Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Urheilu& Univaikeudet

metsäpolku
 Share

Recommended Posts

elikkäs olen taas muutaman (3v) tauon jälkeen aloittanut säännöliisen juoksuharjoittelun...

ongelmana on se että nyt säännöllisen harjoiittelun mukana on tullut univaikeudet...

olisiko tämä seurausta siitä että keho käy ylikierroksilla...??

onko muilla ollut samanlaisia oireita koskaan...

on melko mahdoton yhtälö yrittää treenata hyvin ja vielä palautua kun uni tulee vasta 2-4 aikoihin yöllä....:conf:

Mie olen koko pienen ikäni ollut erittäin huono nukkumaan. Liikunta on vaikuttanut kahdella tavalla uneen. Silloin, kun treeniä on sopivasti (riittävän pitkäkestoista ja riittävän usein), uni on hyvälaatuista ja olo on aamulla virkeä. Normaalisti herään yöllä n. 2 kertaa, mutta hyvän palautumistilan aikana nukahdan välittömästi uudelleen. Pitkät lenkit etenkin nukuttavat joskus todella pitkään, olen yleensä aamuvirkku, mutta pitkän viikonloppulenkin jälkeen saatan hyvinkin nukkua noin yhdeksään (mikä on miulle pitkään).

Liikaakin on tullut silti treenattua. Erään todella tiukan vk-puolelle menneen harjoituksen jälkeenkin nukuin todella huonosti: sydän hakkasi, oli koko ajan hikinen olo ja uni oli tosi huonolaatuista. Levon kanssa tilanne korjaantui. Eräässä vaiheessa kävin paljon salilla, ja lihasten jatkuva särkeminen heikensi unen laatua. Toisaalta myös lepoviikoilla nukun hieman heikommin kuin säännöllisen treenin viikoilla.

Yleisesti tällä hetkellä liikun mielestäni aika sopivasti, ja säännöllinen treeni rytmittää unen aika samanlaiseksi joka yö. En halua tinkiä unen laadusta yhtään, koska huonosti nukuttu yö pilaa seuraavan päivän.

Silloin, kun treeniä on sopivasti (riittävän pitkäkestoista ja riittävän usein), uni on hyvälaatuista ja olo on aamulla virkeä.

Pitkä PK-lenkki tuntuu vaan parantavan unen saantia illalla.

Edelliset kirjoittajat ovat kirjoittaneet jo saman, mitä itse olisin kirjoittanut asiasta. Eli kun treeniä sopivasti, niin uni maittaa vaan entistä paremmin.

Riippuu lenkin ajankohdasta. Jos teen lenkkejä, joilta tulen kotiin vaikka vähän ennen ilta kahdeksaa niin ei tuu uni ei - ainakaan jos on tehnyt vähän kovemman lenkin (jos ny niitä enää edes vastaan tulee !!!). Joskus kesällä on tullut käytyä kisoissa, joissa startataan matkaan vaikka klo 21 niin kyllä ei siinä uni silmään tule kuin joskus aamuyöllä - eli keho todellakin käy runsailla ylikierroksilla.

Minä meen pehkuihin arkisin viimeistään kymmeneltä ja ei siihen aikatauluun sovi kovin myöhäiset iltalenkit. Joskus on sekoittunut unirytmi ihan totaalisesti ja siitähän tulee helposti sellainen kierre, että alkaa jo etukäteen pelkäämään sitä nukkumaanmenoa ja jännittää saako unta ja kierre on valmis. Kokemusta on. Ja tärkein neuvo on, että se kierre kyllä pitää saada katkaistua jollakin tavalla, muuten hukka perii.

olisiko tämä seurausta siitä että keho käy ylikierroksilla...??

onko muilla ollut samanlaisia oireita koskaan...

Tuttu tunne.

Vuosia sitten kamppailulajeja treenatessani huomasin samoja ongelmia. Korkealla sykkeellä vedetyt treenit iltamyöhällä aiheutti kropassa ylikierroksia ja uni tuli vasta joskus aamuyöstä.

Eli kannattaisko keventää tai aikaistaa treeniä?

Uni ja unen laatu ovat aika hyviä mittareita harjoittelun järkevyydestä. Jos on nukahtamisvaikeuksia tai heräilee useasti, kroppa käy todennäköisesti ylikierroksilla. Silloin on syytä keventää harjoittelua. Jos on oppinut tarkkailemaan leposykkeitään, ne ovat yleensä koholla samaan aikaan univaikeuksien kanssa... Näin tää menee -omalla kohdallani ainakin. Jos on ylikunto päällä, harjoittelu menee tavallaan hukkaan, ainakin kehittymismielessä:) Voihan sitä juosta ja harjoitella ylikunnossakin, mutta kunto ei kyllä nouse, päinvastoin - se laskee.

Keho kertoo aika paljon, kun sitä oppii kuuntelemaan.

Aika paljon se on mulla kiinni treenien tehosta. Joskus menee kisan jälkeen koko yö pyöriessä ja hikoillessa, mutta rauhallisen pitkän lenkin jälkeen ei meinaa millään pysyä hereillä. Mutta kaikista pahinta on jos ei treenaa ollenkaan, silloin ei tarvitse paljon nukkua. Univaikeudet mainitaan monesti yhdeksi orastavan ylikunnon merkiksi, mutta voihan tuossa olla niin monta muutakin tekijää.

Maskun puolikkaan jälkeen kaksi yötä mennyt puujalkaa lainaten "pyöriessä ja hikoillessa". No, viime yö oli kyllä jo paljon rauhallisempi kuin ensimmäinen. Eiköhän sitä ensi yönä saa jo kunnon unet. Onneksi ei tuu käytyä joka viikko kisoissa, voisi kyllä unenlaatu kärsiä aika rankasti.

• 2 weeks later...

Meikä on tässä päässyt pitkän sairasloman jälkeen taas elämän makuun.

Olen jotenkin niin intoa täysi ettei uni meinaa tulla silmään.

Tuntuu, että uni on turhaa.

Olisi niin paljon kaikkea kivaa tehtävänä,

nyt kun pääsee toipuneena taas touhuamaan.

Olenkin vakaasti sitä mieltä,

että viikosta puuttuu kaksi päivää.

Onneksi sentään olen sekä aamu- ja iltavirkku.

Mulla univaikeudet liittyy usein täysikuuhun. Kovasti rasittavilla viikoilla (työ+harjoittelu) voi levottomat jalat vaivata. Tietenkin paineet millä elämänalueella tahansa voi aiheuttaa univaikeuksia. Matala hemoglobiini aiheuttaa valvomista ja painajaisia.

Satunnaisesti huonosti nukuttu yksi yö voi usein poikia monta erinomaisesti nukuttua yötä.

Olenkin vakaasti sitä mieltä,

että viikosta puuttuu kaksi päivää.

Ja ne puuttuvat nimenomaan siitä viikonlopun kohdalta! :kapa:

Taitavat nämä univaikeudet riippua aika paljon henkilöstä. Minulla tämä nukkuminen tuntuu kuuluvan selvästikin vahvuuksiin (että kehittääkö heikkouksiaan vai vahvuuksiaan..). Lähiaikoina useampanakin iltana on tullut esimerkiksi päätettyä päivä "puolen tunnin kotimatkatempoon", jonka päälle sitten on painuttu vajaassa vartissa vällyjen väliin ilman nukahtamisvaikeuksia. Tosin jos oikeasti haluan olla virkeä, unta tunnun kyllä tarvitsevankin sitten aika paljon.