Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lenkki lepopäivien jälkeen

MMM
 Share

Recommended Posts

Tulipas juostua viikonloppuna ensimmäinen maraton, ja aika oli noin 24 tuntia :lolk: Aika selittyy sillä että vetäisin lauantaina puolimaratonin ja sunnuntaina saman lenkin uudestaan.

Mutta itse jäin ihmettelemään sitä kuinka helposti tuo sunnuntain lenkki sujui olosuhteet huomioon ottaen.

Lauantaina monta päivää lepoa alla ja keli kuiva ja sateeton. Puolikas meni tasan kahteen tuntiin keskisykkeellä 155.

Sunnuntaina sama lenkki, mutta aivan kauhea lumituisku ja tuuli, maassakin oli 5cm lunta. Lisäksi jalat vähän jäykkiä edellisestä päivästä. Lopussa katsoin kelloa ja huomasin että aikaa meni vain 3 minuuttia kauemmin ja keskisyke oli 154, eli lyönnin matalampi. Olin vähän ällistynyt koska jaloissa painoi ja keli oli raskas. Sunnuntaina piti askeltaakin paljon korkeammalla askeleella lumesta johtuen.

Aikaisemminkin olen huomanut että usein lenkit monenkin treenipäivän jälkeen sujuu yllättäen helposti, vaikka eikös tuon ensimmäisen lenkin lepopäivien jälkeen pitäisi mennä huomattavasti helpommin kuin seuraavien. Joskus tuntuu että melkein on toisinpäin.

ps. liian korkeista pitkien lenkkien sykkeistä ei saa sanoa mitään :)

itsellä oli samanlainen kokemus tossa joku aika sitten. Juoksin edellisenä päivänä 9 ja 10 km lenkit ja seuraavana päivänä painoin elämäni ekan 20 km. Ja kevyemmin toi 20 km meni, kun sen jälkeiset samanpituiset, jotka juostu muka oikeaoppisesti vapaapäivän jälkeen ym.

En minäkään tiedä mistä toi johtuu, ihmeellinen on ihmisruumis.