainittaisi etukäteen?

Olisi näitä ollut varmaan enemmänkin, mutta eipä nyt tule mieleen. Haku-toiminnolla en löytänyt pariin ekaan kysymykseen vastausta, joten suolsin koko mieltäni askarruttavan rimpsun tähän samaan pötköön.

Link to comment
Share on other sites

Paljon kysymyksiä...

N = saa osallistua naiset ikään katsomatta (saattaa olla alaikäraja esim. maratonilla)

N40 = saa osallistua kaikki naiset jotka ovat täyttäneet 40 vuotta (tai täyttävät tänä vuonna) 40 täyttänyt voi osallistua vaihtoehtoisesti myös sarjaan N

N45 = saa osallistua kaikki naiset jotka ovat täyttäneet 45 vuotta (tai täyttävät tänä vuonna). 45 täyttänyt voi osallistua vaihtoehtoisesti myös sarjoihin N tai N40

Ja niin edelleen....

Pienemmissä tapahtumissa ruuhkaa ei ole. Helsinki City Marathon taitaa olla ainoa suomessa järjestettävä jossa on jonkin verran ruuhkaa.

Lähtöjärjestystä ei ole pienissä tapahtumissa määrätty, suurissa lähtöjärjestys tulee aiempien tulosten mukaan

Kävelemään joutuu (merkittävässä määrin) ruuhkan takia vain erittäin suurissa tapahtumissa kuten Berliini.

Juotavat tarjoillaan suurimmassa osassa tapahtumia mukista. Joskus harvoin on tarjolla pulloja. Tukholmassa on ekalla juomapaikalla niin kova ruuhka, että itse kannan juomapulloa ensimmäiset 5 km jos on kuuma, saa ohittaa ruuhkan. Monissa tapahtumissa on mahdollisuus viedä omat juomat ja kisan järjestäjät hoitavat ne halutuille juomapisteille. Näille on omat pöydät. Tyhjät mukit, pullot ja muut roskat laitetaan reitin varrella oleviin jäteastioihin (tai useimmin nakataan reitille).

Yli 3,5 tunnin maratoonarin kannattaa kävellä aina kun juo tai syö jotain. tulee samalla pieni palautuminen ja loppuaika paranee.

Jonoja vessoihin on lähtöpaikoilla. Matkan varrella harvoin.

Bruttoaika on se "oikea". Nettoaika ilmoitetaan siksi, että jos osallistujia on paljon, saattaa lähtöviivalle pääsyyn kulua startista minuutteja.

Numerolapun saa lähes aina omaksi.

Hakaneulat saa numerolapun mukana.

Yleensä maratonin mainoksessa mainitaan milloin ja mistä numerolaput pitää hakea. Kannattaa mennä ajoissa. En ole tarvinnut koskaan kuittia, mutta esimerkiksi tukholmassa pitää olla osallistumistodistus mukana (saapuu postitse kotiin ennen tapahtumaa)

Tavaroille löytyy yleensä säilytyspaikka.

Link to comment
Share on other sites

Paljon kysymyksiä...

Ja paljon hyviä vastauksia. Paria ehkä hieman tarkentaisin.

Bruttoaika on se "oikea". Nettoaika ilmoitetaan siksi, että jos osallistujia on paljon, saattaa lähtöviivalle pääsyyn kulua startista minuutteja.

Bruttoaika on siis siten "oikea" että kilpailun tulosjärjestys määräytyy sen mukaan. Nettoaika on kuitenkin, varsinkin massamaratoneilla ruuhkan takia, mielestäni enemmän "oikea" sillä se kertoo miten kauan sinulta meni sen maratonin juoksuun. Bruttoajassa on mukana odottelu lähtöviivalle pääsyyn.

Hakaneulat saa numerolapun mukana.

Periaatteessa kyllä, mutta aika usein käytännössä näin ei ole. Kannattaa ottaa neljä hakaneulaa mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Juomaruuhkista sen verran, että älkää hyvät ihmiset pakkautuko niiden pöytien etupäähän. Kun malttaa ottaa juomansa juottopöydän loppupäästä saa juoda ihan rauhassa ilman jonotuksia. Näin myös Tukholmassa ja muissa ruuhkaisissa paikoissa. Ensi kerralla jätän oman pullon pois koska siellä pöydän päässä on taatusti tilaa.

Juodessa ja syödessä ainakin minun tavoitevauhdeilla kyllä kävellään ja jopa nautiskellaan rauhassa pöydän antimista. Sekunti sinne tai tänne ei merkkaa mitään. Yritän myös olla kohtelias juoksija ja laittaa roskat niille varattuihin roskiksiin.

Link to comment
Share on other sites

Juomaruuhkista sen verran, että älkää hyvät ihmiset pakkautuko niiden pöytien etupäähän. Kun malttaa ottaa juomansa juottopöydän loppupäästä saa juoda ihan rauhassa ilman jonotuksia. Näin myös Tukholmassa ja muissa ruuhkaisissa paikoissa.

