Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Polkupyörä yleiskäyttöön

tunturisopuli
 Share

Recommended Posts

En viitsinyt tuota maantiepyörä-ketjua sotkea omilla kysymyksilläni, joten tehdäänpä uusi viestiketju, jos vaikka löytyisi hyviä vinkkejä muilta palstalaisilta.

Tilanne on se, että mä olen kyllästynyt nykyiseen mummomankeliini Helkama Ainottareen. Vaihteettomuus, napadynamon puute (tavan dynamo toimii hyvin harvoin, paristokäyttöisestä lampusta en ole oppinut pitämään) ja mummo-look on suurin vika siinä. Käytän pyörää kaupungissa liikkumiseen ja työmatkoihin, en suuntaa metsään tai maantielle. Pyöräilen päivittäin ja ympäri vuoden kelistä riippumatta.

Olen pähkinyt hybridien ja city-pyörien välillä, yritin vähän plussia ja miinuksia mietiskellä.

Hybridi:

+ sporttinen ulkonäkö

+ paljon vaihteita, löytyy takuulla sopiva vaihde isoimpaankin mäkeen

- vaihteiden paljous lisää huollon tarvetta?

- käsijarrut

City-pyörä:

+ seitsemänvaihteisena (napavaihteet) helpompi huoltaa?

+ jalkajarrut

- ulkonäöltään peruskauraa

Kuinka vaikeaa on hybridin huoltaminen? Kuinka paljon vaihdemäärän lisääntyminen kasvattaa huollon tarvetta? Onko olemassa korjausoppaita tjsp vai onko viisainta käyttää pyörä jonkinlaisessa vuosihuollossa? Tähän asti olen tuon Ainottareni saanut pidettyä kasassa eli kumit paikkaan, vaihdan renkaat ja ketjutkin tulee aina rasvailtua. Kuinka vika-alttiita monivaihteiset pyörät ovat? Kannattaako ostaa hybridi mainitsemaani ajoon vai meneekö siinä vain pyörän ominaisuudet hukkaan?

Sitten viimeisenä, onko merkillä väliä? Täällä suunnalla olisi tarjolla ainakin Tunturia, Helkamaa, Nishikiä, Nopsaa ja Trekiä. Marketista en pyörääni osta.

2 vuotta sitten mun edellinen pyörä varastettiin. Se oli sellainen 70-luvulta peräisin oleva mummon mankeli, Monark. Mä suorastaan rakastin sitä pyörää. Siinä oli justiinsa passelit välitykset ja kesti ihan ihmeellistä rääkkiä, tautisen ihana ajaa. Sillä olisi voinut päästellä vaikka kuuhun asti. Siinä sykkelissä oli pirusti asennetta. Tästä Helkamasta mä en ole oppinut pitämään. :oops:

Viime yönä taistelin unissanikin tuon pyörähomman kanssa. En osannut päättää, että minkälaisen pyörän mä haluan. Huoh.

Itselläni on Tunturin H310-malli ja yhdellä enemmän pyöräilleellä naisella on samainen naisten malli. Kehuja tuolla fillarille tulee molemmilta. Kevyt polkea, ketterä käännellä. Kestävyydestä ei itselläni vajaan vuoden käytön perusteella ole vielä sanomista. Työmatkapyöräilyyn ja pienehköille retkille ihan sopiva malli.

Talvikelillä tuolla en kyllä pyöräile.

Ääni peruspyörille! Töissä ajelen tehtaalla silloin tällöin Helkama Oivalla, 1 vaihteinen peruspyörä. Aivan mieletön fillari. Käynyt jopa mielessä että sellainen pitää hommata itsellekkin. Oma pyörä on Marin Bolinas Ridge tai jotain sinnepäin. Polkeehan silläkin, mutta se on aina semmoista polkemista. Tuntuu että pyörä ei rullaa juuri ollenkaan. Vaan Oiva menee kuin itsestään!

Asiantuntevaan liikkeeseen ajokkeja koeajamaan ja kyselemään, mars! Monivaihteinen vaatii kyllä huoltoa enemmän, mutta kuten maantieketjussa kerroin, kädetönkin selviää perushuollosta (aikaa se vie jonkin verran). Toisaalta bigfoottini monipuolisuus ja nopsa, miellyttävä ajettavuus teki sen ylivertaiseksi, kun testailin alkuun hybridejä. En oo katunut ajotuntumaa ensikokeilulla. Toinen asia tietysti on, kuinka paljon tarvitset ja arvostat pyörässä em. ominaisuuksia - kaupunkiajossa bigfoot on hyvä mutta en tiedä onko parempi kuin peruspyörä, kun joutuu kuitenkin koko ajan liikennevaloissa pysähtelemään..

Sitä asiantuntevaa liikettä saa kyllä lähteä etsimään jostain kauempaa kuin täältä perähikiältä. Viime keväänä kävin kyselemässä pyöriä ja selvitin käyttötarvettani. Oli vähän semmosta oneaa palvelua ja myyjän mielenkiintoa latisti selvästi se, että mä tyrkytin Helkamaani vaihdossa. Täytyy yrittää päästä ensin tuosta Helkamasta eroon ja lähteä sitten hieromaan kauppoja.

Liikennevalot ei ole suuri ongelma. Mun työmatkareitille ei satu yhtään liikennevaloa ja keskustaankin pääsen tästä ilman valoja. Senpä takia noita vaihteita havittelen, kun täällä on mäkiä joka suunnassa ja ne mäet ei ole mitään pieniä nyppylöitä, vaan niihin hyytyy täysin Helkaman kanssa. Toisekseen aattelin ruveta sinkuttamaan nuo suunnistusreissut, kun ei aina tiedä, että mihin puskaan sitä joutuu autonsa pistämään ja miten sieltä mahtuu peruuttamaan pois... Kun ei tuo peruuttaminen ole mun leipälaji ja kotterokaan ei oo niitä kaikista näpsäkimpiä kääntää.

Onneksi tää polkupyöräkuume on halvempi kuin autokuume. :paistinpannu

Päivitystä kehiin. Eli Oulun Pyörä-Suvalalta löytyi sykkeli (Tunturi H210) varsin näppärään hintaan. Katotaanpa miten tämä kestää mun käytössä. Palvelu oli loistavaa, suosittelen.