Tämä on erinomaisen tärkeä vinkki!! Itse juoksin ekan maran viime vuonna juuri Tukholmassa ja jäin muiden tallukoiden tavoin heti ensimmäisen pöydän ryysikseen, kun en yksinkertaisesti tiennyt, että pöytiä on aina juottopisteillä iso rivi (ryysiksessä tätä ei nähnyt). Tunku oli aivan järjetön, ihmiset lähes litistyivät jengin tunkiessa kuin hulluilla päivillä. Sitten kun vihdoin sai itse mukin käteensä ja jatkoi matkaa, niin kyllä syletti katsoa, että muilla pöydillä olikin ihan väljää. Ihmetytti vain, eikö järjestäjä olisi voinut jotenkin saattaa tämän pitkän pöytärivin juoksijoiden tietoisuuteen, vaikka laittaa jonkun viittelöimään tai jotain. Tai ehkä siellä oli jotain sellaista, mutta kukaan ei niitä vain täpinöissään noteerannut...

Myös oma kertakäyttöpullo (kerttis siksi, että voi heittää matkalla roskiin, ei tartte kantaa maaliin asti) alkumatkaa varten on fiksu ratkaisu. Mullakin oli sellainen, mutta kun viime vuonna Tukholmassa oli niin turkasen kuuma, niin olin juonut pullon jo tyhjäksi ennen ensimmäistä juottopistettä.

:icon_jook:

Link to comment
Share on other sites

Kiitos teille kokeneemmille vastauksistanne! Paljon tosiaan on päässä pyörinyt enemmän ja vähemmän tärkeää kysyttävää, ja mitä lähemmäksi kesä tulee, sitä enemmän tuntuvat nuokin päässä pyörivän. Tuttavapiiriini ei kuulu yhtään juoksua harrastavaa (satunnaista lenkkeilyä lukuunottamatta), jolta näistä asioista voisi kysyä, enkä itsekään ole koskaan käynyt missään tapahtumassa edes katselemassa muiden juoksemista.

Oli mielenkiintoista vihdoin kuulla tuosta ikäraja-asiasta. Olen sitä pähkäillyt yhden jos toisenkin kerran ja nimenomaan pohtinut omaa mahdollista lokeroitumistani niihin.

Tyrsky, samassa veneessä siis ollaan:thumbsup: Joko olet löytänyt sopivan maratonin itsellesi? Minulla on siitäkin vähän stressi päällä, että mikä olisi sopiva, ajankohdaltaan ja muiltakin kanteilta katsottuna.

Link to comment
Share on other sites

Lisää kysymyksiä pukkaa:

Teskun testissä määriteltiin aerobinen- ja anaerobinen sykeraja. Nyt olen jotenkin saanut pähkäiltyä, että mikä vauhtini ja sykkeeni pitäisi olla maratonilla, noin suunnilleen, mutta mutta olen huomannut, että stressaava tilanne voi nostaa sykettä esim. 10 lyöntiä ihan kevyesti ja näin ihan varmasti käykin. Huomioinko tämän myös juoksussani vai enkö? Eli juoksenko alustavan suunnitelman mukaan tavoitesykkeellä vai tavoitevauhdilla?

Miten muuten lenkillä? Jos tälle päivälle on merkitty kevyt lenkki ja sykkeet on pilvissä, mutta oikeasti lenkki tuntuu ihan älyttömän kevyeltä juostessa ja jälkeenpäin, niin onko se sitä vai eikö?

Link to comment
Share on other sites

Teskun testissä määriteltiin aerobinen- ja anaerobinen sykeraja. Nyt olen jotenkin saanut pähkäiltyä, että mikä vauhtini ja sykkeeni pitäisi olla maratonilla, noin suunnilleen, mutta mutta olen huomannut, että stressaava tilanne voi nostaa sykettä esim. 10 lyöntiä ihan kevyesti ja näin ihan varmasti käykin. Huomioinko tämän myös juoksussani vai enkö? Eli juoksenko alustavan suunnitelman mukaan tavoitesykkeellä vai tavoitevauhdilla?

Älä välitä sykkeestä, vaan juokse tavoitevauhdilla. Ei se syke sinua hapota vaan vauhti. Kyllä maratonvauhdin pitäisi olla yhtä helppoa (tai oikeastaan helpompaa) itse maratonilla kuin treeneissä. Minä ainakin hölkkäilisin maratonin ihan hiipimällä, jos yrittäisin pitää kisasykkeen samana kuin se on lenkillä, niin paljon on jännityslisää.

Link to comment
Share on other sites

HCM:a oon miettinyt, mulla on kesällä ihana piiitkä loma, elikkäs aikaa harjoittelulle olisi hyvin. Olen suunnitellut että kesän aikana voisin mennä kokeileen myös puolikasta, niin saisin vähän kisakokemusta itelleni.

Samat on suunnitelmat. Toisaalta olen niin malttamaton, että olen katsastellut myös kesän aiemmin järkättäviä maratoneja. Joka tapauksessa ekaa juoksutapahtumaa käyn kokeilemassa nyt sunnuntaina. Jännittää jo ihan kivasti, ja sykkeet tuntuu olevan anaerobisen puolella jo pelkän länsiväylän ajattelemisestakin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy